خیر، ذات خدای سبحان است / تفکیک خیر به عملی و نظری
کد خبر: 3576391
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در پیامی به همایش خیرین ماندگار:

خیر، ذات خدای سبحان است / تفکیک خیر به عملی و نظری

گروه سلامت: آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در همایش ملی خیرین ماندگار با تاکید بر نزدیکی خیر ماندگار به قرب الهی به تفکیک خیر نظری و خیر عملی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی در اولین همایش ملی خیرین ماندگار که صبح امروز 2 اسفند ماه در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، طی پیامی تصویری ضمن خیر مقدم به حاضران در این همایش اظهار کرد: مقدم شما نخبگان، خیران و بزرگواران خیر اندیش را گرامی داشته و از بزرگوارانی که در امور خیر قدم برداشته و در این همایش حضور دارند، سپاسگزار هستم.

وی ادامه داد: چیزی خیر است که وحی، عقل و دین آن را اختیار کرده و بپذیرد. چیزی که مورد اختیار عقل و دین نیست خیر نیست خیر ذات خدای سبحان است که او خیرالذاکرین و خیر الحاکمین است.آنچه که بالذات حق است خیر بالذات است و آن خداست و آنچه صبغه‌ای الهی دارد آن است که صبغه‌ الهی از آن یاد شده است.

این مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه در جامعه‌ای علم صائب و علم صالح گسترش پیدا می‌کند که در آن جامعه خیر ماندگار حضور خوبی داشته است گفت: دو مسئله در جامعه وجود دارد یکی علم صائب و درست که عقل نظری آن را اختیار می‌کند و یکی عمل صالح و سودمند که عقل عملی آن را انتخاب می‌کند، آن شان اندیشه ورز که خدا با علم او را هدایت کرد و آن بخش عمل صالح و صائب را ذات اقدس الله رهبری کرد و آنچه برای جامعه می‌ماند و مشکل جامعه را حل می‌کند خیر ماندگار است.

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی ادامه داد: گاهی فقر علمی جامعه را توان فرسا می‌کند در آنجا بهترین خیر ماندگار گسترش فرهنگ و علم است زمانی نیز مشکل جامعه مشکل تولید و اشتغال بوده که در مملکت عده‌ای را به زحمت انداخته که باید در اینجا گسترش عمل صالح با تولید و فقر زدایی همراه باشد.

وی با اشاره به روایتی از امیرالمومنین حضرت علی(ع) در رابطه با اینکه کمک به فقیر کار عاقلانه نبوده بلکه اقدامی عاطفی است عنوان کرد: امام علی(ع) از بین بردن فقر را کار عاقلانه‌ای می‌داند.

وی تاکید کرد: فقر علمی و فرهنگی بسیار چیز بدی است که خیر ماندگار ضمن از بین بردن آن گسترش فرهنگ و علم صائب را بر عهده دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: خیر ماندگار تولید و اشتغال را به دنبال دارد. کمک به فقیر یک امر عاطفی بوده و فقرزدایی یک اقدام علمی و عقلانی است که خیر ماندگار در این راستا می‌تواند موثر باشد.

آیت‌الله جوادی آملی اظهار کرد: حضرت علی(ع) می‌فرماید اگر فقیر را دیدم گردن فقر را می‌زنم چرا که جامعه نباید نیازمند باشد.

وی افزود: واژه گدا بار علمی ندارد، اما قرآن کریم از این واژه به نام فقیر یاد می‌کند، فقیر یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است آن کسی که جیب و کیفش خالی است ستون فقراتش شکسته مقاومت و قدرت قیام را ندارد. در تعریف علمی آن نیز یعنی انسانی زمین گیر که ساکن یا متحرک نیست.

آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: در اسلام آمده انسان باید برای خود کار کرده و مزدور کسی نباشد. وقتی خدا خیر الذاکرین شد و هر کسی که به قرب علمی و ذات اقدسش بار یابد جزء خیرین بوده و ماندگاری او بهتر خواهد شد.

مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: انسانی به خیر الذاکرین نزدیک است که تلاش و کوشش او منجر به خیر ماندگار بوده و هم اوست که بهترین بهره را می‌برد.

captcha