آیت‌الله هاشمی؛ سیاستمداری میانه‌رو و واقع‌گرا/ نامی ماندگار در تاریخ ایران
کد خبر: 3571692
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶
پژوهشگر عراقی عنوان کرد:

آیت‌الله هاشمی؛ سیاستمداری میانه‌رو و واقع‌گرا/ نامی ماندگار در تاریخ ایران

گروه بین‌الملل: «علاء الخطیب» با توصیف شخصیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، وی را شخصیتی میانه‌رو و واقع‌گرا در جهان سیاست دانست که نامش برای همیشه در تاریخ ایران جاودانه می‌ماند.

به مناسبت چهلم هاشمی رد شود//هاشمی رفسنجانی؛ شخصیتی میانه‌رو و منطقی در جهان سیاست
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، چهل روز از درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، یار دیرین امام راحل و رهبری و مجاهد ثابت‌ قدم انقلاب اسلامی ایران گذشت، شخصیتی که در عرصه بین‌الملل چهره‌ای شناخته شده بود و اندیشمندان و صاحب‌نظران بسیاری در جهان او را به شکل‌های مختلف توصیف کرده و می‌کنند.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از جمله شخصیت‌های میانه‌رو به‌ شمار می‌آید که واقع‌گرایی سیاسی را در تمام رویکردها و گام‌های دیپلماتیک خود به‌کار برد، همچنین اگر بگوییم دغدغه تقریب بین‌ مذاهب و وحدت اسلامی را داشت، سخن به گزاف نگفته‌ایم؛ این رویکرد در تمام رفتارهای او مشخص و همسو با ذات وحدت‌گرایش بود. این توصیفات را علاء الخطیب، پژوهشگر، نویسنده و فعال رسانه‌ای اهل عراق و مقیم انگلیس در گفت‌و‌گو با ایکنا از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ارائه داد. مشروح گفت‌و‌گو را در ادامه می‌خوانید.
ایکنا: ابتدا بفرمایید چرا از آیت‌الله رفسنجانی به‌ عنوان یکی از نوابغ سیاسی یاد می‌کنند؟

ـ مرحوم رفسنجانی، انقلاب را مرحله‌‌ای از مراحل یک گام بشردوستانه می‌دانست و هنگامی که وارد عرصه حکومت شد روش و رویکردی میانه‌رو و عقلانی اتخاذ کرد، به‌طوری که توانست میان اصول و ارزش‌‌های انقلابی و تأسیس دولت، نوعی توازن و ثبات ایجاد کند که این معادله در جهان سیاست، معادله‌ ساده‌ای نیست و ایجاد سازگاری میان تأسیس دولت با ارزش‌های انقلابی و محافظت از این دو معادله در واقع نوعی نبوغ سیاسی به شمار می‌آید
.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شخصیتی استثنایی در جهان سیاست بود و از ایشان می‌توان به‌ عنوان شخصیتی سازنده کشور ایران نام برد، او توانست معادلات زیادی را در منطقه ایجاد کند و به خوبی می‌دانست که چگونه با دشمنان تعامل داشته باشد و از سوی دیگر چگونه با دوستان و همسایگان خود همسو و هماهنگ شود
.
مرحوم هاشمی علاوه بر منطقه، توانست معادلات جدیدی را نیز در جامعه ایران ایجاد کند و ایران را به مرحله‌ای از توسعه، پیشرفت و عزت برساند، او به خوبی می‌دانست چگونه با خارجی‌ها سخن بگوید، همان‌گونه که می‌دانست چگونه با مردم داخل کشور سخن گفته و تعامل داشته باشد.

ایکنا: مسئله تقریب را در اندیشه مرحوم رفسنجانی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ـ مسئله تقریب در اندیشه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، یک مسئله تازه به ذهن رسیده و گذرا نبود، بلکه بخشی از رفتارهای ذاتی ایشان بود، وی تلاش‌ کرد که میان دیدگاه‌های سیاسی و دینی خود نوعی همگرایی ایجاد کند و به تمامی کشورها توجه داشت و حتی به سوی کشورهایی که با وی اختلاف‌ نظر داشتند نیز دست دوستی دراز می‌کرد، بنابراین می‌توان گفت که ایران و منطقه با رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یک شخصیت استثنایی را از دست داد.

مرحوم هاشمی وزنه سنگین و بانفوذی در جهان سیاست بود که تاریخ نام و جایگاه وی را فراموش نخواهد کرد، باید بگوییم که وی توانست تاریخ را بسازد نه این که تاریخ او را بسازد، به همین دلیل تاریخ بدون ذکر و یادآوری نام این شخصیت بزرگ از ایران گذر نخواهد کرد
.
ایکنا: نگرش و مواضع آیت‌الله رفسنجانی نسبت به مسئله فلسطین را چگونه می‌بینید؟

ـ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یک شخصیت انقلابی بود که به هیچ وجه ظلم و ستم را نمی‌پذیرفت، ایشان هنگام درد و رنج دیگران با آنان احساس همدردی می‌کرد، ملت مظلوم فلسطین به هیچ وجه از ذهن این شخصیت بزرگ دور نبود، وی احساس می‌کرد که مردم فلسطین، ملت مظلوم و ستمدیده‌ای هستند و ایستادن در کنار ملت فلسطین را از واجبات دینی، اسلامی، انقلابی و انسانی خود می‌دانست و قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران از هیچ تلاشی در حمایت از ملت فلسطین دریغ نکرد. دفاع از فلسطینیان و مسئله فلسطین صرفا یک شعار سیاسی یا مسئله گذرا در ذهن مرحوم رفسنجانی نبود، این در حالی است که بسیاری از سیاستمداران عرب و غیر عرب تنها نگاهی شعارمحور به مسئله فلسطین دارند.

مسئله فلسطین از نگاه آیت‌الله رفسنجانی، یک موضوع اصلی و محوری بود، زیرا وی بر این باور بود که مردم فلسطین، ملتی مظلوم و ستمدیده هستند که از خانه و کاشانه خود آواره‌ شده‌اند و ما باید با تمام توان در کنار آن‌ها بایستیم و در حقیقت این رویکرد در امتداد اندیشه امام خمینی(ره) شکل گرفت.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شاگرد وفادار و فرزند معنوی امام خمینی(ره) بود که راه ایشان را با وجود سختی‌های زیاد در پیش گرفت و تلاش زیادی در زمینه نهادینه‌کردن اصول و ارزش‌های انقلاب به کار برد.

ایکنا: چه خاطره‌ای از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دارید؟

ـ در مقطعی که من در ایران زندگی می‌کردم، زمان بسیار مهمی بود و بسیاری از خاطرات در آن دوران رقم خورد، من در یک محفل عمومی این شخصیت بزرگ را زیارت کردم، هنگامی که با ما صحبت می‌کرد، جذابیت خاصی داشت و سخنان ایشان آمیزه‌ای از واقعیت و بذله‌گویی بود که تأثیر عمیقی بر من گذاشت
.
لبخند هیچ‌گاه از لبان مرحوم هاشمی جدا نمی‌شد، وی شخصیت بسیار محبوبی بود به طوری که از سوی دیگران مورد پذیرش قرار می‌گرفت.

مرحوم هاشمی رفسنجانی با انسان‌های ساده‌زیست و نیازمندان نشست و برخاست می‌کرد و بدون منت به آن‌ها کمک و یاری می‌رساند.

مسئله دیگری که از آن می‌توان به‌ عنوان صفت بارز آیت‌الله هاشمی یاد کرد، این است که وی در شرایط سخت و دشوار با وجود مشکلاتی که وجود داشت، دشمنی و عداوت ایجاد نکرد و تلاش‌های زیادی برای ایجاد دوستی و مودت میان کشورها، مسئولان و مردم انجام داد. به همین خاطر این مسئله از او یک شخصیت‌ دوست‌داشتنی ساخته بود که به دل می‌نشست
، شخصیتی که می‌توان کتاب‌های زیادی در مورد وی نوشت.
تاریخ نام آیت‌الله هاشمی را جاودانه خواهد کرد و مورخان درباره این که این مرد چگونه توانست یکی از ستون‌های اصلی انقلاب، تأسیس حکومت جمهوری اسلامی، تقریب و وحدت اسلامی باشد، خواهند نوشت
، به‌ویژه این که ایشان یک شخصیت دینی، فرهنگی، علمی و سیاسی بود که درباره تاریخ، دین، تفسیر، سیاست و «امیر‌کبیر» کتاب نوشت، مرحوم هاشمی معتقد بود که یک سیاستمدار باید به محیط اطراف خود، علوم سیاسی، فرهنگ و تاریخ احاطه داشته باشد.
ایکنا: دیدگاه شما درباره حضور پرشور مردم در مراسم تشییع مرحوم رفسنجانی چیست؟

ـ حضور گسترده مردم در این مراسم، در حقیقت نوعی قدردانی از اقدامات و دستاوردهای این مرد بزرگ برای ایران و ایرانی‌ها بود، ملت ایران به خوبی می‌داند که آیت‌الله هاشمی، روزهای خوب عمر و زندگی خود را برای دفاع از کشور و ساخت دولت و انقلاب صرف کرد و رنج‌های زیادی را در زندان‌های شاه متحمل شد و سختی‌های زیادی را برای پیشرفت و توسعه ایران و آرامش ملت، به جان خرید و نام خوب و تصویری درخشان از ایران را در جهان به ثبت رساند.

تلاش‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سبب شد که ایران به قدرتی مهم و تأثیرگذار و یکی از بازیگران اصلی منطقه تبدیل شود، به‌ طوری که در مقابل هیچ یک از قدرت‌های جهان اعم از آمریکا و غیره سر فرود نیاورد. وی از شخصیت‌های مهمی بود که چهره‌ای درخشان از ایران ترسیم کرد و برای سربلندی این کشور سختی‌ها و رنج‌های زیادی را متحمل شد.
هنادی جمعه فلاحیه


captcha