غفلت مسئولان و مدیران از تأثیرگذاری فیلم بر حوزه سبک زندگی
کد خبر: 3574238
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۵
فیلم‌سازان خراسان‌جنوبی در نشست ایکنا مطرح کردند؛

غفلت مسئولان و مدیران از تأثیرگذاری فیلم بر حوزه سبک زندگی

گروه فرهنگی: فیلم‌سازان جوان خراسان‌جنوبی در نشست ایکنا با اشاره به جهانی بودن زبان فیلم بیان کردند: متأسفانه بسیاری از مدیران و مسئولان هنوز از تأثیرگذاری فیلم بر حوزه سبک زندگی و فرهنگ‌سازی غافلند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، این روزها ابزار تبلیغ و اطلاع‌رسانی بسیار متنوع شده است و علاقه‌مندان به هر عقیده دینی و یا فرهنگی و سیاسی سعی می‌کنند از بهترین و به روزترین ابزار برای تبلیغ استفاده کنند.

جوانان و نوجوانان پرشور خراسان‌جنوبی از این قاعده مستثنی نیستند و بسیاری از آنها فیلم را برای بیان نظرات و عقایدشان برگزیده‌اند و در این مسیر موفق شده‌اند. سه تن از جوانان خراسان‌جنوبی با علاقه و پشتکار فیلم‌های کوتاه صد ثانیه‌ای تولید کردند و این آثارشان به جشنواره بین‌المللی فیلم 100 راه یافت، فیلم‌هایی که مضامین‌شان ارزشی و اخلاقی است.

راه یافتن سه اثر از خراسان‌جنوبی به جشنواره فیلم 100 با موضوعات ارزشی

راه یافتن این آثار ارزشمند به جشنواره بین‌المللی فیلم 100 بهانه‌ای شد تا این سه نفر از فیلم‌سازان خراسان‌جنوبی را به خبرگزاری ایکنا دعوت کرده و در میزگردی از چرایی و چگونگی روند ساخت فیلم‌شان پرس‌وچو کنیم.

محمد مهدی شیروانی که 18 سال سن دارد و دانش‌آموز سال چهارم دبیرستان علوم و معارف اسلامی صدرا است، در این زمینه گفت: من به صورت بسیار اتفاقی وارد عرصه فیلم‌سازی شدم، هر چند از قبل نیز بسیار به این مقوله علاقه‌مند بودم

وی اظهار کرد: من از هفته اول ماه مبارک رمضان تا پایان ماه مبارک طرح و ایده برای فیلم‌سازی می‌نوشتم که آنان را به مسئول مربوطه در حوزه هنری دادم که موضوعاتش درباره سیگار، مادر، سالمندان و ... بود.

نماز اول وقت؛ محور یک فیلم کوتاه

این فیلم‌ساز جوان بیان کرد: اما شبی در فضای مجازی عکسی را دیدم که نظرم را عوض کرد و در نتیجه ایده‌ای درباره تأثیرپذیری والدین از کودکان در زمینه نماز اول وقت دادم و بعد کار آن را شروع کردم که خوش‌بختانه به جشنواره بین‌المللی فیلم 100 راه یافت.

شیروانی ادامه داد: تمایل دارم که بعد از اختتامیه جشنواره فیلم فجر یک اکران خصوصی برای مدرسه‌ای که در آن تحصیل می‌کنم، داشته باشم و بعد نیز در سازمان‌هایی مانند تبلیغات اسلامی این فیلم اکران شود.

وی افزود: فیلم تأثیرگذاری بالایی دارد و در حقیقت به دلیل نداشتن دیالوگ در فیلم کوتاه، زبان این نوع فیلم جهانی است و من نیز دوست دارم در این رشته فعالیت داشته باشم و از این طریق مردم را با فرهنگ و تمدن اسلام و ایران آشنا کنم.

در عرصه فیلم‌سازی باید تأثیرگذار بود نه اینکه تأثیر بپذیریم

این فیلم‌ساز جوان با اشاره به سختی‌های فیلم‌سازی یادآور شد: البته دوست دارم در عرصه فیلم‌سازی بیشتر از اینکه تأثیرپذیر باشم، تأثیرگذار شوم.

سمانه عباسپور، فیلم‌ساز جوان دیگری که فیلمش به جشنواره فیلم 100 راه یافته در این نشست گفت: من از سال 86-87 همکاری خود را با حوزه هنری در زمینه منشی صحنه شروع کردم و بعد از مدتی جذب باشگاه خبرنگاران جوان و بعد صدا و سیما شدم.

وی اظهار کرد: این مسائل باعث شد که مدتی از موضوعات مرتبط با فیلم‌سازی فاصله بگیرم اما آشنایی با همسرم که در زمینه فیلم‌سازی و ... فعالیت می‌کنند موجب شد تا مجدد وارد این عرصه شوم و کارم را دوباره شروع کنم.

این فیلم‌ساز جوان بیان کرد: سال 92 فیلم کوتاه کمی آن طرف‌تر را ساختم که به مرحله اکران جشنواره عمار راه یافت و در سال 94 نیز کار زمزمه محبت را ساختم که موضوع آن نماز بود که آن نیز به مرحله اکران جشنواره فیلم عمار و بخش مسابقه جشنواره فیلم کوتاه 100 راه یافت.

عباسپور اظهار کرد: امسال نیز فیلم یک روز خاص را ساختم که موضوعش شهدای مدافع حرم بود که تهیه‌کنندگی کار را همسرم بر عهده داشت و با همکاری حوزه هنری خراسان جنوبی آن را ساختم که جزو سه فیلم راه یافته از خراسان‌جنوبی به جشنواره فیلم 100 بود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از سازمان‌ها و ادارات هنوز به نقش و جایگاه تأثیرگذاری فیلم بر فرهنگ مردم واقف نیستند، ادامه داد: بسیاری از ما در عرصه فیلم‌سازی تنها چند دستگاه خاص را مسئول می‌شناسیم، در حالی که همه ادارات بخش فرهنگی دارند و برای اهداف فرهنگی مدنظر می‌توانند از قالب فیلم کوتاه و ... استفاده کنند که بسیار مفید و تأثیرگذار است.

بسیاری از فیلم‌سازان خراسان‌جنوبی برای فیلم سازی به استان‌های دیگر می‌روند

این فیلم ساز جوان یادآور شد: یکی از مسائلی که بسیار غمگین کننده است این نکته است که بسیاری از فیلم‌سازان توانمند خراسان‌جنوبی وقتی درمی‌یابد که در خراسان‌جنوبی نمی‌توانند فیلم بلند بسازند به استان‌های دیگر می روند و بسیاری از اهالی خراسان جنوبی از دیگر استان ها در جشنواره های مطرح شرکت کرده‌اند.

عباسپور یادآور شد: اگر در کنار جشنواره‌هایی که در خراسان‌جنوبی برگزار می شود، برای برپایی جشنواره فیلم نیز برنامه‌ریزی شود، بسیار مؤثر و مفید خواهد بود و افراد از تجربیات یکدیگر استفاده کرده و موجب انگیزه برای کار می شود.

سینا فایده که فیلم ساخته او به جشنواره بین المللی فیلم 100 راه یافته، گفت: موضوع کار من اجتماعی است و ماجرای فردی را روایت می کند که برای ثروتی که قرار است بعد از فوت یکی از نزدیکانش به او برسد برنامه ریزی می کند اما خودش زودتر از آن فرد از دنیا می رود.

به فیلم‌سازی نمی توان به عنوان حرفه آینده نگریست

این جوان فیلم‌ساز خراسان‌جنوبی اظهار کرد: امکانات فیلم‌سازی در خراسان جنوبی آن هم فیلم بلند در استان ما آنگونه که باید مهیا نیست، بنابرین نمی توان به فیلم سازی به عنوان شغل و حرفه آینده نگاه کرد چرا که از طرف دیگر امکانات مالی بالایی را می طلبد.

فایده با اشاره به اینکه سیاست حوزه هنری حمایت از فیلم سازان جوان است، یادآور شد: من این کار را با حمایت و پشتوانه حوزه هنری و امکاناتی که در اختیار ما قرار داده بود انجام دادم و امیدوارم بتوانم در این عرصه تجربیات بیشتری کسب کنم.

حکیمه بهمن زاده

captcha