افراط‌گرایی دینی خردستیز است/ ضرورت اهتمام به همفکری رهبران ادیان
کد خبر: 3576629
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶
ابراهیمی‌ترکمان:

افراط‌گرایی دینی خردستیز است/ ضرورت اهتمام به همفکری رهبران ادیان

گروه بین‌الملل: رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ششمین نشست دینی اسلام و مسیحیت ارتدوکس یونان گفت: افراط‌‌گرايی دينی، خردستيز است، عقل سليم مؤيد دين است و تا زمانی كه چراغ عقل روشن است، كژی و انحراف به وجود نمی‌آيد.

افراط‌گرایی دینی خردستیز است/ ضرورت اهتمام به همفکری رهبران ادیان
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی امروز، دوم اسفندماه، طی سخنانی در ششمین نشست دینی اسلام و مسیحیت ارتدوکس یونان با موضوع «عقلانیت دینی؛ راهکار مقابله با افراط‌گرایی» در این سازمان گفت: خدای بزرگ را شاكریم كه بار دیگر اندیشمندان و علمای بزرگ دو كشور ایران و یونان را بعد از یك وقفه نسبتا طولانی دور هم جمع کرد تا با همدلی و تفاهم برادرانه، ششمین دور از سلسله نشست‌های گفتگوی دینی خود را برگزار کنند.
وی افزود: ایران و یونان دو كانون درخشان تمدن بشری هستند. در زمانه‌ای كه همه هستی معنوی بشر در معرض نابودی قرار گرفته، انتظار این است كه این دو كانون پرفروغ همچون چراغ روشنی فرا روی ساحت‌های معنوی حیات بشری قرار گیرند و بكوشند كه بشر را از این گرفتاری هولناك رهایی بخشند.

ابراهیمی‌ترکمان تصریح کرد: طبیعی است در این مسیر، دو كشور علاوه بر برخورداری از عقبه‌های فرهنگی و تمدنی در حوزه اسلام و مسیحیت به عنوان ادیان الهی می‌توانند با تبیین روشن‌اندیشانه و رهایی‌بخش از آموزه‌های دینی از این آشفتگی بكاهند و آلام بشری را تقلیل دهند.

وی گفت: امروز درحالی گرد هم آمده‌ایم كه متأسفانه جهان درگیر خشونت و افراط‌گرایی به نام دین است و برخی مدعیان با تفسیر و برداشت غلط و انحرافی از دین دست به اعمال غیرانسانی و غیر الهی می‌زنند و تصویری از دین به نمایش گذاشته‌اند كه برخلاف چهره رحمانی آن، چهره شیطان را در اندیشه و اعمال آنها می‌بینیم و برخی گردنكشان عرصه سیاست و ثروت نیز برای دستیابی به اهداف شوم و شیطانی خویش بر آتش این فتنه دینی می‌دمند.

رهبران دینی در قبال فتنه‌ها مسئولیتی مهم دارند

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: در تاریخ بشر شواهد زیادی در سوء استفاده از نام دین و متعاقب آن جنایت علیه بشریت وجود دارد فلذا فتنه دینی كه امروز شاهد آن هستیم شاید كم نظیر نباشد ولی نكته مهم در تمامی این تفرقه‌ها و فتنه‌های به اسم دین كه پیوند آشكار و نهانی نیز با سیاست‌های زر و زور دارد، موضع و مسئولیت رهبران ادیان نسبت به این فتنه‌ها است.
وی گفت: به یقین رهبران ادیان، جانشینان انبیاء الهی هستند همچنانكه پیامبر اسلام فرمود: «
العلماء ورثة الانبیا: علما، وارثان انبیا هستند» و در كلامی دیگر فرموده‌اند: «العُلَماءُ مَصابیحُ الأرضِ، و خُلَفاءُ الأنبیاءِ، و وَرَثَتی و وَرَثَهُ الأنبیاءِ: عُلما چراغ‌هاى روى زمینند و جانشینان پیامبران و وارثان من و وارثان پیامبران هستند».
ابراهیمی ترکمان با بیان این‌که علمای دین
مسئولیت خطیری در دفاع از دین و پیروان راستین آن دارند، تصریح کرد: سكوت در قبال جنایات و انحرافات دینی كه موجب تأیید و تقویت آن می‌شود، مورد رضایت خداوند و انبیای الهی نیست؛ زیرا خدای متعال از رهبران ادیان پیمان گرفته است كه مدافع دین و صلح و عدالت باشند و از انحرافات دینی جلوگیری کنند. همچنانكه خداوند در آیه 187 سوره آل عمران می‌فرماید: «وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَكْتُمُونَهُ: و [یاد کن] هنگامی را که خداوند از کسانی که به آنان کتاب داده شده، پیمان گرفت که حتماً باید آن را [به وضوح] برای مردم بیان نمایید و کتمانش مکنید» و از حضرت مسیح(ع) هم در انجیل متی نقل شده كه فرموده‌اند: خوشا به حال آنان كه برای برقراری صلح در میان مردم كوشش می‌كنند؛ زیرا اینان فرزندان خدا نامیده خواهند شد.
افراط‌گرایی دینی خردستیز است
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد: نكته مهم در پدیده افراط‌گرایی از جمله افراط‌گرایی دینی، خردستیزی آن است زیرا عقل و خرد مبلغ اعتدال و راستی هستند و عقل سلیم مؤید دین است و تا زمانی كه چراغ عقل روشن است، كژی و انحراف به وجود نمی‌آید ، فلذا در طول تاریخ هرگاه انحرافی حادث شده است، ابتدا گروه‌های منحرف و ظالم با دسیسه و نیرنگ، عقل و خرد آگاهی بخش را از مردم سلب كرده و با قلب واقعیت‌ها و حقایق و تحریف آموزه‌های راستین دینی و سپس با مقدس‌سازی این انحرافات و تكفیر دیگر دینداران، سعی كرده‌اند، باطل را لباس حق بپوشانند و جاهلان دین را به سمت خود بكشند؛ حربه‌ای كه حداقل در دهه‌های اخیر به خوبی شاهد مصادیق آن هستیم و نمونه‌های بارز آن را در جذب افراد به ویژه جوانان به داعش می‌بینیم كه چگونه افراد با تحصیلات آكادمیك و برخوردار از رفاه، فریب تبلیغات گروه‌های خشونت‌طلب و تروریستی مانند داعش را می‌خورند و با سختی و مشقت خود را به این گروهك می‌رسانند و با نیت وصال به خدای متعال، عملیات تروریستی انجام می‌دهند و زن و مرد و كودك بی‌گناه را از بین می‌برند.

جوانان سرخورده از فقدان معنویت اجتماعی جذب افراط‌گرایان می‌شوند
وی گفت: اینكه یك جوان تحت تأثیر تبلیغات انحرافی این گروههای تروریستی قرار می‌گیرد و بدون وحشت از مرگ، دست به جنایت انتحاری می‌زند، نشان‌دهنده این است كه اولاً بشر هرچند از نظر علم و دانش مادی پیشرفت كرده است ولی در حوزه دین و اخلاق و عدالت اجتماعی كاستی‌های فراوان دارد و ثانیاً علیرغم نیاز و اشتیاق فراوان جوانان به كسب آموزه‌های دینی، علما و اندیشمندان دینی ما نتوانسته‌اند این نیاز و اشتیاق را به طور صحیح و اصولی و به نحو كافی و لازم و متناسب با شرایط امروز پاسخ دهند و در نتیجه این جوانان سرخورده از فقدان معنویت اجتماعی، تحت تأثیر القائات شیطانی گروه‌های منحرف و افراطی قرار می‌گیرند و جذب آنها می‌شوند.

ابراهیمی‌ترکمان در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران كه خود قربانی تروریسم است و بیش از 17 هزار شهید در این راه داده است، از روز اول نسبت به خطر این جریان‌های افراطی هشدار داده است و در سازمان ملل هم بانی مصوبه جهان عاری از خشونت و افراط‌‌‌گرایی شد. ایران بر این باور است كه نزدیكی هرچه بیشتر رهبران و اندیشمندان از ادیان مختلف به یكدیگر و تقویت گفت‌و‌گوهای سازنده بین خود، از جمله مهم‌ترین راهكارها است برای روشنگری و مقابله با فتنه بزرگ افراط‌گرایی دینی و خنثی‌كردن توطئه قدرتهایی كه با تشكیل و حمایت از این گروه‌های خشونت‌طلب، درصدد اعمال سیاستهای نامشروع خود علیه ملتها و نیز ادیان مختلف هستند. زیرا همه علما و اندیشمندان به خوبی اذعان دارند كه مهم‌ترین راه درمان و از بین‌بردن جهالت و اندیشه انحرافی، روشنگری و ارائه اندیشه صحیح است و برخورد صرفا فیزیكی با اندیشه انحرافی شاید در كوتاه‌مدت مؤثر باشد ولی ریشه آن را نمی‌خشكاند و زمینه پیدایش و رشد آن را در محلی دیگر فراهم می‌آورد.

همفکری رهبران ادیان سیاست راهبردی مراکز دینی و دانشگاهی قرار بگیرد
ابوذر ابراهیمی ترکمان بیان کرد: ضرورت بین‌المللی و دینی ایجاب می‌كند كه در كنار سایر راهكارها، سیاست همفكری و گفتگوی بین رهبران و اندیشمندان ادیان نیز برای همكاری مشترك جزو سیاست‌های راهبردی مراكز دینی و دانشگاهی جهان درآید. زیرا مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم مسئله مشترك همه پیروان ادیان الهی است.

وی یادآور شد: برگزاری ششمین دور گفتگوی دینی بین ما و دانشگاه و كلیسای ارتدوكس یونان دقیقاً با همین هدف دنبال شده است و ما خرسند هستیم كه بعد از یك وقفه طولانی، مجدداً این گفتگوها از سرگرفته شده و لازم است تمام سعی و تلاش خود را به كار بگیریم كه این گفت‌و‌گوها تدوام یافته و ارتقاء یابد تا دستاوردهای ملموس و مطلوبی برای همكاری مشترك در راستای صیانت از ارزشهای واقعی الهی و مقابله با خشونت و افراط‌گرایی داشته باشد.

ابراهیمی‌ترکمان در پایان ابراز امیدواری کرد که این نشست بتواند گرهی از كار باز كند و بستری پایدار برای تفاهم و همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان فراهم آورد.

عالم مسیحی یونان: یافتن مدل جدید همزیستی؛ نیاز جوامع امروز

متروپل آنتی موس كوكوريدوس، نماينده اسقف اعظم و عضو شورای مركزی اسقفان يونان نیز طی سخنانی در نشست امروز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: در جهانی زندگی می‌کنیم که خشونت و بنیادگرایی مذهبی آن را فرا گرفته است و هر روز شاهد ارتکاب جنایاتی با نام دین و مذهب هستیم و پوشش این جنایات در اینترنت و رسانه‌ها بر وحشت و نفرت می‌‌افزاید.

وی گفت: بدون شک آنچه امروز در چنین شرایطی به آن نیاز فوری داریم، یافتن مدل‌های جدید همزیستی مسالمت‌آمیز، گفت‌و‌گو، تعامل، اتحاد، راه‌های ارتباطی نوین، پذیرش متقابل جوامع مذهبی گوناگون و روش‌های فائق‌شدن بر تعصب، عدم تحمل و مقابله با چرخه‌های بیهوده خشونت و انتقام است.

گفت‌و‌گوی مذاهب؛ لازمه گفت‌و‌گوی فرهنگ‌ها

كوكوريدوس تصریح کرد: امروزه بیش از هر زمان متوجه شده‌ایم که نمی‌توان از فرهنگ به صورت مجزا از مذهب و از گفت‌و‌گوی فرهنگ‌ها بدون گفت‌و‌گوی مذاهب سخن بگوییم، ما باید میان تجربه مذهبی حقیقی و استفاده از آن به عنوان ابزاری برای رسیدن به مقاصد دیگر تمایز قایل شویم.

وی در پایان تأکید کرد: برای مسیحیان و مؤمنان دیگر مذاهب هیچ الهامی ناب‌تر و با اهمیت‌تر از نگاه به جهانی نیست که در آن مذهب عاملی مضاعف برای تفرقه، عدم اتحاد، پراکندگی و درگیری نباشد؛ بلکه منبع بخشش، تحمل، صلح و راهی برای رسیدن به همزیستی مسالمت‌آمیز و زندگی صلح‌آمیز باشد.

ششمین نشست مشترک مرکز بین‌المللی گفت‌و‌گوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کلیسای ارتدوکس یونان با موضوع «عقلانیت دینی؛ راهکار مقابله با افراط‌گرایی» که با حضور اندیشمندان و شخصیت‌های دینی ایران و یونان در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شده است، تا فردا، سوم اسفند ادامه دارد.

captcha