«مولای متقیان(ع)»؛ پاسخ دندان‌شکن ایرانی‌ها به حملات بعث
کد خبر: 3575893
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰

«مولای متقیان(ع)»؛ پاسخ دندان‌شکن ایرانی‌ها به حملات بعث

گروه جهاد و حماسه: «مولای متقیان(ع)» نام عملیاتی است که در روز یکم اسفند 1360 در منطقه شوش توسط نیروهای ایرانی اجرا شد، این عملیات که به جنگ چزابه نیز معروف است، صدمات سنگینی را به دشمن وارد کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گاه‌شمار دفاع مقدس در روز یکم اسفندماه شاهد عملیاتی غرورآفرین است که توسط شیرمردان ایرانی رغم می‌خورد و دشمن بعثی را در رسیدن به اهداف شوم خود ناکام می‌گذارند.
بعثی‌ها با توجه به اطلاعاتی که از هواپیماهای جاسوسی آمریکایی به‌دست آورده بودند به این نتیجه رسیدند که ایران در حال تدارک عملیاتی در منطقه شوش است. لذا تمرکز خود را در منطقه شوش افزایش داد و میدان مین را وسعت داد.
صدام همچنین 10 تیپ مستقل به همراه چند تیپ جیش الشعبی به دو لشکر تقویت شده‌اش در منطقه افزود و برای جلوگیری از حمله ایران پیش‌دستی کرد و در تاریخ 17 بهمن ماه 1360، حمله خود را با شدیدترین آتش توپخانه و بمباران‌های پی‌درپی آغاز و تجهیزات خود را صرف نبرد در چزابه کرد، این حمله عراق دو هفته طول کشید و دشمن بی‌محابا مهمات و تجهیزات خود را صرف نبرد در چزابه کرد، اما با مقاومت سرسختانه نیروهای ایرانی روبرو شد.
اهداف این حمله ارتش عراق بر این اساس بود؛ تضعیف نیروهای اسلام و به هم ریختن سازماندهی برای جلوگیری از عملیات فتح‌المبین، گرفتن زمان و عقب‌انداختن عملیات بود تا در این فرصت به دست آمده سیستم دفاعی، نیروهایش را تقویت کند، در صورت موفقیت در بستان جبهه فعال جدیدی را مقابل ایران گشوده و با گرفتن ابتکار عمل از عملیات ایران جلوگیری کند و از نظر جنگ‌افزار و مهمات ایران را وادار به مصرف کند. اما با این حال تنها چیزی که از این حمله عاید صدام شد، این بود که اجرای عملیات «فتح المبین» حدود یک ماه و نیم عقب افتاد.

«مولای متقیان(ع)»؛ پاسخ دندان‌شکن ایرانی‌ها به حملات بعث

نیروهای ایرانی نیز در جواب این حمله ناجوانمردانه عراق، با انجام عملیات «مولای متقیان(ع)» که به جنگ چزابه معروف شد در یكم اسفند ماه 1360 تلاش‌های دشمن را ناکام گذاشتند. این عملیات دو هفته به طول انجامید و خسارات سنگین و قابل توجهی را به یگان‌های تقویت شده ارتش صدام وارد آورد.
ارتش عراق در عملیات شکست حصر آبادان اعلام کرده بود که 80 تن و در عملیات «طریق القدس» 34 نفر کشته داده است، ولی در نبرد چزابه شمار تلفات انسانی خود را 200 نفر اعلام کرد، که این تفاوت آمار شمار تلفات فراوان عراق در چزابه را می‌رساند، علی‌رغم این ادعا دشمن دست کم 2 هزار کشته در این منطقه به جای گذاشت.
شناسنامه عملیات
نام عملیات: مولای متقیان - جنگ چزابه.
رمز عملیات: یا علی ادرکنی.
فرمانده عملیات: سردار شهید حسن باقری.
زمان اجرا: 01/12/1360.
مدت اجرا: دو هفته.
تلفات دشمن:‌ 4600 کشته، زخمی و اسیر.
مکان اجرا: منطقه عملیاتی شوش دانیال - محور جنوبی جنگ.
ارگان عمل کننده: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.
اهداف عملیات: دفع پاتک سنگین دشمن در منطقه چزابه و توقیف حمله و پیشروی دشمن.
نیروهای عمل کننده: لشگر 64 ارومیه(ارتش)‌ در منطقه حاج عمران و ارتفاع 2519 و با حضور 9 گردان پیاده.

«مولای متقیان(ع)»؛ پاسخ دندان‌شکن ایرانی‌ها به حملات بعث

برخی از شهدای عملیات:

شهید حسین شریفی
نام پدر: اسماعیل
تاریخ تولد: 1343
تاریخ شهادت: سوم اسفندماه 1360
محل تولد: اصفهان
طول مدت حیات: 17 سال
محل شهادت: بستان
مزار شهید: گلزار شهدای رهنان اصفهان
حسین شریفی در خردادماه سال 1343 در منطقه رهنان شهر اصفهان دیده به جهان گشود. با رسیدن به سن 7 سالگی راهی دبستان شد و ایام تحصیل وی در دبیرستان با پیروزی انقلاب اسلامی مقارن گشت و او که دانش‌آموز رشته اقتصاد بود همراه با سایر هموطنانش روییدن گل‌های شادمانی را به نظاره نشست. حسین به ورزش فوتبال علاقه بسیاری داشت و از بهترین بازیکنان تیم فوتبال محل زندگی‌اش بود. اما تهاجم دشمن بعثی به مرزهای میهن اسلامی او را نیز بر آن داشت تا به دفاع از دستاورد خون صدها شهید برخیزد از این رو در مکتب عشق نام‌نویسی کرد و همراه با بسیجیان غیور کشور راهی جبهه‌های نبرد شد و سرانجام در سومین روز از اسفندماه سال 1360 در عملیات مولای متقیان منطقه بستان را به خون خویش مزین ساخت. مردم رهنان پیکر دلاورمرد 17 ساله خود را در گلزار شهدا به خاک سپردند.
شهید عبدالله غلامی
نام پدر: حسن
تاریخ تولد: 1338
محل تولد: اصفهان/اصفهان
تاریخ شهادت: یکم اسفند 1360
طول مدت حیات: 22
محل شهادت: چزابه
مزار شهید: گلزار شهدای رهنان اصفهان
عبدالله در سال 1338 در محله رهنان شهر اصفهان دیده به جهان گشود. کودکی را در آغوش پر مهر خانواده سپری کرد و در سن 7 سالگی به مدرسه رفت و تحصیلاتش را در دوره دبیرستان به صورت شبانه تا اخذ مدرک دیپلم ادامه داد. سپس به خدمت نظام وظیفه فرا خوانده شد. اما با شنیدن فرمان تاریخی امام(ره) مبنی بر فرار از پادگان‌ها از آنجا گریخت. عبدالله پس از پیروزی انقلاب مجدداً به پادگان مراجعت کرد. غلامی در حین انجام خدمت به غرب کشور اعزام شد و در میدان نبرد به سختی مجروح گردید. تنگه چزابه در تاریخ یکم اسفند 1360 عملیات مولای متقیان قتلگاه عبدالله شد و او در سن 22 سالگی در گلزار شهدای رهنان آرام گرفت.
وصیت‌نامه شهید عبدالله غلامی:
شهادت همچون میوه‌ای است که نمی‌توان آن را نارس از درخت چید و سعادتی است که خداوند نصیب بندگان خاص و مقربان درگاهش می‌نماید. نصیب کسانی می‌کند که توانسته باشند از همه وابستگی‌ها دل کنده و قلبشان فقط و فقط از عشق خدا مالامال گشته باشد. عاشقانی رنج می‌برند که خداوند آنان را زودتر به لقاء خویش نمی‌رساند زیرا آنان با تک تک سلولهای بدن خود باور دارند که مهمترین بهره‌برداری از این دنیا،‌ پرواز به سوی لقاء‌الله است. کوتاه‌ترین راه جهاد، شهادت است و جبهه میدان مبارزه است. شما ملت، پاسدار این سرزمین سرخ و نگهبان راستین خط شهادت هستید.
شهید علی عبداللهی
نام پدر: براتعلی
تاریخ تولد: 1341
محل تولد: اصفهان/اصفهان
تاریخ شهادت: یکم اسفند 1360
طول مدت حیات: 19 سال
محل شهادت: چزابه
مزار شهید: گلزار شهدای رهنان
علی در سال 1341 پا به عرصه هستی گذاشت؛ کودکی را در محله رهنان شهر اصفهان سپری کرد و در هفتمین پائیز زندگی دست در دست مهربان مادر به مدرسه رفت، اما بعد از اتمام دوره ابتدایی از ادامه تحصیل انصراف داد و به یاری پدر شتافت. علی در جریان مبارزات امام امت(ره) همراه ملت غیور ایران فریاد مرگ بر شاه سر داد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به خدمت بسیج درآمد و به حفظ و حراست از انقلاب همت گماشت. علی در دوران جوانی جهت انجام خدمت نظام وظیفه به ارتش پیوست و مردانه در مقابل دشمن بعثی ایستاد. وی سرانجام در روز یکم اسفند سال 1360 در عملیات مولای متقیان در چزابه مزد سال‌ها تلاش صادقانه‌اش را از حق دریافت کرد و در سن 19 سالگی به شهادت رسید. پیکر پاکش را در گلزار شهدای رهنان به خاک سپردند.
وصیت‌نامه شهید علی عبداللهی:
امروز ما باید اسلام را با اموال و جان خود حفظ کنیم که اگر نکنیم خداوند ما را دچار عذاب ابدی خواهد کرد. امام عزیز را تنها نگذارید. من برای دفاع از انقلاب اسلامی و حفظ کشورم به جبهه آمدم. با یاری امام خمینی(ره) و فریاد الله‌اکبر بر سر فراعنه و طاغوت فریاد می‌زنم که ای نامردان بدانید شیعه همیشه امامش پرخروش و فریادش کوبنده است.

captcha