امنیت و عدالت اجتماعی، ویژگی‌ مهم جامعه آرمانی
کد خبر: 3574355
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸

امنیت و عدالت اجتماعی، ویژگی‌ مهم جامعه آرمانی

گروه فعالیت‌های قرآنی: رییس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی گفت: امنیت و عدالت اجتماعی، از مهم‌ترین مؤلفه‌ها و ویژگی‌های جامعه آرمانی به شمار می‌رود و زندگی سعادتمندانه که هدف اصلی از تشکیل جامعه آرمانی است، بدون آن امکان‌پذیر نیست.

حسن سلمانی، رییس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی، در گفت و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن کریم (ایکنا) از خراسان‌جنوبی، گفت: جامعه آرمانی یا به اصطلاح همان مدینه فاضله، جامعه‌ای است که در آن زمینه‌های رشد و دستیابی انسان‌ها به کمال حقیقی به نحو احسن فراهم شود وکرامت انسانی، امنیت و عدالت اجتماعی و تقوای الهی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن به شمار می‌رود.

سلمانی با بیان‌اینکه چنین جامعه‌ای همیشه در حال رشد و شکوفایی است، افزود: البته باید توجه داشت که این جامعه آرمانی که پایه‌های آن را آموزه‌های قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) تشکیل می‌دهد، تنها در سایه استقرار حکومت الهی می‌تواند شکل بگیرد.

وی ادامه داد: در واقع پايه‌ريزي و ايجاد تمدن و زندگي انساني اصيل که «عدالت» يکي از پايه‌ها و بنيان‌هاي آن است، بدون تأمين و برقراري «امنيت» ممکن نيست و بدون آن، تلاش‌ها و فعالیت‌های دیگر ثمری نخواهد داشت.

رییس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی افزود: بنابراین حکومت الهی که وظیفه اصلی آن ایجاد مدینه فاضله بر اساس مبانی قرآن است، برقراری امنیت اجتماعی را در رأس برنامه‌های خود قرار می‌دهد.

وی اظهار‌کرد: آنچه باعث می‌شود به طور کلی از مؤلفه‌های جامعه آرمانی مانند رعایت حقوق شهروندی فاصله بگیریم، دوری از تعالیم قرآن و اهل بیت (ع) است.

قرآن نسخه نجات‌بخش بشریت در تمامی عرصه‌ها

سلمانی تصریح کرد: ما معتقدیم قرآن نه فقط یک معجزه الهی بلکه نسخه نجات‌بخش بشریت در همه عرصه‌ها بویژه در عرصه‌های اجتماعی به شمار می‌رود که متأسفانه بسیاری از ما هنگامی که سخن از تدوین حقوق شهروندی و امثال این موضوعات به میان می‌آید، به دنبال نسخه‌های بشری که عموماً از جوامع غربی نشأت می‌گیرد، می‌رویم، اما از مبانی قرآنی کمتر بهره می‌گیریم.

وی افزود: در میان فرمایشات معصومین (ع) نیز می‌توان رساله حقوق امام سجاد (ع) را نام برد که در مورد شاخه‌های مختلف حقوق در آن بحث شده است. اگر همه اعضای جامعه، سبک زندگی خود را بر اساس آموزه‌های دینی قرار دهند، بدون تردید بسیاری از مشکلات اجتماعی حل و فصل خواهد شد.

رییس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی یادآور شد: تدوین قوانین جامعه بر اساس مبانی اسلامی و تبیین صحیح تعالیم اسلامی توسط روحانیون و مبلغان می‌تواند زمینه توجه بیشتر به رعایت حقوق شهروندی را فراهم کند.

زهرا حمیدی

captcha