عشایر کوچ‌نشین در خط مقدم اقتصاد مقاومتی/ خبرهای خوشی از مجلس در راه است
کد خبر: 3576002
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳
محمدی خبر داد:

عشایر کوچ‌نشین در خط مقدم اقتصاد مقاومتی/ خبرهای خوشی از مجلس در راه است

گروه شبکه‌های اجتماعی: مسئول سازمان بسیج عشایری گفت: اولویت اول در اقتصاد مقاومتی روستاییان و عشایر هستند، آنها را دریابیم. 35 درصد صنایع کشور در چادرهای عشایری و 7/5 میلیون تن محصولات کشاورزی توسط جامعه عشایری تولید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری علی‌پاشا محمدی، مسئول سازمان بسیج عشایری، با محوریت برنامه‌های سازمان پیش از ظهر امروز یکم اسفندماه در کافه خبر برگزار شد. وی با اشاره به تعداد جامعه هدف سازمان گفت: 213 هزار خانوار عشایر کوچ‌رو در هفت قومیت آذری، کرد، فارس، لر، عرب، ترکمن و بلوچ جامعه هدف ما هستند که در 114 ایل، 550 طایفه مستقل پراکنده در 27 استان زندگی می‌کنند.

وی افزود: عشایر کوچ‌نشین در خط مقدم اقتصاد مقاومتی هستند و حتی آنها در دوران مبارزه و پیروزی همراه و همگان انقلاب و امام خمینی(ره) بودند که در نهایت 10 شهید تحویل انقلاب دادند.

برگزاری همایش هم‌اندیشی سران، معتمدین و بزرگان اقوام و عشایر کشور

مسئول سازمان بسیج عشایری با اشاره به برگزاری همایش هم‌اندیشی سران، معتمدین و بزرگان اقوام و عشایر کشور گفت: این همایش ساعت هشت صبح روزهای سوم و چهارم اسفندماه در مجتمع پنجم آذر بسیج مستضعفین برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: تبیین و گفتمان‌سازی بر اندیشه ولایت، تعامل، هماهنگی، همراهی سران، معتمدان و بزرگان اقوام به منظور هم‌اندیشی در مسائل محلی، ملی، منطقه‌ای، تقویت هرچه بیشتر روح وحدت و انسجام و همبستگی ملی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های مادی و معنوی سران و معتمدین و بصیرت افزایی از جمله اهداف این همایش به شمار می‌رود.

محمدی اظهار کرد: در همایش هم‌اندیشی سران، معتمدین و بزرگان اقوام و عشایر کشور به بررسی مشکلات جامعه عشایری با حضور دستگاه‌ها خواهیم پرداخت. همچنین آیت‌الله عالمی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد و کشاورزی، سخنران مراسم افتتاحیه این همایش خواهد بود. در این همایش جایگاه سران و بزرگان عشایر را تقویت و احیا خواهیم کرد. همچنین در این همایش سردار غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین حضور خواهند داشت.

مسئول سازمان بسیج عشایری تصریح کرد: سال گذشته کارگروهی با حضور نمایندگان سازمان امور عشایر و سازمان بسیج عشایر تشکیل شد و مشکلات در همه عرصه‌های فرهنگی، مذهبی، بهداشت، درمان، مورد دسته‌بندی قرار گرفت و یکی از افتخارهای‌مان تشکیل فراکسیون عشایر در مجلس با حضور 170 نماینده مجلس است و خبرهای خوشی در راه است که اصحاب رسانه به مرور می‌توانند از دکتر قوامی، رئیس فراکسیون عشایر مجلس جویا شوند.

وی بیان کرد: اولین مشکل عشایر در عرصه فرهنگی و مذهبی بوده که متأسفانه اجرای برنامه‌های فرهنگی و تبلیغاتی در آنها به دلیل زندگی سخت‌شان ضعیف است. البته خدمات فرهنگی، مذهبی به جامعه عشایر طرح و پس از گذراندن مسیرهایی، در 30 مرداد سال 95 به تصویب رسید و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

محمدی اظهار کرد: مشکلات اقتصادی از دیگر مشکلات جامعه عشایری بوده و متأسفانه توجه خاصی به جامعه عشایر و روستاییان نمی‌شود. از همین تریبون اعلام می‌کنم که اولویت اول در اقتصاد مقاومتی روستاییان و عشایریان هستند و آنها را دریابیم. 35 درصد صنایع کشور در چادرهای عشایری و 7/5 میلیون تن محصولات کشاورزی توسط جامعه عشایری تولید می‌شود. همچنین میانگین نرخ بیکاری در کشور 14/8 بوده که در جامعه عشایری این رقم چهار درصد است.

زحمات را روستاییان و عشایری‌ها می‌کشند و سودها به جیب دلالان می‌رود

مسئول سازمان بسیج عشایری تصریح کرد: تسهیلات قرض‌الحسنه‌ای عشایریان نسبت به نیازهای جامعه عشایری کم است. باید مشکلات‌شان را دریابیم چراکه زحمات را روستاییان و عشایری‌ها می‌کشند و سودها به جیب دلالان می‌رود. باید این تعاملات را بدون واسطه کنیم تا سود اصلی به روستاییان و عشایری‌ها برسد.

وی بیان کرد: بیش از 500 هزار نفر از جامعه هدف‌مان جذب بسیج شده‌اند که این رقم برابر با بیش از 50 درصد است. پس از مرحله جذب آموزش‌های عقیدتی، سیاسی، بصیرتی، اعتقادی عضو حلقه‌های صالحین می‌شوند و نقش‌آفرینی می‌کنند.

محمدی اظهار کرد: در بحث حوادث غیرمترقبه ما در قدم اول وظیفه امدادرسانی و کمک‌رسانی را در دستور کار قرار می‌دهیم و سعی داریم کمک‌شان کنیم تا خسارات‌شان جبران شود چراکه عشایری‌ها به عنوان خط مقدم هستند.

captcha