انحصار در تبیین فلسفه حجاب و نهی از منکر؛ مانع اثربخشی اقدامات فرهنگی
کد خبر: 3576088
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
چالش‌های نگه‌داشت حجاب فاطمی/

انحصار در تبیین فلسفه حجاب و نهی از منکر؛ مانع اثربخشی اقدامات فرهنگی

گروه ادب: تشکل‌های فرهنگی در زمینه عفاف و حجاب صرفا به تبیین فلسفه حجاب و نهی از منکر بسنده کرده‌اند و عوامل مشکل‌ساز و آسیب‌زا در زمینه حجاب جامعه را شناسایی و بررسی نمی‌کنند؛ این مسئله کارایی و بهره‌وری اقدامات فرهنگی در عرصه حجاب را به‌شدت کاهش داده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، چندی است که برخی مسئولان فرهنگی و بسیاری از فعالان دینی که در سطح خرد مشغول فعالیت هستند،‌ به فکر افتاده‌اند تا در راستای رفع مشکلات جامعه از جمله حجاب که بیشتر بانوان با آن دست به گریبان هستند، برنامه‌های مختلفی ارائه دهند. به شکل همزمان، استفاده ابزاری از بانوان در تبلیغات فروش لباس و ارائه اقسام پوشش‌های جذاب و ناشایست، همچنین سوق دادن جوانان در بسیاری از برنامه‌های ماهواره‌ای به سمت کم‌حیایی و برهنگی شدت گرفته است.
بروز و ظهور مشکلات متعدد در این عرصه که خود در بی‌حجابی، روابط آزاد دختر و پسر،‌ ارتباطات با نامحرم در دوران پیش از ازدواج و ... نمایان کرده است،‌ موضوع این گزارش است. در همین راستا در بین مراکز فعال در زمینه عفاف و حجاب، موسسه‌ای تخصصی با نام امام سجاد(ع) دست به اقداماتی نوین زده است تا بتواند سهمی در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و دسیسه از پیش تعریف‌شده دشمن و صدالبته هدفمند داشته باشد.

خوب و بد را همه می‌دانند

حجت‌الاسلام عبدالحمید صادقی، معاون تبلیغ موسسه تخصصی امام سجاد(ع) درباره دلایل و عوامل بی‌حجابی یا بدحجابی بانوان در جامعه و با این پیش‌‌فرض که آیا عمده دلایل به ندانستن مسائل و فلسفه حجاب باز می‌گردد یا خانواده در این باره نقش ایفا می‌کند،‌ عنوان کرد: ندانستن فلسفه حجاب و عفاف بسیار مهم است؛ این در حالی است که اغلب افراد جامعه می‌گویند که این موضوع را می‌دانیم و همه می‌دانند که چه چیزی خوب است و چه چیز بد و اغلب مطالب مربوط به حجاب و دلایل آن و فلسفه این موضوع در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.

فردا/ کمرنگ شدن قبح زشتی‌ها/ دانستن یا ندانستن؛ مسئله این است

وی با بیان این مطلب که این حرف‌ها زیاد گفته و شنیده می‌شود،‌ ولی باز هم شاهد این رویکرد در جامعه هستیم،‌ افزود: اطلاعات موجود است،‌ ولی این که چرا چنین مطالبی افراد را قانع نمی‌کنند خود جای سؤال است و نشان می‌دهد که افراد با خواندن این مطالب قانع نمی‌شوند و افرادی که چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند متاسفانه از این موضوع که مطالب قانع‌کننده و اثرگذار نیست بی‌خبر هستند.

حجت‌الاسلام صادقی از تحقیقاتی که در این باره انجام داده است یاد کرد و گفت: کارهایی را به صورت پژوهش در این حوزه انجام داده و به اجرا درآورده‌ایم و نتیجه گرفتیم که وقتی دختران مفاهیم را به صورت منطقی و قانع‌کننده دریافت می‌کنند،‌ قانع می‌شوند و به حجاب روی می‌آورند.

پیشرفت به سوی بی‌عفتی و برهنگی

وی با بیان اینکه دختران فلسفه و ضرر و آسیب بی‌حجابی را نمی‌دانند،‌ افزود: اما این موضوع دلیل نخست به شمار نمی‌آید؛ دلیل نخست آن است که فضای جامعه به سمت بی‌عفتی و برهنگی و کم‌حیایی پیش رفته است. شاهد این مطلب دختران قدیم ما هستند که فلسفه حجاب را نیز شاید نمی‌دانستند و این گونه نبود که از روی تعقل و آگاهی نسبت به این مسئله،‌ به آن مقید باشند.

این کارشناس فرهنگی با تاکید بر اینکه فضای بی‌حیایی در گذشته بسیار سنگین و سخت بود و دختران چنانچه می‌خواستند هم نمی‌توانستند بی‌حجاب یا بدحجاب باشند،‌ گفت: زمانی که فیلم المپیک پکن سال 62 را ببینید که در برزیل برپا شد،‌ بانوان ایرانی را به شکلی می‌بینید که گویی بانوان طلبه حوزوی امروز هستند. در آن زمان ورزشکاران چنین پوششی داشتند و اگر امروز این پوشش را داشته باشند شاید خود ما هم اعتراض کنیم. ولی باید توجه داشت که فضای جامعه به آن سمت و سو پیش رفته که کم‌حیایی و برهنگی نمود بارزی پیدا کرده است.

وی در ادامه این مطلب اظهار کرد: در بسیاری از خانواده‌ها طی 20 سال پیش دیده می‌شد که حتی گاهی دختران روسری خود را در نزد پدرشان در نمی‌آوردند که این پدیده امروز نادر است. وقتی جامعه به این سمت و سو گرایش پیدا می‌کند،‌ چنین پوشش‌هایی طبیعی به نظر می‌رسد.

فردا/ کمرنگ شدن قبح زشتی‌ها/ دانستن یا ندانستن؛ مسئله این است

ندانستن تنها مسئله نیست

حجت‌الاسلام صادقی در بیان نکته دوم یادآور شد: در فضای جامعه امروز مسئله عدم آگاهی نسبت به فلسفه حیا و عفاف دیده می‌شود که موضوعی مهم به شمار می‌آید. نکته سومی که در این مبحث باید به آن اشاره کرد اینکه تشکل‌های فرهنگی و عفاف و حجاب فقط به این نکته توجه کردند که عامل بدحجابی تنها همین دو موضوع بیان شده یعنی ندانستن فلسفه حجاب و عفاف است و فقط به این موضوعات پرداخته و به دنبال کشف راه حل برای آن هستند.

این کارشناس با اشاره به دیگر موضوعاتی که می‌توانند دلیل بی‌حجابی و بدحجابی در جامعه باشند،‌ عنوان کرد: متاسفانه تشکل‌های مرتبط با این موضوع به این موضوع توجه نمی‌کنند و نه فقط نمی‌دانند که چه عواملی در این باره مشکل‌ساز و آسیب‌زا بوده است،‌ بلکه به دنبال آن نیز نیستند تا پی ببرند که چه عوامل دیگری در این باره موثر است.

وی از موضوعات حل نشده‌ای چون روابط دختر و پسر و راه‌های انتخاب همسر در جامعه یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: این موضوع که حجاب نزد بسیاری از دختران محجبه جامعه ما پذیرفته و قابل قبول است،‌ موضوعی است که قابل مشاهده و ادعاست،‌ ولی طبق بسیاری از هجمه‌هایی که از سوی شبکه‌های ماهواره‌ای و تلویزیونی بر پیکره جوامع در حال رشد و توسعه وارد است و فیلم‌هایی که به نمایش درمی‌آید،‌ روابط آزاد دختر و پسر تبیین می‌شود و اینکه چنین روابطی آزاد است و اشکالی ندارد،‌ در حالی که طبق دین اسلام چنین روابطی حرام است.

حجت‌الاسلام صادقی در توضیح بیشتر در این باره عنوان کرد: از جمله دلایل ازدواج پایدار و مناسب در این برنامه‌ها این گونه تشریح می‌شود که باید زندگی را با عشق شروع کنیم و عشق نیز در خیابان و دانشگاه پیدا می‌شود. طرح این گونه مسائل برای جوانان و نوجوانان باعث می‌شود که افراد به این نتیجه دست یابند که چنین روابطی آزاد است و موضوع برایشان حل شده به نظر می‌رسد. آنان بر اساس آموخته‌های این برنامه‌ها به این موضوع می‌رسند که باید پیش از ازدواج،‌ چنین روابطی را داشته باشند. وقتی فرد به انجام چنین اقداماتی قصد می‌کند،‌ رو به بدحجابی می‌آورد و می‌داند که باید این گونه باشد تا بتواند چنین روابطی را ایجاد کند و پیش ببرد و اگر بخواهد حجابش را حفظ کند باید این گونه روابط را بکاهد. در این صورت قبح برخی مسائل برای افراد شکسته می‌شود و گام در اماکنی می‌گذارند که تا پیش از این نمی‌گذاشتند و بی‌حیایی برایشان عادی می‌شود.

فردا/ کمرنگ شدن قبح زشتی‌ها/ دانستن یا ندانستن؛ مسئله این است

عفاف؛ سرمایه‌ای در معرض فروش

وی در ادامه این مطلب بیان کرد: نامتناسب بودن رشته‌های درسی و شغلی با آنچه بانوان به تحصیل و انجام آن مشغول هستند،‌ موضوع مورد بحث دیگری است که سبب از میان رفتن سرمایه،‌ وقت و عمر بانوان می‌شود و مهم‌تر از همه اینکه عفاف را که سرمایه‌ ارزشمند هر بانوی اعم از مسلمان و غیرمسلمان است دستخوش دست‌اندازی و نابودی می‌کند.

حجت‌الاسلام صادقی تصریح کرد: این موضوع تبعاتی دارد که متاسفانه مسئولان آموزش و پروش و فرهنگی از این موضوع غفلت کرده‌اند و باید مورد مدیریت قرار گیرد. از جمله تبعات این روند آن است که یک بانو در شغلی که مناسب یک مرد ساخته و پرداخته شده است جایگزین می‌شود و آسیب‌هایی را متوجه مردان،‌ خانواده‌ها و جامعه می‌کند.

وی افزود: از سویی این رویکرد سبب می‌شود که ازدواج به تاخیر بیفتد و جوانی که می‌توانست سال‌ها پیش از جوانی و نشاط این دوران بهره‌های معنوی بیشتری ببرد، نتواند به این خواسته دست یابد. متاسفانه این رویکردها تبعاتی است که می‌توانستیم با روشنگری آن را به مسیر صحیح هدایت کنیم،‌ که چنین اقدامی نکردیم.


فردا/ کمرنگ شدن قبح زشتی‌ها/ دانستن یا ندانستن؛ مسئله این است

این موسسه با انتخاب مسابقه کتابخوانی،‌ به جنگ این مشکلات رفته است و هر روز در یک مدرسه این کتاب‌ را در یک زنگ به دست دانش‌آموزان می‌دهد تا به امانت آن را بخوانند و در این مسابقه شرکت کنند. این فعالیت در سطح شهر‌ها و استان‌هایی چون اصفهان،‌ قزوین،‌ اراک،‌ کرمان و خراسان انجام شده است.

در این آثار روابط دختر و پسر و موضوعات مرتبط با حجاب برای مخاطبان تبیین شده است. «گلپوش» و «راز عشق» عنوان دو کتاب با موضوعات حجاب و عفاف و روابط دختر و پسر است. پس از مطالعه اثر، دانش‌آموزان مسابقه می‌دهند و به برگزیدگان جوایزی اهدا می‌شود.

برخی نوشته‌های دانش‌آموزان در نتیجه مطالعه این کتاب عبارتند از: «من شک داشتم که سال جدید چادر بپوشم یا نه. الان با این کتاب فهمیدم چادر بهترین پوشش است»، «باید از این به بعد چادر سرم کنم»، «از این به بعد لباس تنگ نمی‌پوشم. برای ایام نوروز می‌خواستم لباس تنگ بخرم، ولی الان این کار را نمی‌کنم». بیان چنین سخنانی از سوی دانش‌آموزان بیانگر تفاوت نگرش آنها در نتیجه مطالعه مطالب این کتاب‌هاست.

در ادامه نمونه دیگر از این اظهار نظرات ارائه می‌شود:

فردا/ کمرنگ شدن قبح زشتی‌ها/ دانستن یا ندانستن؛ مسئله این است
فردا/ کمرنگ شدن قبح زشتی‌ها/ دانستن یا ندانستن؛ مسئله این است
فردا/ کمرنگ شدن قبح زشتی‌ها/ دانستن یا ندانستن؛ مسئله این است

captcha