پایان عملیات نظامی در ایالت مسلمان‌نشین میانمار
کد خبر: 3575088
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴

پایان عملیات نظامی در ایالت مسلمان‌نشین میانمار

گروه بین‌الملل: میانمار از پایان عملیات نظامی ارتش این کشور در ایالت مسلمان‌نشین راخین خبر داد.

پایان عملیات نظامی در ایالت مسلمان‌نشین میانمار
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از العالم، به گفته مقامات دولت میانمار، ارتش این کشور عملیات پاکسازی را در ایالت راخین به پایان رسانده است.
این عملیات 4 ماهه در منطقه مسلمان‌نشین راخین از سوی سازمان ملل با عباراتی همچون «جنایت علیه بشریت» و «پاکسازی نژادی احتمالی» توصیف شده است.
این عملیات از 9 اکتبر سال گذشته میلادی و پس از کشته شدن 9 نیروی پلیس در پست‌های نزدیک به مرز بنگلادش آغاز شد. بنا بر تخمین‌های سازمان ملل، از آن زمان حدود 69 هزار مسلمان روهینگیا به بنگلادش گریخته‌اند.
این خشونت‌ها انتقادها را از آنگ سان سو چی، فرد شماره یک عرصه سیاست در میانمار افزایش داده است. بسیاری بر این باورند که این برنده جایزه صلح نوبل برای کمک به اقلیت مسلمان میانمار، اقداماتی ناکافی انجام داده است.
دولت این کشور تقریباً تمامی اتهامات حقوق بشری – از جمله قتل‌عام و تجاوزهای جنسی گروهی – در راخین بر ضد مسلمانان روهینگیا را رد کرده و عملیات ارتش را، کمپینی قانونی بر ضد شورشیان نامیده است.
در بیانیه مشاور امنیت ملی میانمار در این خصوص آمده است: «وضعیت در شمال راخین با ‌ثبات شده است. عملیات پاکسازی ارتش متوقف شده است، قوانین منع آمد و شد لغو شده است و تنها پلیس برای حفظ آرامش در این منطقه حضور دارد.»
ارتش و پلیس میانمار به طور جداگانه تیم‌هایی را برای بررسی اتهامات حقوق بشری سازمان ملل ایجاد کرده‌اند. دو مقام ارشد سازمان ملل هفته گذشته به رویترز گفته‌اند احتمالاً بیش از 1000 مسلمان روهینگیا در جریان سرکوب ارتش میانمار جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که فرماندهان ارتش میانمار مدعی شده‌اند کمتر از 100 نفر در جریان این عملیات جان باخته‌اند.
captcha