تجارب گذشته را در مذاکرات مربوط به حج مدنظر قرار می‌دهیم
کد خبر: 3576516
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵
بهرام قاسمی:

تجارب گذشته را در مذاکرات مربوط به حج مدنظر قرار می‌دهیم

گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر هیئت ایرانی به عربستان برای مذاکره در رابطه با حج سال آینده گفت: در این مذاکرات حتما از تجارب پیشین و از اتفاقاتی که افتاده بهره خواهیم برد و تک تک نکاتی را که مد نظر ماست و می‌تواند برای ما و مردم ما حساس باشد به دقت دنبال می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز، دوشنبه، 2 اسفندماه با حضور نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی برگزار شد.
بهرام قاسمی در ابتدای این نشست با اشاره به اعزام هیئت ایرانی به عربستان برای بررسی اعزام زائران ایرانی به حج در سال آتی گفت: بعد از دریافت دعوتنامه از سوی دولت عربستان برای حضور هیئت ایرانی در این کشور به منظور مذاکره پیرامون شرایط حج این پرونده مجدد باز شد و به جریان افتاد.
وی افزود: هیئتی 5 اسفندماه عازم عربستان خواهد بود و مذاکره خود را در رابطه با حج سال آتی آغاز خواهد کرد و باید منتظر بود تا ببینیم هیئت‌های ایرانی و سعودی به چه نتیجه‌ای دست پیدا می‌کنند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد موضع تند عربستان سعودی در قبال موضوع سفارتخانه این کشور در ایران و عدم واکنش مناسب ایران در قبال فاجعه منا اظهار کرد: ما جمهوری اسلامی ایران هستیم و منش و جایگاه‌مان با نومتولدشده‌ها و تازه به دوران رسیده‌های منطقه متفاوت است و جایگاهی داریم که باید سعه صدر بیشتری داشته باشیم اما هرگز از حقوق مردم و منافع کشور غفلت نخواهیم کرد و نسبت به حقوق آحاد ملت ایران متعهد و مسئول هستیم.
وی با بیان اینکه فاجعه عظیم منا در تاریخ ثبت شده و هرگز فراموش نخواهد شد، گفت: حمله به سفارت عربستان موضوع دیگری است که قابل سرزنش است و نباید چنین اتفاقی می‌افتاد؛ ما همواره سیاستمان حفاظت از همه دیپلمات‌ها و سفارت‌خانه‌ها در داخل ایران بوده و اتفاق ناگواری که رخ داد از سوی رهبری و دولت محکوم شد.
قاسمی تصریح کرد: در مذاکراتی که برای حج سال آینده خواهیم داشت به خصوص با توجه به اینکه «گذشته چراغ راه آینده است»، حتما از تجارب پیشین و از اتفاقاتی که افتاده بهره خواهیم برد و تک تک نکاتی را که مد نظر ماست و می‌تواند برای ما و مردم ما حساس باشد به دقت دنبال می‌کنیم و چه حفظ منزلت و کرامت و حقوق مردم و چه امنیت برای ما بسیار مهم است و فکر می‌کنم در مباحثی که در دستور کار سازمان حج و زیارت قرار گرفته همه این موارد و دغدغه‌ها مکتوب شده و آماده است و آنها در نشستی که خواهند داشت در این خصوص به جد صحبت خواهند کرد و امیدوارم با دقت و توجهی که دولت عربستان خواهد داشت به یک سرانجام مثبت و دلخواهی برسیم.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در مورد سفر اخیر رئیس‌جمهور به عمان و کویت نیز گفت: این سفرها با دعوت پادشاه عمان و امیر کویت صورت گرفت و نشان داد که ما مسائل زیادی علاوه بر مسائل دوجانبه و مسائل منطقه وجود دارد که می‌تواند نسبت به آنها صحبت‌های بسیار خوبی انجام شود.
وی افزود: در مورد منطقه دیدگاه‌های طرف‌ها را شنیدیم و آنها نیز مواضع ما را شنوا بودند و احساس ما این بود که فضای خوب و زمینه‌های بسیار زیادی برای رای‌زنی‌ها و مشورت‌های بیشتر و همکاری‌های منطقه‌ای وجود دارد که از خواسته‌ها و سیاست‌های کلی و اصولی ما بوده که طی سالیان گذشته دنبال کردیم تا با همسایگان بتوانیم روابط بهتر و سازنده‌ای داشته باشیم.
قاسمی اظهار کرد: در این دیدارها به خصوص در مورد وضعیت منطقه و مسائل مربوط به خلیج فارس به آگاهی‌های بیشتری رسیدیم و دریافتیم گرایش‌ها و علاقه‌مندی‌هایی نسبت به همکاری با ایران وجود دارد البته ملاحظات و مشکلاتی در این میان قرار گرفته و احتمالاً این روابط بدخواهانی داشته باشد با این حال اصل این سفر توانست فضای جدیدی برای آغاز و ادامه این رایزنی‌ها ایجاد کند.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: با توجه به وضعیت منطقه و تحولات جهانی و اتفاقاتی که در نقاط مختلف جهان طی ماه‌های گذشته به وجود آمده، بدخواهان و بددلانی علاقه‌مند نیستند که روابط ما با همسایگانمان با تأکید بر صلح و ثبات و امنیت در منطقه پیش برود لذا بعد از نزدیک شدن به حل و فصل هر نوع مشکلی تلاش می‌کنند مجدداً مسئله جدیدی ایجاد کنند.
وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم با سایر کشورهای منطقه نیز تا جایی که امکان‌پذیر است و بر اساس اصل احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر کار خودمان را پیش ببریم و همکاری‌های خود را بر اساس منافع طرفین تنظیم کنیم.
قاسمی همچنین در مورد اظهارات مقامات ترکیه، عربستان و رژیم صهیونیستی علیه ایران در کنفرانس مونیخ گفت: آنچه مطرح شد برخی تکراری است و برخی قابل اعتنا نیست؛ این صحبت‌ها و مواضع را در گذشته از برخی مقامات شنیده‌ایم.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان افزود: در یکی از کشورهای حوزه خلیج با یک تناقض جدی مواجه هستیم و نمی‌دانیم چه کسی در آنجا حاکم است و چه گروهی حکومت می‌کنند؛ ما همینکه مواضع منفی دریافت می‌کنیم گاه از طرق مختلف پیام‌های مثبتی دریافت می‌کنیم لذا باید دید که در این کشور چه کسی حکومت می‌کند و چه سیاستی را در قبال مسائل منطقه‌ای و روابط با ایران را می‌خواهد دنبال کند بنابراین منتظر هستیم که صدای مشخصی که صدای اکثریت یا حاکمیت این کشور باشد را دریافت کنیم و بر اساس آن بتوانیم راه خودمان را ادامه دهیم.
قاسمی تصریح کرد: ما علی‌رغم سخنان ناروایی که مطرح شد، سیاست‌های سازنده خودمان که همان صلح و امنیت و ثبات منطقه است را ادامه خواهیم داد و برای هیچ‌گونه بداخلاقی و اقدام متقابل پیش قدم نخواهیم بود و در نهایت امیدوارم آنهایی که ناپخته و ناسنجیده سخت می‌گویند به عواقب سخنان خودشان دقت بیشتری بکنند و بدانند که صبر ایران هم حد و حدودی دارد و ما علاقه‌مند نیستیم که از همان الفاظ و کلمات استفاده کنیم و وارد وادی‌ای بشویم که به مصلحت منطقه نیست.
وی در مورد مواضع ضد ایرانی ترکیه نیز گفت: ترکیه یکی از همسایگان مهم ماست و از کمک‌های بسیاری از جانب ما به خصوص بعد از کودای نافرجامی که داشتند برخوردار بودند و خودشان می‌دانند که ایران چه میزان کمک‌های لازم را در مواقع حساس به آنها داشته است.
بهرامی افزود: وضعیت آشفته، نابسامان، بی‌ثبات و نگرانی‌کننده‌ای در این کشور وجود دارد که باعث شده برخی سیاستمداران این کشور رفتار و گفتار ناهنجاری داشته باشند که احتمالاً به عواقب آن هم فکر نکردند و بیشتر شاید از روی عصبانیت و فرافکنی از مشکلاتی که از جوانب مختلف بر آنها تحمیل شده و یا بر اساس سیاست‌های اشتباه و غلط خودشان دچار یک گردابی شدند که ناچارند یک مورد مشخص را پیدا کنند تا از آن طریق سرپوشی بر مشکلات اساسی داخلی و خارجی خودشان بگذارند.
سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر اینکه بهتر است مقامات ترکیه تأمل بیشتری نسبت به سخنان خود داشته باشند، اظهار کرد: ما علاقه‌مند نیستیم که این اتفاقات و سخنان و نوع گفتمان بین ما و ترکیه وجود داشته باشد و قطعاً نسبت به ترکیه صبوری خواهیم کرد اما این صبوری حدی دارد و امیدوارم نسبت به آنچه در رابطه با ایران مطرح می‌کنند ذکاوت و هوشیاری بیشتری داشته باشند که نهایتاً موجب پاسخگویی ما نشود.
قاسمی تصریح کرد: امیدوارم این بیانات نقطه پایانی باشد و تکرار نشود ولی اگر قرار باشد که مقامات ترکیه اظهارات خود را تکرار کنند ما هم ناچاریم پاسخگو باشیم و قطعاً سکوت نخواهیم کرد.
نشست‌های آستانه برای بررسی سوریه و اختلاف نظرهای طرفین موضوع سؤال یکی از خبرنگاران بود که سخنگوی وزارت امور خارجه در این رابطه اظهار کرد: ما در بهترین شرایط همکاری و رایزنی و تفاهم با روسیه قرار داریم و هیچ اختلاف نظری با روسیه در این برهه وجود ندارد.
وی گفت: اختلاف‌هایی بین گروه‌های معارض سوریه وجود داشت که نهایتاً منجر شد که هیئت ترکیه هم با تأخیر و هم تا سطوح پایین‌تر از حد معمول در این نشست حضور پیدا کند اما باید توجه داشت که همواره اختلاف نظر در کار جمعی بین همه وجود دارد و نشست‌ها و رایزنی‌ها برای رسیدن به تفاهم و ایجاد یگانگی برای اقدام مشترک است لذا حتماً در برخی از موضوعات احتمالا نظرات کشورها می‌تواند متفاوت باشد به خصوص در رابطه با سوریه که بحث پیچیده‌ای است لذا طبیعی است که در مسائل مربوط به بحران سوریه برای رسیدن به تفاهم و نزدیک شدن به راهکارهای مشخص سعی زیادی باید انجام داد.
قاسمی با بیان اینکه اجلاس آستانه، اجلاس موفقی بوده است، اظهار کرد: علی‌رغم تبلیغات منفی که در برخی محافل خاص اتفاق افتاد اما اطلاعات و ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد که اجلاس آستانه نتیجه موفقی داشته و نتیجه لازم حاصل شده است؛ البته در برخی مسائل به دلیل نبودن برخی گروه‌ها در آینده مورد بحث قرار خواهد گرفت.
وی گفت: آماده‌سازی‌های لازم صورت گرفته تا بتوانیم به اجلاس ژنو که به زودی برگزار خواهد شد برسیم و در سطح وسیع‌تری موضوعات را ادامه بدهیم و هر جا که نیاز باشد نشست‌های سه‌جانبه برای حل و فصل مشکلات احتمالی و کمک به رفع برخی از سوءتفاهم‌ها برگزار شود.
قاسمی در مورد تلاش ترکیه برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه و مغایرت آن با توافقات صورت گرفته در اجلاس آستانه نیز گفت: اجلاس آستانه به این معنا نیست که همه مواضع و دیدگاه‌های سه طرف در مورد سوریه یکسان است؛ در اجلاس همانطور که منافع مشترک را دنبال می‌کنیم می‌توانیم در برخی حوزه‌ها اختلاف نظرهای خود را داشته باشیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اضافه کرد: قطعاً این ایده ترکیه ایده‌ای غلط است و مشکلات را در سوریه بیشتر خواهد کرد و از جانب ما قابل قبول نیست و آن را مردود می‌دانیم؛ فکر می‌کنم دیگر دولت‌های مؤثر در سوریه نیز با این بحث کاملاً مخالف هستند.
وی در رابطه با تأثیرگذاری ترکیه در منطقه گفت: ما امیدواریم که ترکیه کشور قدرتمند، همسایه خوب و دوست خوب برای ما بماند و کشوری باشد که بتواند به صلح و امنیت منطقه کمک کند و دعا کنیم برای این کشور که از این مسیر سخت که امروز گریبانگیرش است عبور کند و بتواند نقش سازنده خودش را در منطقه ایفا کند.
قاسمی با اشاره به برگزاری ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین از سوی مجلس شورای اسلامی در تهران طی روزهای سوم و چهارم اسفندماه گفت: بیش از 50 کشور در اجلاس فلسطین در تهران حضور خواهند داشت.
وی با بیان اینکه کلاهک‌های هسته‌ای رژیم اشغالگر بحث جدیدی نیست و همواره از سوی کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران مورد پیگیری قرار گرفته است، گفت: این رژیم به هیچ یک از قوانین بین‌المللی اعتنایی نداشته و کار خود را انجام می‌دهد و تهدید جدی برای کل منطقه و جهان است؛ مقابله با این تهدید نیاز به یک اراده جدی دارد تا این رژیم را مجبور کند از روش دیگری استفاده کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد تلاش آمریکا برای نزدیک شدن به روسیه و آینده روابط ایران با روسیه اظهار کرد: صحبت‌هایی در برخی اندیشکده‌ها و محافل به صورت غیر رسمی وجود دارد اما نسبت به آینده آمریکا و روسیه قضاوت کردن زود است چرا که مشکلات و موانع و مسائل زیادی بین دو کشور وجود دارد که بسیار ریشه‌ای، عمیق، ایدئولوژیک و اساسی هستند.
وی گفت: آمریکا علاقه‌مند نیست روسیه مقتدر باشد و علاقه‌مند است که روسیه را در شکل دیگری ببیند؛ روسیه هم مسائلی در منطقه و شرق اروپا دارند که بحث‌های ساده‌ای نیست و بهتر آن است که آینده روابط دو کشور را به زمان بسپاریم و پیش‌بینی نکنیم.
قاسمی ادامه داد: ایران هم جایگاه خود را دارد و براساس منافع ملی‌اش روابط خود را با کشورها تنظیم خواهد کرد.
وی با اشاره به تغییر کابینه دولت آمریکا و روابط ایران با این کشور به ویژه در رابطه با موضوع برجام اظهار کرد: ایران با دولت آمریکا هیچ رابطه‌ای ندارد و در گذشته هم نداشتیم؛ آنچه ما را برای مدتی مربوط کرد بحث هسته‌ای بود که با به ثمر نشستن موضوعات هسته‌ای نهایتاً این مذاکرات به پایان رسید.
قاسمی گفت: آنچه در رابطه با مسائل برجام می‌تواند وجود داشته باشد بحث سیاسی نیست بنابراین نیازی به گفتمان مجدد ندارد و آنچه می‌تواند وجود داشته باشد مباحث فنی است که کانال آن هم بر اساس تفاهماتی که صورت گرفته آژانس خواهد بود و از آن طریق پیگیری موضوعات خواهیم بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: بدعهدی‌های آمریکا در برخی حوزه‌ها وجود دارد که مهم‌ترین آن در حوزه بانکی است و برخی ریشه‌های دیگری دارد و ما تلاش خود را همواره داشته‌ایم و خواهیم داشت تا طرف مقابل بفهمد و مجبور شود که به تفاهماتی که صورت گرفته تن بدهد.
ظریف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تکریم خانواده‌های شهدا طی روزهای 22 بهمن تا 22 اسفند گفت: طرح ارزشمند سپاس و تکریم خانواده‌های شهدا یک دوره زمانی خوبی است که توجه بیشتری به همه شهدا داشته باشیم؛ بر این اساس روز هفتم اسفند روز یادبود شهدای وزارت خارجه است که شامل همه شهدای وزارت خارجه خواهند بود اعم از کسانی که در مزار شریف، بوسنی و منا و دیگر نقاط جهان به فیض شهدا نائل آمدند می‌شود و برنامه‌ریزی‌ای برای این روز صورت گرفته تا این روز را پاس بداریم و بتوانیم از خانواده معظم شهدا قدردانی کنیم و یادی از همه شهدا داشته باشیم.
captcha