محمدرضا معینی استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از قزوین، ضمن معرفی اجمالی سیره نبوی در آموزش قرآن کریم اظهار کرد: با توجه به نقش بیبدیل قرآن کریم در هدایت انسان و ظرفیتها و قابلیتهای منحصربهفردی که خداوند متعال در کلام خود قرار داده، ضروری است در نحوه تعامل خود با این کلام الهی، بهویژه در حوزه آموزش، بازنگری جدی صورت دهیم تا شاهد تحقق رسالت و اهداف قرآن کریم باشیم.
وی با بیان اینکه بازنگری در امر حیاتی آموزش قرآن هرگز به معنای «ناکارآمدی ذاتی» تمامی سرفصلها و شیوههای معمول، مانند روخوانی، روانخوانی، حفظ، تجوید، صوت و لحن و کنار نهادن آنها نیست، عنوان کرد: چنین قضاوتی در حق معلمان و مربیان و متولیان امر آموزش و ترویج قرآن کریم و بیثمر دانستن نتیجه زحمات و تلاشهای خالصانه و دلسوزانه ایشان بههیچوجه روا و پسندیده نیست.
معینی تأکید کرد: گنجاندن صحیح و منطقی «نظام تعلیمی» پیامبر اکرم (ص) قبل از همه انواع آموزشهای قرآنی معمول و رایج، میتواند زمینه و بستر مناسبی فراهم آورد تا اهداف و فلسفه نزول قرآن که همانا شناخت خدا، انس باخدا و کلام او، بهرهمندی از هدایت باطنی و بیواسطه قرآن، درمانگری، آرامش بخشی، تحول مثبت و عمیق در سبک زندگی و رضایتمندی است، محقق گردد.
این استاد دانشگاه با اشاره به جایگاه کلیدی و محوری «قلب» در نظام تعلیمی پیامبر اکرم (ص)، افزود: در این نظام تعلیمی، مهمترین هدف معلم و مربی این است که قرآن آموز، کلام خدا را بهدرستی و «کَما أُنزِل» دریافت نموده و بهتدریج در قلب خود جایداده و تثبیت نماید و ازآنجاکه «قلبی شدن» آیات و کلام الهی فرایندی است تدریجی و محتاج آگاهی و دقت لازم، معلم قرآن وظیفه دارد در تمام این مسیر با قرآن آموز خود همراهی نموده و او را راهنمایی نماید.
معینی دریافت قرآن از طریق «سمع و گوش» را ازجمله مقدمات مهم در فرایند قلبی شدن قرآن کریم دانست و اظهار کرد: کلام خدا در سیره نبوی، به روش «اقراء و استقراء» که محوریت آن بر استماع و تکرار قرآن آموز است، آموزش و انتقال داده میشود.
این استاد دانشگاه با اشاره به آیه 21 از سوره مبارکه احزاب «لَقَد کانَ لَکُم فی رسولالله أسوة حسنة» که تأسی و تمسک به سیره و سنت پیامبر اکرم (ص) را تأیید و توصیه مینماید، گفت: ما برای کنار نهادن سیره نبوی در این حوزه حساس و مؤثر آموزش قرآن، هیچ توجیه منطقی و قابل قبولی نداریم و بنابراین شایسته است که ضمن شناخت عالمانه و دقیق این «نظام کارآمد و مورد تأیید الهی» و همچنین اصول و مبانی آن، برای ترویج آن برنامه ریزی نماییم تا بدینوسیله آحاد جامعه یعنی عوام و خواص قرآنی از آثار و برکات آن بهرهمند شوند.
معینی اظهار کرد: اگر بتوانیم سیره نبوی در آموزش قرآن را احیا نموده و آن را به عنوان اولین حلقه و نخستین گام تعامل و آشنایی آحاد جامعه با کلام خدا مطرح نماییم، آنگاه است که سایر شیوههای ارتباطی ما با قرآن کریم مانند تجوید و صوت و لحن و حفظ معنا پیدا کرده و جایگاه حقیقی خود را باز مییابند.
وی با اشاره به اینکه حدود 10 سال از تحقیق و بررسی به منظور احیای علمی و عملی این حلقه مفقوده را در دستور کار قرار داده و به صورت جدی به آن پرداخته است، بیان کرد: نتایج و آثار قابل توجه و رضایتمندی زایدالوصف مخاطبین در این خصوص، عزم او را برای ترویج این شیوه جزم تر کرده است.
وی در پایان همچنین ابراز امیدواری کرد که با توجه به نیاز جدی جامعه به این سبک تعامل با قرآن کریم، متولیان امر آموزش قرآن کریم مانند آموزشوپرورش، دانشگاه، حوزه علمیه، سازمان تبلیغات، ارشاد و سایر نهادهای ذیربط به این حوزه، وارد شده و با همکاری و همراهی، مسیر ترویج و توسعه هر چه بیشتر و سریعتر آن در جامعه و بهرهمندی مردم از آن را فراهم نمایند که بدون تردید رضایت خدا و پیامبر خدا (ص) را به همراه خواهد داشت و ذخیرهای مناسب برای آخرت محسوب خواهد شد.