پیام سفر عربی رئیس‌جمهور به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس
کد خبر: 3574396
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳
زنگنه تشریح کرد:

پیام سفر عربی رئیس‌جمهور به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس

گروه سیاسی: یک کارشناس مسائل سیاسی با مهم دانستن سفر دکتر روحانی به عمان و کویت با توجه به وضعیت کنونی روابط ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس گفت: سفر رئیس‌جمهور این پیام روشن را به سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس می‌دهد که ایران همواره برای توسعه روابط آماده است و می‌خواهد همکاری‌ها را به صورت جدی و عملی آغاز کرده و گسترش دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) پس از سفر وزیر امور خارجه کویت به ایران و ارسال پیام امیر کویت به نمایندگی از کشورهای حوزه خلیج فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی فردا، چهارشنبه 27 بهمن، به عمان و کویت سفر می‌کند.

از طرف دیگر معاون وزیر امور خارجه کویت روز گذشته از پیشنهاد روسیه برای ایجاد سازمان بین‌المللی امنیتی با حضور کشورهای جنوب خلیج فارس و ایران خبر داد و گفت: روسیه طرح ایجاد سازمان امنیتی استراتژیک با عضویت کشورهای جنوب خلیج فارس و ایران را پیشنهاد کرده است.
البته این مقام کویتی از جزئیات این پیشنهاد خبری به رسانه‌ها نداد و از سوی دیگر نیز مقامات روسیه، ایران و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس نیز تاکنون اظهار نظری راجع به این موضوع نکرده‌اند.

مجموعه این اتفاقات حکایت از تحولاتی در روابط میان ایران با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دارد که با گذشت زمان مشخص خواهد شد و سفر رئیس‌جمهور نیز می‌تواند در این راستا تحلیل و بررسی شود.

اهمیت سفر رئیس‌جمهور به عمان و کویت در چیست؟

صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل بین‌المللی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهمیت سفر رئیس‌جمهور به عمان و کویت گفت: سفر رئیس‌جمهور اسلامی ایران به دعوت سلطان قابوس، پادشاه عمان و شیخ صباح احمد جابر الصباح، امیر کویت، صورت می‌گیرد. روابط بین ایران و این دو کشور همواره مبتنی احترام متقابل و همکاری جهت توسعه منافع کشورهای منطقه بوده است.

وی افزود: از طرف دیگر دیدگاه‌های این دو کشور عربی به دیدگاه‌‌های جمهوری اسلامی ایران نزدیک است و طرفین بر ضرورت برقراری امنیت و ثبات در منطقه تأکید دارند، لذا با وجود این زمینه‌های مشترک، سفر رئیس‌جمهور کشورمان می‌تواند این پیام روشن را به سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بدهد که ایران همواره برای توسعه روابط با کشورهای عربی خلیج فارس آماده است و می‌خواهد همکاری‌ها را به صورت جدی و عملی آغاز کرده و توسعه دهد.

ابهامات امکان تشکیل سازمان امنیتی با حضور ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

زنگنه درباره اظهارنظر معاون وزیر خارجه کویت مبنی بر پیشنهاد روسیه برای تشکیل یک سازمان بین‌المللی امنیتی با حضور کشورهای جنوب خلیج فارس و ایران در حالی‌که روابط ایران با عربستان و بحرین قطع شده است، گفت: روابط بین ایران با عربستان و بحرین در طی سال‌های اخیر با نوساناتی روبرو بوده که عمده آن ناشی از سوء برداشت‌ها، سوء تفاهم‌‌ها و احساس ناامنی در منطقه بوده است.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: از نظر ایران این احساس ناامنی یک احساس کاذب است که قدرت‌های خارج از منطقه آن را به این دو کشور تزریق کرده‌اند تا ایران را به عنوان تهدید تلقی کنند. در حالی‌که با گفت‌وگو و مذاکره می‌توان تمام نگرانی‌ها را حل و فصل کرد و از طرف دیگر اهداف مشترک را مورد بحث قرار داد.

زنگنه با بیان اینکه تشکیل این سازمان امنیتی نیازمند بررسی ابعاد آن، کشورهای عضو و نقش هر کدام از آنها در تأمین امنیت و تعهداتی است که بر عهده می‌گیرند، گفت: بنابراین نمی‌توان اظهار نظر دقیقی کرد که این سازمان شکل خواهد گرفت یا خیر.

وی در پایان تأکید کرد: نکته واضح و مشخص آن است که ایران براساس دکترین سیاست خارجی خود همواره از وحدت، همکاری و همبستگی کشورهای اسلامی در برابر تهدیدات و خطرات مشترک و دستیابی به منافع مشترک حمایت کرده و می‌کند.
captcha