تأثیر رابطان قرآنی مجلس در روان‌سازی فعالیت‌ها
کد خبر: 3574197
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۸
آزادی‌خواه مطرح کرد:

تأثیر رابطان قرآنی مجلس در روان‌سازی فعالیت‌ها

گروه سیاسی: سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه وجود رابطان قرآنی مجلس بهترین فرصت برای روان‌سازی فعالیت‌های قرآنی در استان‌هاست، گفت: استانداران و متولیان فرهنگی و قرآنی استان‌ها باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احد آزادی‌خواه، رابط استانی فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در استان همدان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این استان برای رصد فعالیت‌های قرآنی و ارتباط با مراکز و نهادهای قرآنی گفت: البته با توجه به شرایطی که مجلس در آن قرار داشت و بررسی لایحه برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه را در دستور کار داشت نتوانستیم جلسه‌ای با فعالان و مسئولان قرآنی استان داشته باشیم اما این بدان معنا نیست که کاری صورت نگرفته است.
آزادی‌خواه افزود: مکاتبه‌ای با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان داشتم و از ایشان گزارش عملکرد قرآنی این اداره کل را خواسته‌ام و منتظر دریافت این گزارش هستم؛ ضمن اینکه بر اساس پیوست ابلاغیه‌ای که رئیس فراکسیون قرآن و عترت به استانداری‌ها داده قاعدتاً باید مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از رابطان استانی برای حضور در شورای قرآنی دعوت کنند که تاکنون این دعوت صورت نگرفته است.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: استان باید انگیزه بیشتری برای برقراری تعامل و دعوت از رابطان استانی داشته باشد تا این طراز شکل بگیرد.
وی در مورد فعالیت‌های قرآنی مردمی نیز گفت: مؤسسات قرآنی مردمی که دو اتحادیه دارند که در استان‌ها هم فعال است؛ یکی از اتحادیه‌ها با حضور مؤسسات قرآنی فرهنگ و ارشاد اسلامی است و دیگری تحت نظر سازمان دارالقرآن فعالیت می‌کند که با پیشنهادی که مطرح شد قرار بر ادغام این دو اتحادیه و ادامه کار با یک مدیر عامل بود؛ در این رابطه جلسه‌ای با حضور معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد که ایشان گزارش خوبی از روند کارها ارائه کردند و قرار شد این اتفاق صورت بگیرد.
منتخب مردم ملایر در مجلس تصریح کرد: دادن رویکرد مردمی به برنامه‌های قرآنی یکی از مهم‌ترین اولویت‌هاست که باعث می‌شود جایگاه قرآن و فعالیت‌های قرآنی در سطح استان‌ها قوام پیدا کند.
رابط استانی فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس با اشاره به ظرفیت‌های قرآنی استان همدان گفت: این استان ظرفیت‌های خوب قرآنی زیادی دارد؛ هم چهره‌های شاخص قرآنی و هم علاقه‌مندان فراوانی به حوزه قرآن به ویژه جوانان و کودکان در مقطع پیش‌دبستانی و دبستان برای حفظ و مفاهیم قرآنی وجود دارند اما خلأیی که وجود دارد عزم جدی مسئولان نسبت به این امر است.
وی گفت: توجه جدی به آموزش قرآن به صورت نظام‌مند از طریق مهدهای کودک و یا مدارس بسیار ضعیف است و شورای قرآن که باید در هر استان با حضور استاندار یا معاون سیاسی ـ امنیتی برگزار شود تقریباً حالت تعطیلی به خود گرفته و این بی‌توجهی آسیب‌های زیادی را برای فعالیت‌های قرآنی در پیش خواهد داشت؛ ما این مشکل را داریم و بارها مطرح کرده‌ایم اما متأسفانه اتفاق خاصی نیفتاده است.
آزادی‌خواه با اشاره به ظرفیت ایجاد شده با تعیین رابطان استانی از سوی فراکسیون قرآن، عترت و نماز گفت: اگر رابطان استانی که از جایگاه قانونی و ضابطه‌مندی برخوردارند، بتوانند در مسیر و جایگاه خود پیش بروند و استاندارها هم این پذیرش را داشته باشند و قائل به ایجاد فضای تعاملی بین دولت و مجلس باشند، خوب و مؤثر عمل خواهند کرد.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: رابطان استانی از نمایندگان مجلس هستند و در عرصه قانون‌گذاری، تخصیص و توزیع بودجه و برنامه‌ریزی نقش‌آفرینی می‌کنند و این مسئله خود بهترین فرصت برای روان‌سازی عملیات قرآنی در استان‌هاست؛ به شرط اینکه استانداران و متولیان فرهنگی و قرآنی در استان‌ها مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها از ظرفیتی که رابطان استانی توانستند ایجاد کنند، استفاده کنند و اگر این بهره‌مندی صورت نگیرد رابطان استانی ظرفیتي خنثي خواهد بود.
captcha