معرفی کتابی درباره خطبه فدکیه در کانال سلوک عاشورایی
کد خبر: 3575269
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱

معرفی کتابی درباره خطبه فدکیه در کانال سلوک عاشورایی

گروه شبکه اجتماعی: کانال سلوک عاشورایی در یکی از پست‌های خود کتابی درباره خطبه فدکیه برگرفته از درس‌های حاج آقا مجتبی تهرانی منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کانال سلوک عاشورایی که به مباحث اخلاقی مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی می‌پردازد در یکی از پست‌های اخیر خود پستی با عنوان «بحثی کوتاه پیرامون خطبه فدک» منتشر کرده که این کتاب برگرفته از درس‌های حاج آقا مجتبی تهرانی است.
در معرفی این کتاب آمده است؛ پس از رحلت رسول اکرم(ص) دو حادثه مهم و سرنوشت‌ساز روی داد که تمامی حوادث بعد از آن را تحت تأثیر قرار داد. این دو حادثه یکی تشکیل سقیفه و غصب خلافت مسلمین و دیگری غصب فدک یعنی قطعه زمین اهدایی حضرت پیغمبر گرامی اسلام(ص) به دخترش زهرا(س) بود. پس از مدت بسیار کوتاهی از این دو رویداد و بعد از چند بار پیگیری برای بازپس گرفتن فدک و بی‌نتیجه بودن آن، حضرت زهرا(س) در مسجد النبی(ص) در مدینه ظاهر شد و خطابه‌ای ایراد کرد که از آن پس به خطبه فدک معروف شد. این خطبه نه تنها مسائل فدک را به خوبی و حق اهل بیت(ع) در آن را به روشنی اثبات می‌کند بلکه مشتمل بر مضامین بلند در معارف اعتقادی است.
اهمیت این خطبه تا بدانجاست که ائمه اطهار(ع) آن را نقل کرده‌اند و علمای دین بر حفظ و نگهداری آن تأکید داشته‌اند. علمای بزرگوار شیعه در طول تاریخ؛ اسناد و مدارک این خطبه و شرح‌هایی از آن را تحریر و برای جامعه مسلمین به یادگار نهاده‌اند تا جایی که غیر از ده‌ها کتاب به زبان عربی و فارسی، ترجمه‌هایی از این خطبه به زبان‌های اردو، ترکی و فرانسوی نیز صورت گرفته است.
این کتاب، بازنویسی 17 جلسه از مباحث اخلاق و معارف اسلامی حضرت آیت‏‌الله حاج‏ آقا مجتبی تهرانی است که در ایام فاطمیه سال 1374 بیان شده است. ایشان در این سلسله جلسات شرحی کوتاه و گویا از خطبه حضرت زهرا(س) ارائه کرده و ابعاد ناگفته‌‏ای از «خطبه فدک» را برای محبّان اهل بیت(ع) بیان فرموده‌اند.
برای پیوستن به کانال سلوک عاشورایی اینجا را کلیک کنید.

captcha