کتاب «تجربه بانکداری بدون ربا در ایران» رونمایی شد
کد خبر: 3569542
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳
با حضور سیدعباس موسویان؛

کتاب «تجربه بانکداری بدون ربا در ایران» رونمایی شد

گروه اقتصاد:‌ کتاب تجربه «بانکداری بدون ربا در ایران» که به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان نگاشته شده است، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از اداره روابط‌‌عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در حاشیه پنجاه و سومین هم‌اندیشی مدیران و پنجمین هم‌اندیشی اعضای هیئت‌علمی از پنج اثر برگزیده گروه‌‌های علمی این پژوهشگاه رونمایی شد.
کتاب «تجربه بانکداری بدون ربا در ایران» اثر مشترک حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌عباس موسویان و حسین میثمی، محصول گروه نظام‌ها و مطالعات انقلاب اسلامی مرکز پژوهش‌های جوان بوده که به تازگی به زیور طبع آراسته شده است.



در ادامه معرفی کوتاهی از این کتاب را خواهیم خواند:
ارزيابي تجربه نظام بانكي در سه دهه اخير نشان مي‌دهد كه هر چند در اين دوره اقدامات و تلاش‌هاي قابل تقدير زيادي در راستاي اجراي بانكداري منطبق با شريعت صورت پذيرفته است، اما با اين حال هنوز هم چالش‌هاي بسيار مهمي وجود دارند كه اسلامي بودن عملكرد بانك‌ها و موسسات اعتباري غير بانكي را به چالش مي‌كشند. شايد به دليل وجود همين چالش‌هاست كه در حال حاضر برخی از نخبگان، مراجع تقليد (و فقها) و حتي عامّه مردم در رابطه با اسلامي بودن عملكرد نظام بانكي كشور ترديد دارند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان و حسین میثمی در کتاب «تجربه بانکداری بدون ربا در ایران» تلاش می‌کنند تا پس از پرداختن به تاريخچه، كاركردها و عمليات بانكي متعارف، ضرورت طرح، اصول و مبانی بانکداری اسلامی، الگوها و مدل‌های اجرای بانكداري اسلامي را بدیهی دانسته و با پرداختن به فقه معاملات بانکی در بانکداری بدون ربا،‌فلسفه جریمه و خسارت تاخیر تادیه و جایگاه نظارت و شورای فقهی در بانکداری بدون‌ ربا را تبیین کنند و در نهایت چالش‌هاي نظام بانكي كشور در اجراي بانكداري بدون ربا را با بیانی ساده و روان برای مخاطب جوان مورد بحث قرار دهند.
علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می‌توانند به وبگاه سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مراجعه کنند.
captcha