پیگیر برگزاری جلسات شورای توسعه هستیم
کد خبر: 3574171
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
پژمانفر:

پیگیر برگزاری جلسات شورای توسعه هستیم

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس در مورد پیگیری تشکیل منظم جلسات شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی خراسان رضوی، گفت: چندین بار در این زمینه تذکر دادم که حتما باید جلسات به شکل منظم خود برگزار شود و پیگیری تمام مسائل و موضوعات حوزه قرآن استان در این جلسات صورت گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر،‌ رئیس کمیسیون فرهنگی و رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در مورد پیگیری تشکیل منظم جلسات شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی خراسان رضوی، ابراز کرد: چندین بار در این زمینه تذکر دادم که حتما باید جلسات به شکل منظم خود برگزار شود و پیگیری تمام مسائل و موضوعات حوزه قرآن استان در این جلسات صورت گیرد. 
عدم اختصاص اعتیارات به صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی
وی در مورد اعتبارات اختصاص یافته به این شورا نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال هستیم و اعتبارات هنوز صفر است و چیزی هم به صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی اختصاص پیدا نکرده، لذا خیلی امید نداریم که در این ایام باقی مانده از سال و درگیری‌ها و مخارج آخر سال دولت، چیزی هم واریز شود و ما مانند سال 1394 رقمی نداریم یا خیلی ناچیز است که نمی‌تواند تحرک خاصی ایجاد کند.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اضافه کرد:‌ تغییراتی را در لایحه بودجه داشتیم تا بتوانیم از بخش‌های دیگر و در خود لایحه، شرایط بیشتری را برای حوزه قرآن فراهم کنیم، همچنین امیدواریم در تقسیم بودجه از صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی رقمی به دستمان برسد و کلا به دنبال این هستیم تا از بخش‌های دیگر شرایط بودجه‌ای را به‌گونه‌ای برای حوزه قرآنی مساعدتر کنیم.
قرار گرفتن اعتبارات ردیف بودجه مشهد 2017 در قالب جداول کمکی
وی در مورد بودجه نمایشگاه قرآن مشهد در سال 2017 گفت: برای بودجه نمایشگاه قرآن مشهد ویژه سال 2017، من پاسخ مثبتی را نمی‌بینم، زیرا برای موضوع پایتخت فرهنگی جهان اسلام که قرار بود اعتباراتی پیش‌بینی شود، متأسفانه در سال 1395 ردیفی را در لایحه بودجه با عنوان مشهد 2017 نداشتیم و الان هم در بودجه سال 1396 این موضوع به صورت پیشنهادات در قالب جداول کمکی آمده است.  
حجت‌الاسلام پژمانفر در مورد چگونگی و فرایند این جداول کمکی نیز تصریح کرد: جداول کمکی، یعنی اگر دولت داشته باشد، سراغش می رود، ولی الزامی برای آن وجود ندارد، در واقع گذاشتن پول در ردیف کمکی یعنی هیچ. از طرفی ما با کمبود اعتبارات بسیاری در سال 1396 مواجه هستیم و متأسفانه اولویت اول در حذف اعتبارات در بخش فرهنگی است و این مسئله جدی است و ما هم این نگرانی را داریم.
مشهد 2017 می‌توانست به جهان اسلام کمک کند
وی در ادامه در مورد استفاده مناسب از فرصت رخداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 برای کلان شهر مشهد، ابراز کرد: یکی از مسائل جدی که از دوره اول نمایندگی پیگیر آن بودم، موضوع مشهد 2017 بود، زیرا مشهد؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام، یک نقطه‌ای بود که می‌توانست بسیار به جهان اسلام و نه مشهد کمک کند.
حجت‌الاسلام پژمانفر در همین زمینه افزود: از آن جهت که جهان اسلام به دنبال آن است تا بتواند تعاملات بین مسلمانان را بیشتر کند و همچنین ظرفیت‌های مختلفی که ایران به جهت امنیت منطقه‌ای و در مشهد در حوزه برخورداری از فاکتورهای لازم برای ایجاد انگیزه در یک مسافر مسلمان جهت حضور در این شهر وجود دارد، لذا این شهر می‌توانست، نقطه مهمی برای انتخاب مقصد سفر و برگزاری بسیاری از اجلاس‌ها، نشست‌ها و اتفاقات فرهنگی جهان اسلام باشد.
رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس ادامه داد: ولی این مسیر با این نشانه‌گذاری‌ها در نهایت بدین‌شکل طی نشد و حتی چندین پیگیری برای ایجاد سالن اجلاس صورت گرفت و زمینی هم جهت جانمایی در نظر گرفته شد اما در نهایت ریالی نیامد تا این امر تحقق پیدا کند.
وی ادامه داد: در همین راستا توسعه ترمینال فرودگاه مشهد، ساخت و بهبود کیفیت هتل‌ها و ... همچنین برگزاری نشست وزرای فرهنگی جهان اسلام که با سوء مدیریت داخلی و دیگر عوامل خارجی از برگزاری آن در مشهد محروم شدیم، نیاز به ساخت چند سالن اجلاس تراز بالا داشت، ولی ریالی نیامد.
در رخداد مشهد 2017 کوتاهی صورت گرفت
وی با بیان اینکه در بحث پایتخت فرهنگی جهان اسلام دو موضوع مطرح بود، افزود: هر سال سه کشور از طرف آیسسکو برای عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی می‌شوند، همچنین برگزاری نشست وزراء طی سه روز در همان شهری که دارای این عنوان است در نظر گرفته می‌شود که برگزاری این نشست برای مشهد بسیار خوب بود و سبب توجه آنتن‌های دنیا و حضور شبکه‌های مختلف تلویزیونی و خبری به این کلان‌شهر می‌شد که خود می‌توانست ظرفیت‌های این شهر را بالا ببرد اما متأسفانه کوتاهی شد.
ورود جدی رسانه‌ها به رخداد مشهد 2017 و مطالبه‌گری در این حوزه
رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس با بیان اینکه در نهایت آغاز رخداد 2017 به برگزاری مراسم اختتامیه‌ای که اسمش را افتتاحیه گذاشتند، در حرم رضوی، تمام شد، گفت: لذا از رسانه‌ها می‌خواهیم ورود جدی‌تری به این موضوع پیدا کرده و کمک کنند تا این مسئله با این وضعیت و تنها با یک عنوان از آن تمام نشود و هیچ تبعات رفتاری و عملیاتی برای مشهد نداشته باشد، زیرا مطالبه‌گری حق مردم مشهد است.
وی اضافه کرد: برای رویداد مشهد 2017 خیلی چشم‌انداز روشنی نمی‌بینم به جز اینکه نهادها و مردم را پای کار بیاوریم و در این زمینه چند پیشنهاد دارم از جمله اینکه در دعوت‌ها بتوانیم برخی از شخصیت‌ها را به مشهد بیاوریم تا با ظرفیت‌های این شهر آشنا شوند، البته اعتبارات نداریم و حتی با پیگیری بسیار توانستیم بودجه زیارت را احیاء کنیم و به لایحه برگردانیم چون ردیف آن حذف شده بود.
captcha