درک لذت واقعی انسان از منظر قرآن
کد خبر: 3575662
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
بهرام پور بیان کرد:

درک لذت واقعی انسان از منظر قرآن

گروه جامعه: ابوالفضل بهرام‌پور در ویژه‌برنامه «دریای معرفت» که با هدف ترویج فرهنگ حیات بخش قرآنی و سرلوحه قراردادن آموزه‌های دینی در زندگی برگزار شد به تشریح درک لذت واقعی انسان از منظر قرآن پرداخت.

‌به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست «دریای معرفت» عنوان برنامه‌ای است که با حضور ‌ ابوالفضل بهرام‌پور به همت خانه قرآن منطقه ۸ در فرهنگسرای گلستان برگزار می‌شود.

بهرام‌پور در این نشست، ‌با بیان اینکه گذر و عبور زمان کهنه کننده است، گفت: زمان تازه‌ها را فرسوده و کهنه می‌کند و انسان را در مقابل مصیبت‌های گذشته مقاوم می‌کند این خصلت زمان باعث می‌شود آدمی که در زمان حال یک مصیبت آشفته می‌شود، از دنیا و خوشی‌ها دوری می‌کند و بعد از گذر چند سال گویا هیچ مصیبتی بر فرد ایجاد نشده است.

وی با بیان اینکه کم شدن لذت و تازگی در اثر گذر زمان یک موضوع کاملا عادی و عینی است، افزود: مثل انسانی که روزهای اول ازدواجش در شوق است و بعد از گذر چند سال دیگر ازدواج برایش تازگی ندارد.

بهرام پور با تأکید بر اینکه اگر لذت‌ها را از گذر زمان حذف کنیم می‌توانیم امیدوار باشیم که همیشه برایمان همه چیز تازگی خودش را دارد و حس داشتن‌شان همیشه تازه است، اظهار کرد: ‌‌به همین دلیل است که گذر زمان در عذاب عالم برزخ تأثیری بر کیفیت آن ندارد و دقیقا به همین دلیل در بهشت گذر زمان باعث کهنگی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه «اکل» به معنی کامل خوردن و «ذوق» به معنای چشیدن است، تصریح کرد: در دنیا چیزی به اسم لذت وجود ندارد چون در حقیقت آن چیزی که ما به آن لذت می‌گوییم رهایی از فشار است؛ انسان گرسنه وقتی غذای خوبی می‌خورد در ابتدا لذت کمی دارد، در میانه غذاخوردن لذتش به اوج می‌رسد و در زمان سیری دیگر لذتی نمی‌برد دلیل این است که لذت غذای خوب لذت واقعی نیست بلکه رهایی از فشار گرسنگی است و این رهایی از فشارهای دنیا با لذت واقعی غیرقابل مقایسه هستند.

این استاد تفسیر در ادامه با اشاره به اینکه حتی آن چیزی که ما به آن لذت گردش، تفریح و خوشگذرانی می‌گوییم لذت واقعی نیست، ادامه داد: فشار تکراری بودن محیط و خستگی باعث می‌شود ما به لذت مسافرت فکر کنیم ما کافی است برویم مسافرت و چند روز بمانیم باز دوست داریم برای فرار از تکرار شدن برگردیم سر جایمان پس این هم لذت واقعی نیست و تنها برای فرار از فشار تکرار است.
 
بهرام پور در پایان با بیان اینکه سه زمان گذشته، حال و آینده در دنیا وجود دارد، گفت: با تفکیک این زمان‌ها می‌توانیم بگوییم دنیای ما دنیای تفرقه است و انسان عادی اسیر زمان است؛ ما زمانی در حال هستیم از آینده خبر نداریم چون نیامده و غایب است، گذشته هم رفته و غایب است؛ لذا انسان کلا از آینده خبر ندارد و اگر بخواهد از همه گذشته هم باخبر باشد باید مطالعه کند و فیلم ببیند؛ اما انسانی که بتواند هر سه زمان را بداند همان کسی است که در حال حاضر می‌تواند به گذشته باز گردد و بگوید در آینده چه رخ می‌دهد پس از غیب خبر دارد؛ از همه گذشته، همه حال و تمام آینده خبر دارد.

علاقمندان می‌توانند جهت شرکت در نشست‌های «دریای معرفت» با فرهنگسرای گلستان به نشانی نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، بوستان فدک مراجعه کنند و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۷۷۸۱۵۱۷۳ تماس بگیرند.

captcha