اخلاق، معرفت و محبت اهل بیت(ع) را در جامعه ترویج کنیم
کد خبر: 3573000
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۸
ذاکران اهل بیت(ع) در نشست ایکنای خراسان‌جنوبی:

اخلاق، معرفت و محبت اهل بیت(ع) را در جامعه ترویج کنیم

گروه فرهنگی: ذاکران و مداحان اهل بیت(ع) در نشست ایکنا بیان کردند که جلسات مذهبی و محافل ذکر اهل بیت(ع) فرصتی است که از آن می‌توان برای ترویج اخلاق، معرفت و محبت اهل بیت(ع) استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، ایام فاطمیه که نزدیک می‌شود باز نوای ذکر مصیبت و مدح اهل بیت(ع) برپا می شود و چشم‌های خیس از اشک نشان از محبت به خاندان رسالت می‌دهد و جلابخش قلب‌ها می‌شود.

اما نکته مهم و اساسی این است که چگونه می‌توان از این فرصت بی‌بدیلی که در اختیار مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) در ایام فاطمه قرار داده می‌شود برای رشد معرفت دینی استفاده کرد. برای پاسخ به این سؤال ایکنای خراسان‌جنوبی نشستی با حضور مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) ترتیب داد و این موضوع را مطرح کرد.

محتوای مداحی در افزایش معرفت دینی مخاطب مؤثر است

چهره‌آسا، پیشکسوت مداحی، شاعر اهل بیت(ع) و نائب الرئیس کانون مداحان بیرجند در این نشست گفت: دو مقوله مهم در مداحی وجود دارد که توجه به هر دو برای افزایش معرفت دینی مخاطب قابل توجه است که آن دو مؤلفه محتوای شعر و مداحی و دیگر نوع اجرای مداح است.

وی با اشاره به موج عظیمی که در عرصه ذکر اهل بیت(ع) در ایام محرم و فاطمیه برپا می‌شود، اظهار کرد: براساس تجربیات شخصی می‌گویم که آنچه بیش از سایر مؤلفه‌ها موجب تأثیرگذاری بر مخاطب می‌شود، اخلاص ذاکر اهل بیت(ع) است.

این شاعر اهل بیت(ع) با اشاره به ضرورت رعایت برخی از نکات توسط مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) بیان کرد: بیان پاره‌ای از مسائل تاریخی به ویژه در ایام فاطمیه توسط برخی از مداحان آتش شعله و اختلاف را بالا می‌برد و از این جهت باید از طرح آن اجتناب شود.

مداحان از طرح مسائل اختلاف برانگیز بین مذاهب خودداری کنند

چهره‌آسا ادامه داد: رعایت این نکات به ویژه در شرایط فعلی بسیار حائز اهمیت است و اگر به آن توجه نشود دوستی‌ها را به کینه مبدل می‌کند، در یک مثال در حال حاضر بین ملت ایران که اکثر آنها شیعه‌اند با ملت سوریه که اکثر آنها اهل سنت هستند دوستی بی‌بدیلی برقرار است که مراعات نکردن پاره ای مسائل در مداحی‌ها ممکن است به این دوستی‌ها خدشه وارد کند.

وی افزود: باید روش ذاکری و مداحی ما برای اهل بیت(ع) برپایه اخلاق، مهربانی و مودت باشد و به گونه‌ای ظریف و لطیف کار کنیم که بزرگترین درگیری‌ها و اختلافات را با اخلاق و معرفت مرتفع کنیم و شیعه را اینگونه معرفی کنیم.

اخلاق، معرفت و محبت اهل بیت(ع) را در جامعه ترویج کنیم

عدم آشنایی مداح با شرایط روز و مقاتل مستند آسیب‌زاست

پیشکسوت مداحی خراسان جنوبی گفت: عدم آشنایی برخی از مداحان به ویژه جوان‌ترها با مقتل و تاریخ اسلام باعث می‌شود که گاه مطالبی را بیان کنند که حتی از نظر عقلانی درست نباشد که این مهم بسیار آسیب زا است.

چهره آسا اظهار کرد: مداح و ذاکر اهل بیت(ع) باید هنرمند باشد، به این معنا که بداند کجا و در بین چه کسانی و در چه شرایطی چه چیزی بیان می‌کند و آیا مطالبی که در بین مردم مطرح می‌کند مستند هست یا نه .

این شاعر اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه باید اخلاق و عشق و دلبستگی به ائمه(ع) را ترویج کنیم، یادآور شد: در طول سه دهه ذاکری و مداحی در جلسات مذهبی اتفاقاتی از جمله شفاء مریض و.. و باز شدن گره‌های ناگشودنی دیده‌ام که بیان جزئیات آن را به صلاح نمی‌دانم.

مداحان نباید استفاده از غزل‌پند را فراموش کنند

عباس سروری، مسئول کانون مداحان بیرجند نیز در این نشست گفت: در خصوص معرفت افزایی با ابزار شعر آیینی باید به این نکته اشاره کرد که در گذشته مداحان و ذاکران کارشان را با غزل‌پند شروع می‌کردند که این مهم در بین مداحان جوان کمرنگ شده است.

وی اظهار کرد: در خصوص آگاهی‌بخشی و هدایت جوانان نکته مهمی که باید توجه کرد این است که ارتباط صمیمی مداح با جوان و نوجوان می‌تواند موجب تأثیرگذاری سخن و حرف ذاکر اهل بیت(ع) بر آن‌ها شود.

مسئول کانون مداحان بیرجند بیان کرد: از هیأت‌های مذهبی می‌خواهیم قبل از اینکه مداحی را دعوت می‌کنند از کانون مداحان مشاوره بگیرند، و به این نکته نیز توجه داشته باشند که مداحان منطقه و دیار خودمان قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای دارند.

آلبوم مصباح الهدی نشانی از قابلیت مداحان خراسان‌جنوبی

سروری با اشاره به تولید ساخت آلبوم مصباح الهدی در بیرجند، ادامه داد: سبک و کار این آلبوم و تمامی مداحی‌های آن کار مداحان و ذاکران خراسان‌جنوبی است که نشان از توان و قابلیت‌های آنان دارد.

وی با اشاره به اینکه مداح و ذاکر باید الگوی اخلاق باشد، افزود: تجلیل از پیرغلامان اهل بیت(ع) و ذاکران موفق جوان در چند نوبت و مباحت آموزشی از جمله فعالیت‌های کانون مداحان بیرجند در طی چند سال گذشته است.

مسئول کانون مداحان بیرجند گفت: شنبه شب‌های هر هفته برنامه آموزشی داشته و همچنین شب‌های پنج شنبه مجمع الذاکرین را برگزار می‌کنیم که امیدواریم در آگاهی بخشی مداحان جوان مؤثر باشد.

وی یادآور شد: 400 مداح داریم که از این تعداد تنها 180 نفر در سامانه طوبی مشخصات خود را ثبت کردهاند که از سایر مداحان تقاضا می‌کنیم در این سامانه ثبت نام کنیم.

حکیمه بهمن زاده

captcha