بودجه قرآنی و ابهاماتی که هر روز به آن اضافه می‌شود
کد خبر: 3573388
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸

بودجه قرآنی و ابهاماتی که هر روز به آن اضافه می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: امیدپراکنی‌هایی که امسال مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی و صندوق مشارکت مبنی بر تحقق بودجه قرآنی می‌کنند،‌ قبل از آنکه واقعاً امیدآفرین باشد، بیشتر سرنوشت بودجه سال قبل را یادآوری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،‌ در حالی که کمتر از 40 روز به پایان سال 95 باقی مانده است، هنوز بودجه فعالیت‌های قرآنی که به بودجه تحقق اهداف منشور شهرت یافته،‌ محقق نشده و سرنوشت تحقق یا عدم تحقق آن در ابهام کامل قرار دارد. سال گذشته نیز بودجه فعالیت‌های قرآنی کشور وضعیت مشابهی پیدا کرده بود.
این روزها با مرور و کنار هم قرار دادن، اظهارنظرها در مورد سرنوشت بودجه فعالیت‌های قرآنی بیش از هر چیز دیگر سرنوشت تلخ این بودجه در سال 94 یادآوری می‌شود. هرچند که هنوز هم مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی از طریق صندوق مشارکت توسعه، پیگیر بحث بودجه هستند و هر روز خبرهای امیداورکننده‌تری را اعلام می‌کنند.
از سوی دیگر اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی و در رأس آنها رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی که بیشتر با دولت تعامل داشته و در جریان امور بودجه قرار دارند، نیز هر روز با اظهارنظرهای مختلف جامعه قرآنی را نسبت به دریافت بودجه فعالیت‌های قرآنی ناامیدتر می‌کنند، تا به این ترتیب ابهام در مورد بودجه قرآنی و تحقق یا عدم تحقق آن همچنان در روزهای پایانی سال وجود داشته باشد.
نمونه بارز این اظهارنظرها در برنامه تلویزیونی «رصد» در هفته‌های گذشته بود، آنجا که دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان یک سر طیفی که در حال امید دادن به جامعه قرآنی مبنی بر دریافت بودجه سال 95 است، میهمان حضوری برنامه بود. دبیر شورای توسعه در آن برنامه باز هم از تحقق بودجه سخن گفت و از این موضوع که سال 96 سال بودجه‌ای مناسبی است نیز خبر داد.
از سوی دیگر رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی که به عنوان یک سر دیگر طیفی که این روزها در مورد بودجه اظهار نظر می‌کنند، به حساب می‌آید، میهمان تلفنی برنامه رصد بود و بعد از توضیحات فراوان به این جمله که «تنها چیزی که می‌توانیم به مردم بگوییم ابراز شرمندگی نسبت به قرآن و مردم است که نتوانسته‌ایم در جمهوری اسلامی قدمی برای توسعه فرهنگ قرآنی برداریم» اکتفا کرد.
آخرین بار نیز حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق طباطبایی‌نژاد، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو ناظر شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود که فعالان قرآنی را بیش از هر زمان دیگری برای دسترسی به بودجه قرآنی ناامید کرد. وی در آخرین گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایکنا با اشاره به پیگیری‌های این شورا برای تخصیص اعتبارات قرآنی سال ۹۵ گفته است با توجه به فضایی که وجود دارد به نظر می‌رسد امسال هم می‌خواهند اعتبارات قرآنی را پرداخت نکنند.
قبل از این نماینده مجلس، حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی نیز چندین بار در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف و از جمله ایکنا از شانس کم قرآنی‌ها برای دریافت بودجه قرآنی در سال 95 خبر داده بود. رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی همچنین در گفت‌وگویی با تأکید بر اینکه حداقل باید دو هزار میلیارد در اعتبارات سالیانه برای قرآن پیش‌بینی شود، اعلام کرده بود که شرمنده قرآن و مردم است.
رئیس فراکسیون قرآن مجلس در همین بهمن‌ماه نیز خطاب به مدیران و فعالان قرآنی خراسان رضوی گفته بود که به ‌دلیل شرایط اقتصادی و بودجه‌ای کشور، منتظر بودجه دولتی نمانده و کارها را خود پیگیری کنند.
از سوی دیگر و در نقطه مقابل این اظهارات، اظهارنظرهای مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی و صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی - که روزهای ابتدایی فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد – قرار دارد، هرچه نماینده‌های مجلس شورای اسلامی از اختصاص بودجه سال 95 ناامید هستند، به همان میزان مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی و صندوق تازه تأسیس مشارکت، امیدوار به دریافت بودجه هستند.
این امید سال گذشته در بین آن دسته از مسئولان قرآنی که مسئول پیگیری بودجه بودند نیز وجود داشت، ‌امیدی که در پایان سال به یک ناامیدی محض تبدیل و سرنوشت تلخی را برای بودجه این سال رقم زد.
در حالی شاهد عدم اختصاص بودجه قرآنی سال قبل بودیم که اظهارنظرهای مسئولان در مورد بودجه فعالیت‌های قرآنی همان سال از دریافت بودجه حکایت داشت، اظهارنظرهایی که اعتماد به نفس پنهان شده‌ای هم در آنها موج می‌زد. شاید نقل برخی اظهارنظرهای مسئولان در سال قبل مبنی بر دریافت بودجه سال 94 تلقی قطعی بودن دریافت بودجه در سال قبل را بیشتر در اذهان تداعی کند.
به عنوان یکی از چندین نمونه گفت‌وگوی مسئولان قرآنی در مورد تحقق بودجه سال 94 که در 27 دی‌ماه 94 صورت گرفته است، اظهارنظر حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی است که گفته بود؛ «۵۰ درصد از بودجه قرآنی سال ۹۴ از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دریافت شده و در حال حاضر ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه در خزانه داریم». در حالی که این تنها اظهارنظر در مورد تحقق بودجه قرآنی نبود اما در نهایت در آن سال بودجه‌ای دریافت نشد.
در حالی بودجه قرآنی سال 94 اختصاص نیافت که در آن سال مسئولان از دریافت بودجه سال 93 در آخرین لحظات گلایه داشته و اعتقاد و تأکید داشتند که بودجه سال 94 خیلی زودتر از پایان سال - مثلاً در تیر یا مرداد ماه - دریافت خواهد شد.
حال آنچه که برای همه فارغ از اظهارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد عدم تحقق بودجه سال 95 مسجل شده است، این موضوع است که به بودجه قرآنی امسال نیز نباید امید داشت، حتی اگر مسئولان پیگیری بودجه ابراز امیدواری کنند.
نکته جالب و البته دردناک قضیه، شباهت اظهارات امسال و سال گذشته مسئولان قرآنی در مورد سرنوشت بودجه است و همین است که بیشتر از هر چیز دیگری جامعه قرآنی را می‌ترساند که شاید امسال نیز واقعاً بودجه‌ای در کار نباشد. امسال نیز همه مسئولان شورای توسعه و صندوق مشارکت از تحقق بودجه صحبت می‌کنند این وسط اما مخاطبان و جامعه قرآنی تنها نظاره‌گر هستند تا ببینند از این اظهارات بودجه‌ای خارج می‌شود یا خیر... .
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۱/۲۶ - ۱۲:۰۴
0
0
رئوس جامعه قرآنی هم اراده ای برای گرفتن بودجه ندارن. یه بازی پیچیده ایه
captcha