نقش اصفهان در شکل‌گیری میراث ادب فارسی بی‌بدیل است
کد خبر: 3576615
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲

نقش اصفهان در شکل‌گیری میراث ادب فارسی بی‌بدیل است

گروه فرهنگی: دبیر علمی همایش مقام ادبی اصفهان گفت: میراث ادب فارسی یکی از مهم‌ترین عناصر فرهنگ ملی و اسلامی ماست که اصفهان نقش پر رنگ و بی‌بدیلی در شکل‌گیری این میراث ایفا کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، سید علی اصغر میرباقری فرد، دبیر علمی همایش مقام ادبی اصفهان، در نخستین نشست علمی این همایش که صبح دوشنبه دوم اسفندماه در تالار صائب دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: میراث ادب فارسی یکی از مهم‌ترین عناصر فرهنگ ملی و اسلامی ماست و ضرورت دارد با توجه به شرایط جدید از این دستمایه به منظور ارتقاء و اعتلای فرهنگ جامعه در داخل و خارج بهره ببریم.
وی افزود: در همین راستا و هماهنگ با سایر فعالیت‌های علمی در سراسر کشور، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان پیشنهاد برگزاری این همایش را با دانشگاه اصفهان در میان گذاشت، این پیشنهاد در اولین جلسه انجمن در دوره جدید مطرح و مقرر شد همایش با رویکرد کاملا علمی آغاز به کار کند، اهداف متنوع و متعددی در نظر گرفته و مقرر شد مجموعه ظرفیت‌های استان و حتی کشور برای برگزاری مطلوب همایش به کار گرفته شود.
میرباقری فرد ادامه داد: این همایش دو رکن مهم دارد، یکی دانشگاه اصفهان به عنوان پایگاه علمی برای برنامه‌ریزی و مدیریت کار و دیگری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای هماهنگی و برنامه‌ریزی‌های اجرایی است.
دبیر علمی همایش بیان کرد: قرار نیست این همایش با حواشی غیر علمی و بزرگ‌نمایی، روحیاتی را که در بعضی از فعالیت‌ها دیده می‌شود و جنبه ناسیونالیستی دارد، دنبال کند. ما معتقدیم صاحب میراث ادبی بزرگی هستیم که مجموعه‌ای غنی، پر مایه و کم مانند و دارای اجزاء و عناصر مختلف است. همه نواحی جغرافیایی در ایران بزرگ فرهنگی متناسب با شرایط و اقتضائات خود در شکل‌گیری این میراث نقش داشتند، باید نقش همه این اجزا تبیین شده و ببینیم در این مجموعه چه سهمی بر عهده دارند.
وی تأکید کرد: قرار است بررسی شود که اصفهان به عنوان یک پایگاه سیاسی، فرهنگی و علمی در طول تاریخ چه نقشی در شکل‌گیری میراث ادب فارسی و بلکه میراث ادبی ایران بر عهده داشته است. میراث ادبی ایران فراتر از ادب فارسی است و ادبیات عرب و سایر گونه‌ها، لهجه‌ها و شاخه‌های شکل گرفته در چارچوب ایران بزرگ را دربرمی‌گیرد.
میرباقری فرد افزود: در برنامه‌ریزی‌ها و برگزاری نشست‌ها حتما باید به ادبیات عرب توجه کنیم، چون اصفهان یکی از ارکان بزرگ در شکل‎‌گیری میراث ادب عربی بوده و در علوم و رشته‌های دیگر نیز پایگاه مهمی داراست؛ قرار است به همه اینها توجه کنیم، ولی تمرکز عمدتا بر ادب فارسی است. 
وی ادامه داد: در سیر تطور ادبیات فارسی، اصفهان از پیش از قرن ششم هجری نقش پر رنگی ایفا کرده و در قرن ششم آرام آرام حضور موثرتری پیدا می‌کند. شاعرانی مثل جمال‌الدین عبدالرزاق و کمال‌الدین اسماعیل در دوره گذار از سبک خراسانی به سبک عراقی نقش مهمی ایفا کردند و در سبک عراقی حضور شاعران اصفهانی پر رنگ است.
وی گفت: تا قرن دهم هجری که آغاز حکومت صفوی است، این حضور پر رنگ‌تر شده و سبکی موسوم به سبک هندی یا اصفهانی شکل می‌گیرد که نقش اصفهان در این میان بی‌بدیل بوده است؛ حتی بعد از افول سبک هندی، انجمن‌های ادبی اصفهان تأثیر بسیار مستقیمی در شکل‌گیری دوره بازگشت ادبی ایفا کردند و در دوره معاصر نیز در بخش‌های مختلف ادبی، این نقش پر رنگ است.
میرباقری فرد با تشریح ساختار تعریف شده برای همایش گفت: شورای عالی و راهبردی همایش به منظور برنامه‌ریزی کار پیش‌بینی شده و اساتیدی از دانشگاه اصفهان و دانشگاه‌های دیگر به عنوان اعضای شورای علمی تعیین شده‌اند، کمیته‌های علمی و اجرایی شکل گرفته و کارگروه‌هایی با عناوین همکاری‌های بین‌المللی، شهرستان‌ها، حوزوی، ادبیات پایداری، ادبیات عامه، فضای مجازی و انتشارات همایش تشکیل شده است.
استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان اظهار کرد: از اردیبهشت سال آینده، سلسله پیش نشست‌هایی به صورت ماهانه برگزار شده و همایش اصلی نیز در پاییز96 برگزار خواهد شد. همچنین برای اینکه همایش رویکرد ملی و بین‌المللی داشته باشد، مقرر شده تا انجمن ترویج زبان و ادب فارسی نیز در برگزاری این همایش مشارکت کند.

captcha