ضرورت طراحی مدل تربیت اسلامی/ تشکیل مجمع پیشکسوتان تعلیم و تربیت
کد خبر: 3576089
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴
فیض تصریح کرد:

ضرورت طراحی مدل تربیت اسلامی/ تشکیل مجمع پیشکسوتان تعلیم و تربیت

گروه جامعه: معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدل تربیت اسلامی برآمده از آموزه‌های دینی نداریم، تأکید کرد: در حوزه تعلیم و تربیت هنوز با نظریه مدون اسلامی روبرو نیستیم تا بتوانیم به مربیان و مشاوران مدارس ارائه دهیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مهدی فیض، معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش امروز، یکم اسفندماه، با حضور در نشستی خبری که به مناسبت هفته تربیت اسلامی برگزار شده بود به تبیین اقدامات صورت گرفته در این زمینه طی زمان تصدی‌گری خود پرداخت و گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پروش تربیت به عنوان هدف اصلی نظام آموزش و پرورش مطرح است که به دو صورت دنبال می‌شود.

وی بخشی از فعالیت‌ها را در قالب برپایی برنامه‌های هنری و اردویی قابل بررسی دانست و گفت: بخش دیگر اهداف تربیتی در متن آموزش دنبال می‌شود. آموزش صورت ظاهری فعالیت‌های معلم است، اما آنچه در باطن رخ می‌دهد تربیت و پرورش دانش‌آموز است.

فیض با تأکید بر اینکه مفاد کتاب‌های آموزشی، اهداف معلمان و حتی فیزیک مدارس باید با توجه به این نگاه که آموزش و پرورش دو مقوله جدا از یکدیگر نیستند شکل گیرد، اظهار کرد: فعالیت‌های مدارس باید بازتعریف شود تا اگر برنامه‌ای صرفا آموزشی بود با نگاه تربیتی نیز همراه شود.

تعیین مأموریت‌های تربیتی بخش‌های مختلف وزارتخانه

وی به فعالیت‌های صورت گرفته به منظور بازنگری در فعالیت‌های تربیتی مدارس اشاره و عنوان کرد: کارگروه تربیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تشکیل شده است تا به بررسی وظایف اجزای ساختاری وزارتخانه در زمینه تحقق بخش‌های تربیتی سند تحول پرداخته شود. مأموریت‌های تربیتی بخش‌های مختلف وزارتخانه تا نیمه اول سال آینده مشخص و ابلاغ می‌شود.

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش تفویض اختیار به پایین‌ترین سطوح، از استان تا مدرسه را از دیگر اقدامات معاونت پرورشی و فرهنگی خواند و افزود: ساختار مدیریتی مدرسه باید مورد تجدید نظر قرار گیرد و موضوع مدرسه و مدیریت آن رویکردی تربیتی یابد.

تشکیل مجمع پیشکسوتان تعلیم و تربیت

فیض از تشکیل دو مجمع مشورتی برای بهره‌مندی از دیدگاه صاحبنظران خبر داد و گفت: مجمع پیشکسوتان تعلیم و تربیت با حضور 20 نفر طی هفته تربیت اسلامی آغاز به کار می‌کند و به ارائه نظریه کاربردی در حوزه تعلیم و تربیت می‌پردازد.

بازنگری فعالیت‌های رایج معاونت فرهنگی

وی همچنین از تشکیل شورای امور تربیتی به منظور بازنگری در فعالیت‌های رایج معاونت فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش خبر داد و گفت: اگر این شورا تشخیص دهد که فعالیتی فرهنگی با 20 سال سابقه از تأثیرگذاری کافی برخوردار نیست، نسبت به لغو برنامه مورد نظر اقدام می‌شود.

مدل تربیتی اسلامی برآمده از آموزه‌های دینی نداریم

فیض در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه آیا مربیان و مشاوران در زمینه تربیت اسلامی از توانمندی کافی در مدارس برخوردار هستند؟ تشریح کرد: هنوز پس از گذشت 38 سال مدل تربیتی اسلامی برآمده از آموزه‌های دینی نداریم. شاید مجموعه‌ای از کتاب‌ها به ارائه توصیه‌هایی در این زمینه بپردازند، اما ما با کمبود مدل تربیت اسلامی مواجه هستیم.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در زمینه لزوم نظریه‌پردازی در زمینه علوم اسلامی گفت: در حوزه تعلیم و تربیت هنوز با نظریه مدون اسلامی روبرو نیستیم تا بتوانیم به مربیان و مشاوران ارائه دهیم بلکه آموزش‌های ارائه شده برگرفته از مبانی غربی همراه با بهره‌مندی از بخشی از آموزه‌های اسلامی است.

فیض به اقدامات تربیتی معاونت فرهنگی و پرورشی در زمینه فضای مجازی اشاره، و عنوان کرد: راه‌اندازی نشریات الکترونیکی و پایگاه اطلاع‌رسانی برای مربیان و مشاوران به منظور تهیه خوراک فکری لازم، از این دست محسوب می‌شود.

ایجاد شبکه اجتماعی دانش‌آموزی «شاد» منتفی شد

وی تعیین تکلیف شبکه اجتماعی ویژه دانش‌آموزان با عنوان «شاد» را این‌گونه تبیین کرد: آموزش و پرورش توان کافی برای راه‌اندازی چنین شبکه‌ای که قابلیت رقابت با سایر شبکه‌های اجتماعی را داشته باشد را ندارد؛ بنابراین با توجه به اینکه هنوز هزینه زیادی صرف نشده و بودجه صرفا پیش‌بینی شده نیز کفایت نمی‌کند، پرونده این شبکه بسته می‌شود.

فیض در پاسخ به پرسشی در زمینه کرسی‌های آزاداندیشی ویژه دانش‌آموزان گفت: دانش‌آموزان باید در مدارس پرسشگر و نقاد تربیت شوند و مقلد نباشند، اگر این امر در مدرسه به خوبی دنبال شود می‌تواند در دوره دانشگاه با برپایی کرسی‌های آزاداندیشی دنبال شود، اما برگزاری آن در دوران مدرسه ضرورتی ندارد.

2 درصد بودجه تربیتی و انبوهی توقع

وی در ادامه با بیان اینکه 98 درصد بودجه آموزش و پرورش صرف هزینه‌های مرتبط با نیروی انسانی می‌شود، اظهار کرد: در چنین شرایطی تنها دو درصد بودجه برای فعالیت‌های فوق برنامه و تربیتی همراه با انبوهی از توقعات برای تعلیم و تربیت باقی می‌ماند.

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: 20 درصد بودجه کل کشور طبق قانون باید صرف امور تربیتی شود، این در حالی است که در شرایط فعلی نصف این میزان به امور تربیتی اختصاص یافته است.

فیض بر ضرورت ایجاد تعامل‌های هفتگانه مد نظر نظام تعلیم و تربیت برای دانش‌آموزان تأکید، و تصریح کرد: الگوی فارغ‌التحصیل مطلوب مقطع متوسطه که دربرگیرنده اصل عقلانیت، معنویت و اخلاق است باید برای دانش‌آموزان، اجرایی شود تا به تربیتی متوازن منجر شود.

فیض در بخش دیگری از سخنان خود به تدوین شیوه‌نامه جدید هدایت تحصیلی اشاره، و عنوان کرد: هدایت تحصیلی یک انتخاب آگاهانه، آزادانه و مدیریت شده است. در این راستا تلاش می‌کنیم ذهن دانش‌آموزان را نسبت به رشته‌ها و پیامدهای انتخابشان آگاه کنیم تا در برخی استان‌ها با تراکم انتخاب یک رشته مواجه نشویم.

وی بر ضرورت پاسخ دهی حداکثری به تقاضای تحصیلی دانش‌آموزان تأکید، و تصریح کرد: دو فرم به دانش‌آموزان ارائه می‌شود که فرم اول هدایت تحصیلی توصیه‌ای 12 گزینه‌ای است و فرم دوم به قیاس وضعیت دانش‌آموز نسبت به دانش‌آموزان دیگر می‌پردازد.

کمترین استقبال از رشته علوم و معارف اسلامی

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پروش کمترین میزان تقاضا برای تحصیل را مربوط به رشته علوم و معارف اسلامی و پس از آن کار و دانش خواند.
captcha