انتقاد از موضع انفعالی فعالان قرآنی کشور
کد خبر: 3569977
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲

انتقاد از موضع انفعالی فعالان قرآنی کشور

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس سازمان دارالقرآن با انتقاد از موضع انفعالی فعالان قرآنی کشور، گفت: قرآنیان از وضعیت نابسامان قرآن در کشور سکوت نکنند و اعتراضات و انتقادهای خود را به گوش مسئولان برسانند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران مهدی قره شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن عصر دیروز 14 بهمن‌ماه در جمع اصحاب رسانه که در سازمان تبلیغات اسلامی مازندران برگزار شد، گفت: توسعه آموزش‌های قرآنی، نظارت بر چاپ و نشر قرآن، ساماندهی مشارکت‌‌های مردمی، اعطای مدرک به حفاظ، صدور مجوز به موسسات قرآنی مردمی از ماموریت‌های اصلی دارالقرآن کشور است.
وی با بیان اینکه در طول30 سال گذشته 150 هزار گواهینامه  مربی قرآن در سراسر کشور صادر شد، افزود: موضوع بیمه فعالان قرآن که در دولت نهم و دهم مطرح شده بود در سال‌های اخیر دچار مشکل شد اما با تلاش کارشناسان و با در نظر گرفتن محدودیت‌های بیشتری نسبت به سابق این بیمه‌های فعالان قرآنی به زودی ساماندهی می‌شود.
رئیس سازمان دارالقران کریم  با بیان اینکه دنیای امروز با 20 سال گذشته متفاوت شده است، تصریح کرد: باید مسئولان قرآنی در حوزه متناسب‌سازی محتوای و بروز کردن مطالب آموزشی تلاش بیشتری کنند.
اجرای بیش از 2 هزار برنامه قرآنی در دهه فجر
وی درباره برنامه‌های دهه فجر امسال افزود: سال گذشته 2 هزار برنامه قرآنی در دهه فجر برگزار شد و امسال نیز بیش از 2 هزار برنامه اجرا خواهد شد.
قره شیخلو اظهار کرد: توزیع اقلام قرآنی، توزیع نرم افزارهای و مایحتاج قرآنی برای موسسات، برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات قرآنی، یادواره شهدای قرآنی و برگزاری 1000 محفل انس با قرآن در شهرهای کوچک و بزرگ و روستا از دیگر برنامه‌های دهه فجر امسال است.

شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی برخی از استان‌ها کارآمدی ندارند

وی با بیان اینکه در سال 1388 منشور شورای توسعه فعالیت‌‌های قرآنی با حضور بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی تصویب شد، افزود: متاسفانه شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی استان‌ها تاثیرگذاری و کارآمدی لازم را ندارند و برخی از فعالان قرآنی از این شوراها گله‌مند بوده و لازم است این شورا با جدیت بیشتری دنبال شود.
وی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی، دستگاه ناظر بر هزینه کرد اعتبارت قرآنی در کشور است، افزود: علی رغم اعتبارات قرآنی تخصیص داده شده در سال‌های 92 و 93 به شورای توسعه قرآن مازندران، عدم مدیریت صحیح سبب شده بخشی از اعتبارات بلاتکلیف بماند.

عدم تخصیص اعتبارت قرآنی دو سال گذشته

قره شیخلو با بیان اینکه بودجه قرآنی کشور در سال 94 و 95 هنوز رقمی تخصیص پیدا نکرد، اظهار کرد: از بودجه‌های سال 92، 20 درصد و سال  93 ، 45 درصد تا کنون اختصاص پیدا کرد.
وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در قبال فعالیت‌های قرآنی، مردم و نظام سهمی را بر عهده دارند، افزود: تصویب 200 میلیارد تومان برای فعالیت‌های قرآنی در سال 95 عدد قابل قبولی نیست و در برابر فعالیت‌هایی که باید انجام شود بسیار ناچیز است.
این مسئول قرآنی با بیان اینکه بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌های قرآنی و موسسات به خاطر عدم حمایت دچار مشکل شدند، گفت: دولت باید در حوزه قرآنی سرمایه‌گذاری بیشتری کند و وظیفه خودش را به درستی انجام دهد.

وی با تاکید بر رعایت عدالت بودجه‌های قرآنی، ادامه داد: تقاضای جامعه قرآنی از دولت این است که به همان میزان که به دیگر دستگاه‌ها بودجه اختصاص یافت به  اعتبارت قرآنی هم اختصاص یابد.
رئیس سازمان دارالقرآن کریم اظهار کرد: باید قدرت چانه‌زنی و مطالبات قرآن را افزایش دهیم و حضور لازم را در مواقع لزوم برای جذب اعتبارات قرآنی داشته باشیم.
قره‌شیخلو با انتقاد از موضع انفعالی حوزه قرآن کشور گفت: قرآنیان از وضعیت نابسامان قرآن در کشور سکوت نکنند و اعتراضات خود را به گوش مسئولان برسانند.

وی با بیان اینکه از کل بودجه قرآنی کشور در طول 5 سال اخیر 7 درصد به دارالقرآن کشور اختصاص داده شد، افزود: در سال گذشته 20 تفاهمنامه با دستگاه‌ها منعقد شد و با درآمدهای این بخش قسمتی از هزینه‌های دارالقرآن تامین شد.
راه‌اندازی سازمان دارالقرآن مجازی به شرط تامین اعتبار
رئیس  سازمان دارالقرآن کریم با اشاره به فعالیت‌های قرآن در فضای مجازی گفت: سهم قرآن در فضای مجازی قابل قبول نیست و آنچه مطلوب ما است راه اندازی سازمان دارالقرآن مجازی است که در صورت تامین اعتبار اقدام خواهد شد.
آمادگی سازمان دارالقرآن در حوزه فیلمنامه نویسی قرآنی
وی با بیان اینکه قرار بود از فعالان قرآنی مجازی تقدیر شود، افزود: محدودیت اعتبارات، فعالیت‌های حوزه مجازی قرآن را کند کرده است.
وی با انتقاد از اینکه در اغلب آثار جشنواره فجر و دیگر آثار سینمایی و حوزه هنری کمتر به حوزه قرآن پرداخته می‌شود، افزود: سازمان دارالقرآن می‌تواند در بخش محتوای فیلمنامه نویسی با موضوعات قرآنی همکاری خوبی با حوزه هنری و سینمایی داشته باشد.
قره‌شیخلو با تاکید بر نقش رسانه‌ها در نهادینه کردن فرهنگ درست استفاده از قرآن، عنوان کرد: اغلب در فیلم‌ها صدای قرآن از قبرستان‌ها شنیده می‌شود در حالیکه قرآن برای زندگان است و باید صدا و سیما به گونه‌ای عمل کند که این ذهنیت در اذهان عموم تغییر یابد و قرآن جایگاه خود را به عنوان کتاب زندگی در جامعه پیدا کند.
بهتر است یک دستگاه متولی قرآن باشد
وی در پاسخ به سوال ایکنا مبنی بر نقش ساختار قرآنی کشور در میزان عقب ماندگی آن، ادامه داد: بهتر است یک دستگاه متولی قرآن باشد حال که این اتفاق نیفتاد حداقل  توقع این است بین دستگاه‌های قرآنی هماهنگی لازم برقرار باشد که متاسفانه اینگونه نیست.

انتقاد از کم‌کاری رسانه‌ها و صدا و سیما در حوزه قرآن

وی با انتقاد از کم‌کاری رسانه ها و شبکه‌های تلویزیونی در حوزه قرآن، افزود:  متاسفانه اتفاقات بسیار مهم در حوزه قرآن کشور رخ می‌دهد اما رسانه‌ها نسبت به آن کم توجه هستند و به عنوان یک خبر درجه یک انعکاس نمی‌دهند.
قره‌شیخلو با بیان اینکه یازدهمین همایش ملی تکریم از چهره های قرآنی کشور 15 بهمن ماه برگزار است، افزود: از رسانه‌ها انتظار داریم که انعکاسی در شأن قرآنیان داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شبکه کودک و ورزش به صورت مستقل و اختصاص به فعالیت‌های مربوطه می‌پردازند اما شبکه های سراسری دیگر نیز در این دو حوزه به فعالیت خود ادامه می‌دهند اما این روند در حوزه قرآن دنبال نمی‌شود و فقط به شبکه قرآن اکتفا شده و فعالیت‌های قرآنی اغلب شبکه‌ها فقط به پخش اذان محدود شده است.
رئیس دارالقرآن کریم با بیان اینکه تعامل حوزه علمیه با دارالقرآن راضی کننده نیست، عنوان کرد: یکی از ابزارهایی که روحانیون باید به آن مسلط باشند قرآن است و باید آموزش قرآنی فعالیت تخصصی طلبه‌ها باشد.
علی پاداشی
captcha