فعالیت مهدهای قرآنی بدون مجوز
کد خبر: 3571719
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
ایکنا گزارش می‌دهد؛

فعالیت مهدهای قرآنی بدون مجوز

گروه شهرستان‌ها: در حالی که آموزش‌وپرورش و بهزیستی مجوز مهدکودک و پیش‌دبستانی را صادر می‌کنند و وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات نیز مسئول صدور مجوز مؤسسات و خانه‌های قرآن هستند اما در کنار مؤسسات قرآنی در سبزوار، مهدهایی با نام قرآن در حال فعالیت هستند که بنا به گفته مسئولان شهرستان، هیچکدام مجوز قانونی ندارند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در حالی که انتظار می‌رفت با ادغام بخشی از فعالیت‌های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ارشاد، مشکلات صدور مجوزهای قرآنی و نظارت بر آن‌ها حل شود اما ظاهراً این موضوع تمامی نداشته و همچنان بخشی از مشکلات پابرجا مانده و در شهرستان‌ها، مشکلات فراوانی وجود دارد.
بر اساس بند 1 ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 27 بهمن 1380 مجلس شورای اسلامی، صدور پروانه فعالیت مهدهای کودک برعهده سازمان بهزیستی کشور است، در بند 11 این قانون، مهدکودک قرآنی چنین تعریف شده است: «مهد کوک قرآنی، مهدکودکی است که علاوه بر انجام مسئولیت مراقبت و رشد و پرورش کودکان در ابعاد مختلف، به امر آموزش قرآن و مفاهیم آن به کودکان نیز فعالیت دارد».
بر اساس قانون، آموزش و پرورش و بهزیستی مجوز مهدکودک و پیش‌دبستانی را صادر می‌کنند و وزارت ارشاد یا سازمان تبلیغات، مسئول صدور مجوز موسسات قرآنی و خانه‌های قرآن هستند اما با این حال در عمل مشاهده می‌کنیم، در کنار مؤسسات قرآنی، مدارسی با عنوان پیش‌دبستانی و مهدهایی با نام قرآن در حال فعالیت هستند؛ این در حالی است که هیچ‌کدام از مهدهای قرآنی بنا به گفته مسئولان شهرستان مجوز قانونی ندارند.
مرضیه کسرایی، رئیس اداره بهزیستی سبزوار درباره مهدهای قرآنی سبزوار به خبرنگار ایکنا گفت: در این شهرستان حدود 50 مهدکودک شهری مجوز دریافت کرده‌اند که هیچ‌کدام با مجوز مهد قرآنی نیستند و تاکنون چنین مجوزی صادر نشده است.
وی با اظهار اینکه ما تنها موظف به نظارت بر مهدهایی هستیم که از ما مجوز گرفته‌اند، تصریح کرد: در این حوزه مشکلات مربوطه را به فرمانداری سبزوار منعکس کرده‌ایم.
اما با نگاهی به اینترنت و تماس با 118 مخابرات سبزوار، واقعیت دیگری خودش را نشان می‌دهد. پس از تماس با 118، شماره تلفن یکی از مهدهای قرآنی سبزوار را به دست می‌آورم.
همچنین با جستجو در اینترنت نیز به راحتی می‌توان اخبار مهدهایی قرآنی که مجوز ندارند را پیدا کرد که برخی زیر نظر ادارات دولتی در حال فعالیت هستند و مسئولان شهرستان از آن بازدید نیز داشته‌اند.
حال، سؤال اصلی این است که آیا مسئولان از فعالیت مهدهای قرآنی بی‌خبر هستند یا بی‌تفاوت از کنارشان عبور می‌کنند و یا اینکه هیچ نهاد و سازمانی مسئولیت نظارت بر آن‌ها را برعهده ندارد.
مصطفی رحیمی، کارشناس علوم قرآنی اداره تبلیغات اسلامی سبزوار در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به عدم نظارت کافی بر کار مؤسسات قرانی و عدم یکپارچگی برنامه‌های قرآنی، اظهار کرد: متأسفانه در رابطه با فعالیت‌های علوم قرآنی موازی‌کاری وجود دارد و در حالی که برخی مجوز مهد قرآنی ندارند ولی به اسم قرآن مهد قرآنی راه‌اندازی کرده و از نام قرآن بهره اقتصادی می‌برند.
شورای عالی قرآن در سبزوار وجود ندارد
وی با اشاره به اینکه مهد کودک قرآنی عنوانی گول‌زننده است که نه سر فصلی برای آن تعیین شده و نه روش خاصی برای تدریس وجود دارد، افزود: مسئول نظارت بر اینگونه فعالیت‌ها، شورای عالی قرآن در شهرستان است که در سبزوار چنین شورایی وجود ندارد.
رحیمی با اظهار اینکه مسئول صدور مجوز و نظارت بر مهد کودک‌ها با بهزیستی است اما برخی مؤسسات قرآنی، مهد قرآنی دائر می‌کنند، گفت: در هر شهرستان مسئول شورای عالی قرآن، فرماندار آن شهرستان و دبیرخانه مربوطه با اداره تبلیغات اسلامی است.
کارشناس علوم قرآنی سبزوار با تأکید بر اینکه فرماندار هر شهرستان، موظف به رسیدگی بر کار مؤسسات قرآنی است، بیان کرد: متأسفانه برخی از مراکزی که به اسم قرآن فعالیت می‌کنند، هیچگونه مجوزی ندارند و بیشترین هزینه را از قرآن‌آموزان دریافت می‌کنند.
وی با بیان اینکه برای ساماندهی فعالیت‌های قرآنی نیاز به مجوز فرمانداری است، تصریح کرد: بیش از 10 مورد تاکنون برای تأسیس مؤسسه قرآنی در سبزوار مراجعه کرده و مشاوره گرفته‌اند ولی هیچ‌کس تاکنون اقدامی نکرده است.
به سراغ فرماندار شهرستان سبزوار می‌رویم تا از علل تشکیل نشدن شورای عالی قرآن بپرسیم، احمد برادران، معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا، اینگونه بیان کرد: ما در شهرستان سبزوار دانشگاه علوم قرآنی و مؤسسات قرآنی داریم ولی تاکنون جلسه‌ای برای شورای عالی قرآن نداشته‌ایم.
ایکنا پیگیری کند
وی با تأکید بر لزوم تشکیل شورای عالی قرآن و پیگیری این امر از طرف ایکنا، دریافت پاسخ سایر سؤالاتم را به رئیس اداره ارشاد سبزوار محول کرد.
محمدعلی‌آبادی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار در این رابطه به خبرنگار ایکنا گفت: ما در سبزوار شورای عالی قرآن نداریم و به‌زودی برای تشکیل این شورای سیاستگذاری در شهرستان اقدام خواهد شد.
وی اظهار کرد: بخشی از اعضای این شورا عبارتند از امام جمعه هر شهرستان، فرماندار، رئیس اداره ارشاد و تعدادی دیگر از رؤسای ادارات دیگر که به‌زودی برای تشکیل این شورا اقدام خواهد شد.
وی اضافه کرد: شورای عالی قرآن شورایی فرعی است و جزو وظایف اصلی شهرستان نیست.
علی‌اکبر ملکی
captcha