ساواک و معمای حفظ سوره انفال/ «تو را چه به حفظ»
کد خبر: 3571275
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۸
همراه با قرآنیان مشهد در دوران انقلاب/ 3

ساواک و معمای حفظ سوره انفال/ «تو را چه به حفظ»

گروه‌ فعالیت‌های قرآنی: صدرالحفاظ حرم رضوی از خاطرات انقلابی خود می‌گوید، آن روزهایی که جلسات قرآن تعطیل می‌شد، جوانان و دانشجویان انقلابی بازداشت می‌شدند، کف پای مبارزان با سیگار سوزانده می‌شد و حتی حفظ سوره انفال نیز برای ساواک به یک معما تبدیل شده بود تا جایی که می‌گفتند: «تو را چه به حفظ».

سیدمرتضی سادات فاطمی
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، همزمان با سی‌وهشتمین فجر پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، به منظور آشنایی بیشتر با چگونگی حضور جامعه قرآنی مشهد در مبارزات انقلاب و شکل برگزاری جلسات قرآن در آن زمان به‌‌سراغ یکی از قدیمی‌ترین پیشکسوتان قرآنی در شهر مشهد رفتیم.
پیشکسوتی که از همان دوران کودکی، لحظات زندگی‌اش با قرآن گره خورده و سال‌هاست که روزش را با تدریس و آموزش قرآن آغاز می‌کند و با قرآن هم به پایان می‌رساند.  
سیدمرتضی سادات‌فاطمی، بدون شک یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین پیشکسوتان قرآنی در مشهد است. استادی که از قبل انقلاب در بطن فعالیت‌های انقلابی آن هم در درون جلسات و مباحث قرآنی بوده است و امروز هم در سنگر ترویج، رشد و گسترش فعالیت‌های قرآنی در ام‌القراء کشور حضوری شایسته و فعال دارد.
وی که متولد سال 1328 در مشهد و در خانواده‌ای قرآنی و مذهبی است، آموزش قرآن را از سن هفت سالگی در یکی از مکتب‌خانه‌های شهر مشهد واقع در بالاخیابان شروع کرده است. این پیشکسوت قرآنی از خاطرات دوران نوجوانی و جوانی و از فشارهای رژیم پهلوی به قرآنیان گفت و در ادامه هم نیم‌نگاهی به وضعیت کنونی برنامه‌های قرآنی مشهد و کشور داشت.
سادات‌فاطمی سخنش را در مورد فعالیت‌های قرآنی مشهد در جریان شکل‌گیری انقلاب اسلامی اینگونه آغاز کرد: در جلسات تفسیر رهبر معظم انقلاب در مسجد امام حسن مجتبی(ع) و همچنین مسجد کرامت مشهد، من آیات قرآن را تلاوت می‌کردم. البته این جلسات با استقبال پرشور مردم و به‌ویژه جوانان همراه بود و ساواک هم به خاطر حضور جمعیت بسیار نمی‌توانست کاری از پیش ببرد و جلسه را تعطیل کند.
سوزاندن پای دانشجویان مبارز توسط رژیم
سادات‌فاطمی با بیان اینکه گاهی هم این فعالیت‌های قرآنی با تعطیل شدن جلسات، دستگیری و یا شکنجه همراه می‌شد، افزود: سوزاندن کف پای یکی از دانشجویان با سیگار، نمونه‌ای از رفتارهای ساواک با این قشر بود.
وی ادامه داد: در یکی از مراجعات دانشجویی به محل کار من که آن زمان مشغول تکثیر سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب بودم، با چشم خود دیدم که کف پای آن دانشجو از شدت سوختگی تاول زده بود و به او گفته بودند تو دانشجویی، تو را چه به حفظ سوره انفال؟
سادات‌فاطمی با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی رژیم شاه هیچگونه ربطی به مفاهیم و ارزش‌های اسلامی نداشت، بیان کرد: من در مسابقات قرآن زمان پهلوی شرکت نمی‌کردم و آن را تحریم کرده بودم زیرا معتقد بودم این قرآن شبیه به همان قرآنی است که معاویه علیه امیرالمؤمنین(ع)، بر سر نیزه کرده است.
وقتی که حفظ سوره انفال تخلف و جرم بود
وی در ادامه تشریح رفتارهای متناقض رژیم پهلوی در برخورد با جامعه قرآنی، اضافه کرد: رژیمی که خود قرآن چاپ می‌کرد و مجری مسابقات بزرگ قرآنی بود، به منازل دانشجویان حمله می‌برد و آنان را به جرم داشتن نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه بازداشت می‌کرد، بعد هم می‌گفت: «چرا دانشجویان سوره انفال را حفظ می‌کنند»، و این عمل را نوعی تخلف و رفتار نامناسب محسوب می‌کرد.
سادات‌فاطمی ادامه داد: ساواک فهمیده بود که حفظ آیاتی از جمله سوره انفال، ماهیت رژیم شاهشاهی، تحت سلطه استکبار بودن رژیم و چپاول اموال مملکتی توسط بیگانگان را برای مردم آشکار می‌کند، به همین جهت فشار بر جوانان قرآنی را افزایش می‌داد.
ظاهرگرایی رژیم پهلوی و رفتارهای متناقض با ارزش‌ها
وی در تکمیل سخنان خود با بیان سؤالی پرده از رفتارهای سوء رژیم پهلوی برداشت و گفت: می‌شود یک مملکت اسلامی باشد، بعد با اسرائیل همراهی کند؟ به‌درستی که اینگونه نمی‌شود و نخواهد شد، چنان که امروز می‌بینیم، رژیم سعودی با همراهی اسرائیل مدعی خادم بودن حرمین شرفین را دارد و به ساخت عمارت‌های مجلل و ظاهرگرایی مشغول است و پول نفت خود را صرف ضربه زدن به اسلام و مسلمانان می‌کند.
این پیشکسوت قرآنی در ادامه به ضرورت‌ها و نکات قابل توجه در زمان فعلی اشاره کرد و افزود: امروز هم مردم نباید با ظاهرگرایی‌ها فریب بخورند، زیرا متأسفانه این ظاهرگرایی‌ها از ابتدای اسلام تاکنون، ضربات سختی به جوامع مسلمان وارد کرده است.
وی اضافه کرد: امروز اگر بصیرت در سایه توجه به توصیه‌های رهبری را داشته باشیم، فتنه‌هایی نظیر فتنه سال 88، به‌وجود نمی‌آید که ما بخواهیم آن را از بین ببریم و اگر به توصیه‌های قرآنی توجه کنیم، خود کلام الهی راه را به ما نشان می‌دهد و به ما می‌آموزد که کجا راه را درست رفتیم و کجا نیاز است تا از اشتباه خود عبرت بگیریم.
حل مشکلات با قرآن، مشروط به انس با مفهوم است
سادات‌فاطمی توجه به مفاهیم قرآن و انس از طریق فهم و تدبر در آن را یکی از آرزوهای رهبر معظم انقلاب عنوان کرد که فرمودند: اگر چنین انسی در جامعه به وجود آید، بسیاری از مشکلات اجتماعی ما حل خواهد شد، در واقع وقتی انس از طریق فهم و تفکر بر انسان القا شود، شاهد شرایطی خواهیم بود که مردم برای شنیدن قرائت قاری مساجد را پر می‌کنند.
این استاد و پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه در موضوع انس با قرآن کم‌توجهی زیادی وجود دارد، اضافه کرد: انس با قرآن سبب هدایت می‌شود و این چیزی است که از آن غافل هستیم و چوب اشتباه خود را می‌خوریم.
از کودکی به فکر انس فرزندان با قرآن باشیم
این استاد قرآن با بیان اینکه اگر می‌خواهیم انس با قرآن در جامعه فراگیر شود باید از دبستان شروع کنیم، گفت: از ابتدای انقلاب رهبر معظم انقلاب بر آموزش قرآن در سطح آموزش و پرورش تأکید داشته‌اند و این نکته را به همه وزرای آموزش و پرورش گوشزد کرده‌اند.
سادات‌فاطمی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش در زمینه آموزش قرآن بسیار کم‌کاری کرده است، افزود: کشور ما یک مملکت قرآنی است، در نتیجه کم‌توجهی به آموزش صحیح قرآن و این نوع آموزش و تربیت، نتایج بد آن را شاهد هستیم و متأسفانه آن مقدار که وقت، هزینه و طرح صرف مسائل دیگر می‌کنیم، به قرآن نمی‌پردازیم.
وی ادامه داد: چگونه ممکن است فرزند ما که انس با قرآن و ایمان دینی پیدا نکرده است در جامعه مشکلی نداشته باشد، برای مثال به او بگوییم رشوه نگیر و حق‌الناس را رعایت کن، نتیجه مشخص است او به حرف ما توجهی نداشته و این مسائل را به تمسخر می‌گیرد.
گسترش تخصص‌های بدون ایمان در جامعه
این پیشکسوت قرآنی به توضیح بیشتری در موضوع کم‌توجهی جامعه به مباحث قرآنی پرداخت و گفت: در آموزش، انسان‌سازی است که ارزشمند است، درحالی که ما به سمت گسترش تخصص‌های بدون ایمان حرکت کرده‌ایم و هرچه این تخصص بدون ایمان بیشتر شود، خطرناک‌تر است و آنچه مانع این بدی‌ها می‌شود، دین و قرآن است.
تغییر، توبه و اصلاح در برخی امور لازم است
وی ضمن اشاره به آیه 11 سوره رعد که می‌فرماید «لهُ مُعَقِّبَاتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ؛ براى او فرشتگانى است كه پى در پى او را به فرمان خدا از پيش رو و از پشت‏ سرش پاسدارى مى كنند در حقيقت ‏خدا حال قومى را تغيير نمى‏ دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند و چون خدا براى قومى آسيبى بخواهد هيچ برگشتى براى آن نيست و غير از او حمايتگرى براى آنان نخواهد بود»، گفت: مسئولان باید برای این رفتار خود توضیح دهند و جهت تصحیح آن حرکت کنند.
سادات‌فاطمی با یادآوری گذشت چند دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، ادامه داد: طی این چند سال اتفاقات قرآنی خوبی در سطح کشور افتاده است اما گاهی نیز اشتباهاتی داشته‌ایم که باید برگردیم و آن‌ها را اصلاح کنیم. اگر این کار را نکنیم هرچه بیشتر از هدف خود دور خواهیم شد همانگونه که خدا در آیه 71 سوره فرقان بیان فرموده است «وَمَنْ تَابَ وَ عَمِلَ صَالِحًا فَإِنَّهُ يَتُوبُ إِلَى اللَّهِ مَتَابًا؛ و هر كس توبه كند و كار شايسته انجام دهد در حقيقت به سوى خدا بازمى‏‌گردد».
وی در پایان ضمن انتقاد از برخی مسئولان کشور، عنوان کرد: ما امیدواریم که با رهنمودها و راهکارهای سازنده رهبر معظم انقلاب، مسئولان نیز مثل مردم همراه شوند زیرا مردم بابصیرت در اطاعت از ولی خود از مسئولان جلوتر هستند و ما می‌توانیم در مسیر انقلاب گام‌های صحیح برداشته و از فیض معظم له در جامعه قرآنی بهره بگیریم.
captcha