انکار جهنم ناسازگار با حکمت الهی است
کد خبر: 3576640
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۸
آیت‌الله هادوی تهرانی:

انکار جهنم ناسازگار با حکمت الهی است

گروه حوزه‌های علمیه: استاد تفسیر حوزه علمیه با بیان اینکه انکار جهنم سازگار با حکمت الهی نیست گفت: انکار جهنم از سوی برخی کشیشان شاید جای تعجب نداشته باشد ولی متاسفانه برخی مدرسین حوزه قم نیز چنین سخنانی را می‌گویند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی امروز دوم اسفند در ادامه تفسیر سوره مبارکه انبیاء گفت: در این سوره خداوند سخن از نجات نوح و اهل او به میان آورده است در حالی که فرزند او نجات نیافت؛ بنابراین معلوم است که اهل بودن به رابطه نسبی صرف نیست.
وی افزود: در این آیات تاکید دارد که اگر نوح دعا و انابه به درگاه خدا نمی‌کرد مشمول نجات از کرب عظیم یعنی همان طوفان نمی‌شد؛ بنابراین انسان باید از طرف خود حرکتی انجام دهد تا از طرف خداوند نیز اقبال به انسان وجود داشته باشد.
هادی تهرانی با اشاره به ملاک اهلیت بیان کرد: در فرهنگ عرب ملاک، رابطه نسبی در درجه اول و در درجه بعد رابطه سببی است ولی در لسان قرآن این طور نیست.
این استاد تفسیر حوزه عنوان کرد: ملاک در اسلام، عقیده است؛ لذا در تعیین مرز، مرز جغرافیایی در اسلام نداریم بلکه مرز عقیدتی است و هر جا که مسلمین باشند دارالاسلام است و ما یک دارالاسلام و یک دارالکفر داریم.
استاد حوزه همچنین در تفسیر سوره مومنون گفت: کسی که ایمان به آخرت ندارد ایمان به خدا و نبوت نیز ندارد؛ زیرا معتقد است که عالمی ایجاد شده و عده‌ای کار خوب و عده‌ای کار بد می‌کنند و بعد هم همه با مردن می‌پوسند.
وی با اشاره به انکار جهنم از سوی برخی افراد اظهار کرد: برخی کشیشان از روی ذوق خودشان و برای جلب مردم منکر وجود جهنم می‌شوند که ظاهرا پاپ فرانسیس نیز چنین سخنی گفته است ولی این مسئله با حکمت خدا ناسازگار است.
هادوی تهرانی تصریح کرد: متاسفانه برخی مدرسین حوزه علمیه قم هم می‌گویند جهنم وجود ندارد و خدا شمر را هم به بهشت می‌برد که این مسئله، احسن الشعر است و با حکمت الهی ناسازگار است.
وی با بیان اینکه جهنم و بهشت قطعی است تاکید کرد: اثر ایمان در عمل مشخص می‌شود و مهم این است که همراه با ایمان خود عمل نیک و صالح هم انجام دهیم تا به بهشت راه یابیم.
captcha