خانه‌ای که برای اهل آسمان می‌درخشد
کد خبر: 3576114
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳

خانه‌ای که برای اهل آسمان می‌درخشد

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام والمسلمین رضا عندلیبی گفت: روایت است در خانه‌ای که قرآن خوانده می‌شود، همان‌طور که ستاره‌ها برای اهل زمین می‌درخشند آن خانه هم برای اهل آسمان و فرشته‌ها می‌درخشد. اگر قرائت قرآن و ذکر اهل بیت(ع) در خانه‌ای جریان داشته باشد آن خانه نورانی و الهی می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا عندلیبی، مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشکده حج و زیارت در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ درباره عوامل تحکیم خانواده در فرهنگ اسلامی، گفت: در قرآن کریم خانواده یکی از مهم‌ترین کانون‌های بشری است و آیات و روایت‌های بسیاری در قرآن برای اینکه خداوند خانواده و همسر خوب نصیب انسان‌ها کند، وجود دارد.
وی با اشاره به آیه شریفه «وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَيْها» بیان کرد: خداوند برای انسان‌ها همسرانی آفرید تا از طریق آنها بتوانند به آرامش برسند، بنابراین خداوند خانه و خانواده را محلی برای آرامش قرار داده است. یکی از عواملی که خانواده قرآنی باشد و ایمانی بماند این است که ما از خداوند بخواهیم که همسران و ذریه ما را قرآنی قرار دهد تا این قرآنی بودن خانواده آرامش بیشتری را برای ما همراه داشته باشد.
مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشکده حج و زیارت با اشاره به اهمیت جایگاه خانواده در اسلام، گفت: اهمیت خانواده آنقدر برای اسلام زیاد است که هیچ نهادی با آن قابل مقایسه نیست؛ پس هر یک از اعضای جامعه اسلامی باید قدر این نهاد را بدانند و به فکر دور کردن هر نوع آسیب و مشکلی از این نهاد در جامعه باشند و اگر سستی و اختلافاتی در خانواده به وجود آمد با توجه به روایات و آیات قرآن به فکر حل آن باشند تا بتوانند بنیان خانواده را حفظ و محکم کنند.
وی ادامه داد: امروزه مشکلات و آسیب‌هایی در جامعه‌های اسلامی وجود دارد که در این میان تشکیل خانواده می‌تواند در رسیدن یک جامعه به سمت تعالی مفید باشد، چراکه اگر ما به‌عنوان یک خانواده مؤمن و مسلمان، ملاک و معیارهای قرآن را بشناسیم و آنها را رعایت کنیم، خانواده ما از بنیان مستحکمی برخوردار خواهد بود.
حجت‌الاسلام عندلیبی با اشاره به آیه «وَ جَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً» گفت: محبت، عشق، مودت و رحمت از عوامل مؤثر در استحکام بنیان خانواده به شمار می‌رود. همچنین یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در این امر این است که مدیریت خانواده بر عهده مرد خانواده باشد؛ درست است که مربی خانواده باید زن باشد چراکه از احساسات بیشتری نسبت به مرد برخوردار است، اما یک مرد از لحاظ روحی آمادگی بیشتری برای رویارویی با مشکلات دارد.
مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشکده حج و زیارت عنوان کرد: مهمترین و اولی‌ترین هسته جامعه و اجتماع خانواده است. هر کودکی پس از محیط خانواده کم کم وارد مدرسه، دانشگاه و محیط کار می‌شود حال اگر در یک خانواده آن اصل اساسی و قرآنی در تربیت فرزند رعایت شده باشد آن فرد بدون هیچ‌گونه مشکل و تزلزلی به زندگی خود ادامه می‌د‌هد، اما اگر آن اصل اساسی و قرآنی رعایت نشده باشد باعث می‌شود تا فرزند یک خانواده با کمترین شبهه در مدرسه، دانشگاه یا محیط کار دچار سردرگمی و انحراف شود.
وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم ریشه اصلی تعلیم و تربیت را ابتدا در خانواده درست کنیم، قطعا می‌توانیم به بقا و استحکام جامعه خود کمک کنیم چراکه یک جامعه متشکل از خانواده‌های متعدد است. در میان اعضای خانواده با توجه به نزدیکی که با هم دارند ارتباط کلامی بیشتری وجود دارد و در این میان ذکر و یاد خداوند را فراموش نکنیم چراکه تأثیرپذیری از قرآن می‌تواند به ارتباط کلامی و محکم شدن بنیان خانواده کمک کند.
حجت‌الاسلام عندلیبی در پایان گفت: روایت است در خانه‌ای که قرآن خوانده می‌شود، همان‌طور که ستاره‌ها برای اهل زمین می‌درخشند آن خانه هم برای اهل آسمان و فرشته‌ها می‌درخشد. بنابراین، اگر قرائت قرآن و ذکر اهل بیت(ع) در خانه‌ای جریان داشته باشد آن خانه نورانی و الهی می‌شود و افراد آن خانواده به خاطر زندگی در اجتماع باعث نورانی شدن جامعه و حرکت دادن آن به سمت تعالی و رستگاری می‌شوند.
محمد چشمه‌نوشی
captcha