رشد 50 درصدی خروج خانواد‌ه‌ها از کمیته امداد
کد خبر: 3576412
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴
امید خبر داد:

رشد 50 درصدی خروج خانواد‌ه‌ها از کمیته امداد

گروه جامعه: معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد گفت: در سال 95، 150 هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد از گستره حمایتی خارج شدند و که این رقم نشان از رشد 50 درصدی در این حوزه دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری محمد امید، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد پیش از ظهر امروز، دوشنبه 2 اسفند ماه، در کمیته امداد برگزار شد؛ امید با اشاره به اجرای طرح استعداد‌سنجی خانواده اظهار کرد: این طرح را در سال 95 اجرایی کردیم بر اساس آن خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد مورد سنجش استعداد کار و اشتغال به صورت میدانی و حضوری قرار گرفتند. ا

وی سنجش انجام شده را بین سنین 15 الی 70 سال اعلام کرد و افزود: از میان 4 میلیون و 500 نفر که تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتند این سنجش‌ها انجام شد و در میان سنین 60 تا 70، دو میلیون و 700 هزار نفر شامل شدند که از این تعداد 937 هزار آمادگی و شرایط کار و تلاش و فعالیت اقتصادی را داشتند. از میان 937 هزار نفر بیش از 53 درصد خانم‌ها بودند همچنین در بحث اشتغال کمیته امداد در سال 95 18 میلیون تومان برای هر اشتغال هزینه شده است که برخی از اشتغال‌ها همچون اشتغال‌های خانگی 5 میلیون و گاها کمتر از 5 میلیون و برخی دیگر 50 تا 70 میلیون بوده است.

وی با بیان اینکه اگر در سال 96 میانگین اشتغال به 25 میلیون برسد ما نیازمند 23 هزار میلیارد تومان اعتبار خواهیم بود، عنوان کرد: همچنین در برنامه ششم توسعه کمیته امداد پیش بینی کرده است تا سالانه نزدیک به 180 هزار فرصت شغلی ایجاد کند در حالی که این رقم در سال 95 ، 100 هزار فرصت شغلی بود.

امید اظهار کرد: در سال 95 از منابع بانکی 1000 میلیارد تومان اعتبار قرض الحسنه دیده شده که خوشبختانه با همکاری مناسب بانک‌ها 900 میلیارد تومان به استان‌ها ابلاغ و 700 میلیارد تومان تا پایان دی‌ماه وصول شد.

معاون کمیته امداد اظهار کرد: از محل صندوق کمیته امداد 180 میلیارد تومان اعتبار جذب و به استان‌ها ارسال کردیم همچنین از 15 اسفند ماه حساب قرض‌الحسنه کمیته امداد مستقل خواهد شد و بر روی بانک ملی سوئیچ می‌شود تا از سپرده مردم بهر‌ه‌مند شویم. رشد عملیات در جذب منابع و به کارگیری منابع نسبت به سال گذشته تاکنون 33 درصد بوده است که البته با توجه به تعداد متقاضیان این اعداد پاسخگو نیست.

وی خروجی کمیته امداد را از اهداف اصلی خود دانست و تصریح کرد: در هر مسیری که طی می‌کنیم تلاشمان این است تا خانواده‌های کمیته امداد توانمند شده و از تحت حمایت ما خارج شوند؛ در سال‌های گذشته تعداد خروجی‌ها 100 هزار خانواده بوده و امسال 150 هزار برای خروج از کمیته قطعی شده است در واقع در سال 95 تعداد خروجی‌ها نسبت به سال 94 ، 50 درصد رشد داشته است.

رونمایی از سامانه کاریابی کمیته امداد

وی یاد آور شد: موضوع کاریابی یکی از موضوعات بوده که در دستور العمل ما قرار داده شده بود تا جایی که سامانه کاریابی ویژه کمیته امداد را از فروردین ماه سال آینده رونمایی خواهیم کرد. همچنین تاکنون 15 هزار نفر از طریق کار یابی کمیته امداد مشغول به کار شده‌اند. اعتبارات سال 96 کمیته امداد از 1000 هزار میلیارد تومان به 2 هزار 100 میلیارد تومان افزایش یافته است که شامل رشد صد در صدی هستیم.

در ادامه علیرضا رمضانی، مدیر کل طرح‌های اقتصادی و خودکفائی اظهار کرد: 930 هزار نفر مستعد اشتغال هستند که پس از شناسائی آنها مشاوره‌های شغلی انجام می‌شود تا اولویت‌های شغلی تعیین شود سپس وارد مرحله آموزشی، فنی و حرفه‌ای و مهارتی می‌شوند. این آموزش‌ها در 4 سطح مختلف مورد طبقه بندی قرار می‌گیرد. 5 درصد از طرح‌ها مربوط به حوزه کشاورزی، 33 درصد مربوط به حوزه دامپروری، کمتر از یک درصد مربوط به حوزه شیلات، 14 درصد مربوط به حوزه فرش و صنایع دستی، 10 درصد مربوط به حوزه صنفی و صنعتی، 33 درصد مربوط به حوزه خدمات و 4 درصد مربوط به سایر فعالیت‌ها می‌شود همچنین بیش از 50 درصد طرح‌ها مربوط به مناطق روستایی است.

وی استان‌های برتر در سال 95 در زمینه اشتغال را کهکیلویه و بویر احمر، کرمانشاه، لرستان، بوشهر، ایلام و فارس اعلام کرد.

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه مهر علی حق گویان، مدیر کل حرفه آموزی و کاریابی اظهار کرد: آموزش به عنوان بستر ایجاد اشتغال پایدار است و تمامی طرح‌ها پیش از اجرایی شدن تحت مشاوره‌های آموزشی قرار می‌گیرد که برای این آموزش‌ها تفاهم نامه‌ای با سازمان‌های مختلف همچون جهاد کشاورزی، سازمان میراث فرهنگی و برای آموزش‌های مهارتی با سازمان فنی و حرفه‌ای و جهاد دانشگاهی منعقد کرده‌ایم. همچنین بیش از 212 هزار نفر در 10 ماهه سال 95 آموزش‌های لازم را گذرانده‌اند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: 6.5 درصد دام کشور در تولید گوشت و لبنیات، 16 درصد در حوزه صنایع دستی و تولید فرش و 13 درصد در حوزه حمل و نقل مربوط به خانواده کمیته امداد است.

captcha