چشم و هم‌چشمی؛ بلای ازدواج
کد خبر: 3573855
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳

چشم و هم‌چشمی؛ بلای ازدواج

گروه اجتماعی: یکی از موانع بزرگ در امر ازدواج، چشم و هم‌چشمی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کهگیلویه و بویراحمد، سیده‌طاهره عباس‌پور در مطلبی نوشت: ازدواج به قدری مهم است که در قرآن نیز به آن اشاره شده است و هدف از ازدواج آرامش است و این محقق نمی‌شود جز اینکه زن و مرد خود را امانت‌دار هم بدانند و به خوبی از این ودیعه الهی مواظبت کنند؛ مانند مهمان با یکدیگر رفتارکنند و احترام همدیگر را حفظ کنند، وقتی این برای جوانانمان ارزش بشود آرامش را به‌وجود می‌آورد و وقتی آرامش داشته باشی می‌توانی برای خود و خانواده و حتی عبادت، تلاش کنی و این همان آرامش است.
گاهی افراد آرامش را با آسایش اشتباه می‌گیرند، آسایش یعنی اینکه همه امکانات رفاهی وجود داشته باشد،چه بسا خیلی‌ها آسایش دارند اما آرامش ندارند.
زندگی همه‌اش مادیات نیست، نه اینکه اهمیت نداشته باشد بلکه نباید همه چیز انسان را احاطه کند.هرگاه ما برای اینکه آرامش بر زندگی ما سایه بگستراند، باید اول نقش همدیگر را پذیرا باشیم و فکر نکنیم وقتی باهم ازدواج کردیم نباید از نگاه مالک و مملوک به هم بنگریم، بلکه ازدواج را نیمه تعالی و سعادت و تکمیل کننده خود بدانیم مثل دوبال پرنده که اگر یکی نباشد پرنده پرواز نخواهد کرد.
ما انسان‌ها به خیلی چیزها افتخار می‌کنیم به‌خصوص ما مسلمانان، اول اینکه مسلمانیم و بعد پیغمبر ما بهترین انسان روی زمین بوده و خدا ما را شیعه آفرید،اینکه مسلمانیم، پیغمبر ما بهترین انسان روی زمین بوده و به پدر و مادرمان  افتخار می‌کنیم بعد باید به چه افتخار کنیم؟ به یک ازدواج موفق، فرزندآوری و پرورش یک انسان سالم و صالح، این محقق نمی‌شود،جز با ازدواج.
فرزندصالح، ثمره است و موجب سعادت و تعالی و رشد انسان است .
خیلی از چیزها می‌تواند موانع ازدواج باشد.اگر از خود یک جوان بپرسید که موانع ازدواج چیست؟می‌گوید بیکاری و نبود مسکن که آن را بزرگ‌ترین مانع تلقی می‌کنند و بعضی هم مهریه سنگین و عروسی‌های تجملاتی و پرخرج بودن آن را مطرح می‌کنند  و گاهی اختلاف خانواده‌ها. اما دراصل مشکل از خود جوان است که فکر می‌کند اینها مانع هستند، وقتی خود جوان هیچ اقدامی برای حل این مشکلات نمی‌کند چگونه انتظار دارد حل شود؛ درست است این مشکلات هست، اما تجربه نشان داده کسانی که توکل کردند خداوند نیز به آنها کمک کرده است.درست است که بیکاری هست اما درگذشته هم بود، الآن شکل آن تغییرکرده؛ یکی از موانع بزرگ در امر ازدواج چشم و هم‌چشمی است.
باید همه به‌خصوص رسانه و خانواده‌ها ما را در این امر یاری دهند و فرهنگ درست را جایگزین فرهنگ غلط و نادرست کنند.می‌توانیم از طریق خانواده و آموزش و پرورش و مدارس شروع کنیم تا بتوانیم نسلی موفق برای یک زندگی سالم را تحویل جامعه بدهیم، بایدفرهنگ درست را در کتاب‌هایمان بگنجانیم.

منبع: ایل‌بانو
captcha