پیگیری دغدغه‌های رهبری در حفظ محیط زیست/ انتشار کارنامه زیست‌محیطی دولت
کد خبر: 3575986
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
ابتکار عنوان کرد:

پیگیری دغدغه‌های رهبری در حفظ محیط زیست/ انتشار کارنامه زیست‌محیطی دولت

گروه سلامت: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری خود از پیگیری دغدغه‌ها و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در رابطه با پیشگیری از تخریب محیط زیست و تلاش برای کاهش آلاینده‌های شهر مقدس قم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در نشست خبری که صبح امروز اول اسفنده ماه، به مناسبت گشایش نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست برگزار شد ضمن اشاره به برنامه‌های این سازمان در نمایشگاه اظهار کرد: در حالی دوره شانزدهم نمایشگاه بین المللی محیط زیست برگزار می‌شود که پیش بینی می‌شود موسسات و شرکت‌های دولتی و غیر دولتی در آن حضور چشمگیری داشته باشند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: شعار اقتصاد سبز و اقتصاد مقاومتی را سه سال است برای این نمایشگاه در نظر گرفته‌ایم. امسال هم آن را حفظ کرده چرا که اقتصاد سبز از برنامه‌های دولت آقای روحانی بوده و ما باید این برنامه‌ها را گسترش دهیم.

ابتکار با بیان اینکه این نمایشگاه فرصتی برای گسترش فناوری‌های سبز و انرژی‌های نو است، تصریح کرد: 20 کشور در این نمایشگاه حضور دارند و پیش بینی می‌شود فرصتی برای معرفی فناوری‌های سبز و مسائلی مانند بهینه سازی انرژی داشته باشیم، سازمان‌های مردم نهاد فضای خاصی داشته و بخش‌های بی‌مانندی به آنها اختصاص داده شده است.

وی همچنین دیگر برنامه‌های این نمایشگا‌ه را پنل‌های تخصصی در رابطه با حقوق شهروندی و مسئولیت اجتماعی، محیط زیست و قوه قضائیه، مباحث پسماند و محیط زیست و رسانه‌ها اعلام کرد.

به گفته رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، سازمان ملل متحد و وزیر محیط زیست ایتالیا از جمله مهمانان ویژه این نمایشگاه هستند.

ابتکار در پاسخ به ایکنا در رابطه با پیگیری دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب و توصیه‌های معظم له در رابطه با منکر دانستن تخریب محیط زیست عنوان کرد: ما هم در این رابطه و هم سیاست‌های کلی محیط زیست که سال گذشته توسط ایشان ابلاغ شد برنامه‌های خاصی داشته و تکالیف سازمان‌های مختلف را به آنان ابلاغ کرده‌ایم.

وی افزود: در حضور رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام آیت الله هاشمی رفسنجانی اولین جلسات خود را با دستگاه‌ها برگزار کرده و در آن جلسه مرحوم آیت الله رفسنجانی بر رصد سیاست‌های کلی محیط زیست و اجرای آن از سوی دستگا‌ه‌ها تاکید داشتند.

ابتکار ادامه داد: ما به اهداف خوبی در این رابطه دست یافته و این طبیعی است که نتوانیم به همه اهداف خود برسیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست یادآور شد: ابلاغ سیاست‌ها و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در رابطه با حفظ محیط زیست همزمان شد با اجرای اهداف توسعه پایدار در سطح جهان که این همزمانی بسیار خوبی بوده چنانچه کمیته ملی توسعه پایدار تمام اهداف را به طور ریز به تمامی وزارتخانه‌ها و سازمانها ابلاغ کرده است. 17 دستگاه کارگروه‌های خود را تشکیل دادند و هر کدام تلاش دارند یکی از اهداف 17 گانه را این سیاست‌ها را اجرا کنند.

وی در رابطه با دغدغه‌های رهبری و ریاست جمهور و بازتاب آن در نمایشگاه محیط زیست اعلام کرد: در مورد حقوق شهروندی و مسئولیت اجتماعی نیز دغدغه‌ این بزرگان و مراجع تقلید بوده است در نمایشگاه کارگاهی گذاشته‌ایم و امیدواریم فضای مثبتی را برای آن ایجاد کنیم.

ابتکار همچنین اعلام کرد: ما سال گذشته کارنامه محیط زیستی دولت را منتشر کرده و تلاشیم که امسال نیز کارنامه سال 95 را منتشر کنیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در این نشست همچنین به آخرین وضعیت خوزستان پرداخت و گزارشی در رابطه با نشست روز گذشته مدیریت بحران در این استان ارائه داد.

وی با اشاره به گزارش‌های وزرای کشور نیرو و جهاد کشاورزی اظهار کرد: 30 هزار کانون گرد و غبار در خوزستان شناسایی شده که برنامه‌های آن را عملیاتی کرده‌ایم. تثبیت بیولوژیک و درخت کاری کانون‌های گرد و غبار در استان در حال انجام است.

معاون رئیس جمهور در رابطه با کانون‌های خارجی گرد و غبار نیز گفت: عمده کانون‌های گرد و غبار در این استان و سایر استان‌های جنوبی در عراق و عربستان واقع شده است.گرد و غبار دیروز از عراق وارد شده بود. ما همکاری‌های دو جانبه را آغاز کرده و برای پیشبرد این برنامه‌ها قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی را اجرایی کرده‌ایم.

وی با اشاره به وضعیت کشور عراق گفت: شرایط عراق به گونه‌ای است که در حال حاضر نمی‌توانیم کار مهمی را انجام داده و وضعیت را تثبیت کنیم.

معصومه ابتکار با اشاره به اجرای پروژه گاپ در ترکیه نیز گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که برای تالاب‌های هور عظیم و هور هویزه به وجود آمده است مسئله بستن سد بر روی رودخانه‌های دجله و فرات بوده چنانچه 40 درصد آب این رودخانه‌ها را حبس کرده و باعث عدم ورود به تالاب‌های داخل خاک عراق و حتی خوزستان می‌شود. ما از تمام ظرفیت‌های بین المللی برای رسیدگی به کانون‌های گرد و غبار استفاده می‌کنیم و قطعنامه‌ای را نیز با وزرای محیط زیست جهان صادر کردیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در رابطه با احیای تالاب‌ها اظهار کرد: این اقدامات با احیای دریاچه ارومیه آغاز و سپس به باقی تالاب‌ها پرداختیم تالاب هور عظیم سال 92 کاملا خشک شده بود با همکاری وزارتخانه‌های نفت و نیرو آب الان وارد تالاب می‌شود و حدود 70 درصد آن آبیگیری شده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست همچنین در رابطه با وضعیت دریاچه‌های حوض سلطان و نمک در استان قم نیز عنوان کرد: این دریاچه‌ها به دلیل سد سازی‌های بی رویه و حذف حق آبه آن رو به خشکی نهاده بودند ما برای حوض سلطان برنامه پخش سیلاب را اجرا کردیم.

وی همچنین با انتقاد از بارگزاری جمعیتی در محدوده استان‌های تهران و البرز توسط دولت قبل عنوان کرد: این بارگزاری‌ها نباید انجام می‌شد چرا که این امر موجب می‌شود که این جمعیت تمام منابع آب را برای خود ببرد؛ تلاش می‌کنیم از طریق مسیرهای دیگری حق آبه‌های این تالاب‌ها را بگیریم همچنین واحدهای صنعتی شهر مقدس قم یکی دیگر از دغدغه‌های ما بوده که تلاش داریم با نظارت بر واحدها بتوانیم مشکلات به جا مانده از فعالیت‌های این واحدها را ساماندهی کنیم.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۲/۰۳ - ۱۰:۵۲
0
0
باید به مسئله محیط زیست توجهات لازم صورت گیرد
captcha