جلسه یازدهم آموزش ترتیل «احمد ابوالقاسمی»/ آموزش کاربردی انتقال مقام‌ها در پرده یکسان + صوت
کد خبر: 3573513
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
ورتل القرآن ترتیلا/11

جلسه یازدهم آموزش ترتیل «احمد ابوالقاسمی»/ آموزش کاربردی انتقال مقام‌ها در پرده یکسان + صوت

گروه فعالیت‌های قرآنی: انتقال مقام‌ها به صورت صحیح در تلاوت ترتیل از اهمیت بالایی برخوردار است که در ادامه با ارائه الگو انتقال‌ها در پرده یکسان ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، «ترتیل» یکی از روش‌های پرطرفدار بین علاقه‌مندان هنر تلاوت قرآن است که البته به دلایل مختلف همانند روش «تحقیق» به آن پرداخته نشده و از ابتدا اشتباهاتی در اجرای این روش توسط قاریان قرآن را شاهد بوده‌ایم.
یکی از مهم‌ترین مباحث در ترتیل و اجرای مناسب آن بحث انتقال مقام‌ها است، انتقال‌ از مقام به مقام دیگر از جمله مشکلاتی است که اگر به صورت صحیح انجام نشود موجب شکست در تلاوت می‌شود.

در نتیجه اگر قاری بتواند از نقطه اشتراک بین مقام‌ها انتقال و تغییر را آغاز کند این شکستگی از بین می‌رود و شنونده می‌تواند مقام جدید را بهتر درک کند.
قاری لازم نیست که تمام انتقال‌ها را به صورت موردی بیاموزد، همین مقدار که نوع انتقال و چگونگی آن را یاد بگیرد می‌تواند آن را در تمامی مقامات اجرایی کند.

موضوع درس جلسه یازدهم: انتقال مقام‌ها در پرده یکسان

پرده یکسان به این معنا که، اگر قاری یک مقام را در پرده «الف» می‌خواند مقام بعدی را هم در همان پرده آغاز می‌کند. در ادامه تلاوت ترتیل سوره شوری با صدای احمد ابوالقاسمی قاری بین‌المللی قرآن به صورت بخش، بخش، ارائه شده که در هر قطعه صوتی چند انتقال از یک مقام به مقام دیگر صورت گرفته که توضیحات آن و جزئیات انتقال مقام‌ها در هر قطعه ارائه می‌شود؛

قطعه شماره یک
در این قطعه قاری از ابتدای سوره شوری مقام نهاوند را اجرا کرده و از آیه 6 وارد مقام سه‌گاه می‌شود، در ادامه از ابتدای آیه 9 تا پایان آیه 10 مقام حجاز را می‌خواند و از آیه 11 تا پایان آیه 12 به اجرای مقام صبا می‌پردازد و در پایان از ابتدا تا انتهای آیه 13 مقام نهاوند خوانده می‌شود.


نکته؛ «تفاوت مقام هزام و سه‌گاه در پرده چهارم است که با یکدیگر اختلاف دارند و اصطلاحا سه‌گاه را هزام می‌نامند که اصطلاح صحیح آن هم همین است، اما چون گوش مردم به اسم سه‌گاه آشنا شده در محاورات و عرف از سه‌گاه استفاده می‌شود».

قطعه شماره دو
از ابتدای آیه 14 برگشت به مقام سه‌گاه را خواهیم داشت در ادامه نیز از نهاوند به سه‌گاه، از سه‌گاه به صبا و از صبا به عجم را تا پایان آیه 19 می‌شنویم.


قطعه شماره سه
از آیه 21 انتقال به بیات، آیات 22 و 23 انتقال به سه‌گاه، آیات 24 تا 26 مقام کرد و آیات 27 تا 29 در مقام صبا اجرا شده است.


قطعه شماره چهار
از ابتدای آیه 30 تا انتهای آیه 34 مقام رست(راست) را می‌شنویم، از ابتدای آیه 35 تا آخر 39 مقام حجاز و بعد از آن از ابتدای آیه 40 تا آخر آیه 43 مقام رست(راست) اجرا شده است و در نهایت آیات 44 و 45 در مقام کرد تلاوت شده‌اند. مقام کرد نیز از جمله مقام‌هایی است که مورد علاقه بسیاری از مردم است.

قطعه شماره پنج
از ابتدای آیه 46 تا آخر آیه 48 انتقال در مقام نهاوند صورت گرفته، از آیه 49 تا 51 مقام بیات و در نهایت آیات 52 و 53 در مقام عجم اجرا شده است.

ادامه دارد...
برگرفته از نکات آموزشی برنامه رادیویی «آموزش ترتیل» به کارشناسی احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن
captcha