آیین همسرداری از دیدگاه دین اسلام
کد خبر: 3573119
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶

آیین همسرداری از دیدگاه دین اسلام

گروه اجتماعی: وقتی زن و مرد زندگی مشترکی را با هم شروع می‌کنند هر یک به نوبه خود برای ایجاد یک زندگی شاد و پرطراوت در کنار هم تلاش می‌کنند و متعهد می‌شوند خواسته یا ناخواسته پایبند به آئین همسرداری باشند و تلاش می‌کنند چگونه زیستن مشترک را یاد بگیرند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، وقتی زن و مرد زندگی مشترکی را با هم شروع می‌کنند هر یک به نوبه خود برای ایجاد یک زندگی شاد و پرطراوت در کنار هم تلاش می‌کنند و متعهد می شوند خواسته یا ناخواسته پایبند به آئین همسرداری باشند و تلاش می‌کنند چگونه زیستن مشترک را یاد بگیرند. هر یک از زن و مرد دارای حقوقی هستند که رعایت هرکدام از این حقوق برای طرف مقابل لازم و ضروری است و در صورت عدم رعایت آن، بنیان خانواده و روابط ایشان به سستی و فروپاشی می انجامد. در این راستا باید آئین همسرداری را یادگرفته و از اختلافات زندگی مشترک که باعث فروپاشی آن می شود پرهیز نمود.

یکی از الگوهای موفق در زندگی مشترک و آیین همسرداری، زندگانی مشترک حضرت علی(ع) و فاطمه الزهرا(س)است که می‌توانند الگوی مناسب برای همسران نو خانه قرار بگیرند.

حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: «فدارها علی کل حال واحسن الصحبة لها فیصفو عیشک؛ همیشه با همسرت مدارا کن، و با او به نیکی همنشینی کن تا زندگیت باصفا شود».

از مهم ترین نکات آئین همسرداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- داشتن  اخلاق خوب

اگر شوهر نسبت به همسرش اخلاق خوب و پسندیده‌ای  داشته باشد و با مهربانی با همسرش رفتار کند و همچنین زن نسبت به شوهر اخلاق و رفتار مهربانی داشته باشد، زندگی جذاب دوست‌داشتی با هم خواهند داشت.

حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «اخلاق نیکو روزی را زیاد می‌کند و میان دوستان انس و الفت پدید می‌آورد».

پیامبر اکرم (ص) در مورد اخلاق می‌فرمایید: «بهترين شما مردى است‏ كه با همسرش به خوبى رفتار كند و من از همه شما نسبت ‏به همسرم‏ خوش‌رفتارتر هستم».

2- گذشت

یکی از نیازهای واقعی زندگی مشترک این است که زن و شوهر نسبت به هم گذشت داشته باشند و از آئین مهم همسرداری است؛ چرا که بدون گذشت از یکدیگر در زندگی مشترک زندگی خوب و صمیمی باهم نخواهند داشت و دائم در حال جر و بحث خواهند بود و بدون گذشت از یکدیگر اختلافات کوچک باعث سست شدن زندگی مشترکشان خواهد شد، گذشت مهم‌ترین نیاز زندگی مشترک بین زن و شوهر است که باید حتماً بین همسران وجود داشته باشد تا زندگی مشترکشان پایدار بماند.

رسول خدا (ص) می‌فرماید: هر گاه خشمی برای شما پیش آمد، با عفو و گذشت آن را از خود دور کنید، زیرا در روز قیامت منادی ای ندا می‌دهد: هر که به گردن خدا مزدی دارد، برخیزد و کسی جز بخشایندگان برنخیزند، آیا نشنیده اید که خدای متعال فرمود: پس هر که گذشت کند و آشتی ورزد، مزدش با خداست.

3- تکریم و احترام

جایگاه و اهمیت تکریم در خانواده آن قدر مهم و اساسی است که پیامبر مردانی را که همسران خود را تکریم  نمی‌کنند، انسانهای به دور از شأن انسانی و در بند فرومایگی می شمرد و می فرمود هر کس همسری اختیار کند باید او را اکرام و احترام کند. ما باید همسرمان احترام بگذاریم همچنان که پیامبر گرامی و ائمه معصومین علیه السلام برآن تاکید کرده‌‌اند نباید دربرابر بد اخلاقی همسرمان از تکریم کردن به او دوری کنیم وبه او بی احترامی بگذاریم وبا توجه کامل به سخنانان آنان گوش دهیم  وسخنانان آنان را قطع نکنیم وچنانان رفتار کنیم که احساس کند به ایشان وسخنان آنها اهمیت میدهیم رفتار خوب واحترام گذاشتن بسیار کار سازتر بوده ونتیجه بهتری دارد  وباید زحمات آنان را پاس داشته وهمسر خود رابابهترین الفاظ مورد خطاب قرار بدهیم وبا تعابیری نیکو نیزآنان راتکریم نماییم.

4- تأمین نیازهای همسر

یکی دیگر از آئین همسر داری است، هر خانواده نیازهای گوناگونی دارند که تأمین درست، معتدل و به موقع آن نیازها در تحقق روابط سالم و پرنشاط و رشد دهنده نقش اساسی دارد. زن و مرد نیازهای عاطفی، روحی، مادی، امنیتی و جنسی و.. دارند که در صورت تأمین آن زندگی و خانواده پر نشاط و سالمی خواهی داشت.

5- مدارا با همسر

زن و مردی که باهم ازدواج کرده‌اند باید نسبت به همسرش مدارا داشته باشد، چراکه بدون مدارا و گذشت در زندگی مشترک تفاهم حاصل نمی‌شود و در زندگی مشترک دچار اختلاف خواهند شد باید بکوشیم، به خصوص در روابط بين خود و همسرمان، به جاى هر گونه پيش‌‏داورى يا مشاهده اشكالات و ضعف‏‌ها نقاط مثبت و قوت را ببینیم به عبارت ديگر، به جاى توجه به نيمه خالى ليوان به نيمه پر آن نیز توجه کنیم.

حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) می فرماید:  فدارها علی کل حال واحسن الصحبه فیصفو عی؛ همیشه با همسرت مدارا کن و با او به نیکی همنشینی کن تا زندگیت باصفا شود.

6- گفتن کلمات محبت آمیز به همسر و ابراز علاقه به همسر

یکی دیگر از آئین همسرداری در زندگی مشترک است، با گفتن کلمات محبت‌آمیز عشق علاقه همسرتان نسبت به شما چندین برابر می شود  گفتن جملاتی مثل دوست دارم عاشقت هستم ویا کلمات دیگر که حاکی از محبت زوجین نسبت به هم است در رفع بسیاری از تردیدها و سوء ظن ها مؤثر و بر میزان محبت آنان می افزاید و همچنین ائمه معصومین نیز به همسر گفتن کلمات محبت آمیز بسیار تاکید کرده‌اند.

 پیامبر اکرم (ص) فرمودند: وقتی مرد به زن خود با محبت می نگرد و زنش نیز به او با مهر نگرد، خداوند به دیده رحمت به آن‌ها نگاه می‌کند.

7- تهمت وسوء ظن نداشتن نسبت به همسر

زن ومرد بايد از هر گونه سوء ظن و حدس نادرست وغير واقع بينانه نسبت به هم دور باشند. اگر موضوع و مسئله‏‌اى ذهن يكى از زوجين را به خود مشغول كرده است، بايد آن را به صراحت و صادقانه مطرح كنند و درستى و نادرستى اش را با همسرش مورد بررسى قرار دهد پس بایدهر يك از زوجين زمينه‏هاى بروز سوء تفاهم‏ها و سوء ظن‏ها را از بين ببرند و از رفتارهايى كه موجب بروز سوء تفاهم و سوء ظن مى‏شود، خوددارى كنندچرا که اگر به همسرمان تهمت بزنیم ویا نسبت به به او سوء ظن داشته باشیم دچار اختلافات بزرگی در خانواده خواهیم شد وهیچ وقت به همدیگر اعتماد نخواهیم کرد واین موارد باعث تلخ شدن زندگی وباعث جدایی وطلاق خواهد گردید.

8- پرهیز کردن از تکبر و خشونت نسبت به همسر

مسلمان واقعی نباید نسبت به همسر و خانواده خود تکبر و خشونت داشته باشد هرگونه عملی عکس العملی را در پی دارد چرا که اگر ما نسبت به همسرمان تکبر و خشونتی نشان بدهیم واو هم در مقابل ما همان کار را خواهد کرد که این باعث جروبحث وخشونت وجدایی خواهد انجامید

پیامبر(ص)  مي‌فرمايند: خير الرجال من امتي الذين لايتطاولون علي اهليهم و يحنون عليهم ولا يظلمونهم؛ بهترين مردان امت من آن كساني هستند كه نسبت به خانواده خود خشن و متكبر نباشند و بر آنان ترحم و نوازش كنند و به آنان آزار نرسانند.

نتیجه سخن

از مباحث بالا نتیجه می گیریم زندگی مشترک زن ومرد (آیین همسرداری) و قوانین و نکات ریزی دارد که اگر نسبت به همسرمان اخلاق خوب داشته باشیم گذشت داشته باشیم و به او احترام بگذاریم و با او مدارا بکنیم و با کلمات محبت‌آمیز بااو صحبت کنیم و او را تکریم کنیم و نسبت به همدیگر سوء ظن و تکبر و خشونت نداشته باشیم و چیزهای دیگر که در زندگی مشترک نیاز است که رعایت شود رعایت کنیم زندگی صمیمی وشادی خواهیم داشت و از زندگی مشترک‌مان لذت خواهیم برد.

نویسنده: رسول مبارک آبادی

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۱/۲۳ - ۱۱:۲۵
0
0
خانواده های امروزی و مدرن ما چقدر دورن از این آموزه های اسلامی
معین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۴/۳۱ - ۱۲:۵۸
0
0
درست میگه
captcha