پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و توسعه سلامت معنوی
کد خبر: 3576840
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
در تفاهم‌نامه همکاری سازمان بهزیستی و بهداشت جهانی صورت گرفت؛

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و توسعه سلامت معنوی

گروه سلامت: در نشست مشترک نماینده سازمان بهداشت جهانی و رئیس سازمان بهزیستی بر اهمیت همکاری بین بخشی در تمامی حوزه‌های سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و توانمند‌سازی معلولان، زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست، همچنین توسعه ابعاد سلامت روحی و معنوی تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست مشترک انوشیروان بندپی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ثمین صدیق، نماینده سازمان بهداشت جهانی صبح امروز 3 اسفندماه در محل سازمان بهزیستی کشور برگزار شد.

در این نشست بندپی با بیان اینکه سازمان بهزیستی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از ادغام 16 سازمان مردم‌نهاد و خیریه تشکیل شده است، گفت: فعالیت این سازمان در ابعاد مختلفی شامل توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، نگهداری از کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و توانمندسازی افراد دارای معلولیت و حوزه سالمندی است و بیش از 1600 مؤسسه با این سازمان همکاری می‌کنند.

وی افزود: ما اقدامات پیشگیرانه سازمان بهداشت جهانی را به عنوان یک راهبرد لحاظ کرده و در راستای ارتقا بخشیدن به این سیاست‌ها فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌ایم.

بندپی ادامه داد: در زمینه‌های مختلف اقدامات وسیعی را انجام داده که شامل 4 بخش است؛ نخستین این اقدامات پیشگیری از شروع و بروز معلولیت است که در حال حاضر 75 درصد کودکان زیر 5 سال کشور تحت پوشش برنامه‌های غربالگری شنوایی قرار گرفته و 70 درصد این کودکان نیز تحت پوشش غربالگری تنبلی چشم قرار گرفته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد: از آنجایی که در کشور ما بسیاری از ازدواج‌ها را ازدواج‌های فامیلی تشکیل می‌دهند، 2 سال است که به غربالگری بیماری‌های ژنتیکی پرداخته و در این دولت غربالگری بیماری‌های ژنتیکی ناشی از ازدواج‌ها فامیلی را در برنامه‌ ششم توسعه فراهم کرده ‌است.

وی با اشاره به اهمیت سلامت روان اظهار کرد: بخش دیگری از فعالیت‌های ما توجه به سلامت روان جامعه است؛ بررسی‌ها نشان می‌دهند که 22.4 درصد در محدوده سنی 15 تا 64 سال نیاز به مداخله متخصص بیماری‌های روان دارند. یکی از عواملی که منجر به این اختلالات روحی و روانی می‌شود بحث اقتصادی، تنها ماندن و کاهش زمان گفت‌وگو و تغییرات سبک زندگی است.

معاون وزیر رفاه با بیان اینکه توجه به سلامت سالمندان یکی دیگر از فعالیت‌های عمده سازمان بهزیستی است، عنوان کرد: در حال حاضر 8.2 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل داده و خوشبختانه توانستیم دولت محترم را قانع کرده که دبیرخانه سالمندان در این سازمان تشکیل شود.

وی در ادامه به اهمیت توانمندسازی به عنوان برنامه چهارم این سازمان پرداخت و بیان کرد: توانمندسازی جامعه هدف این سازمان یکی از مهم‌ترین کارهای ماست؛ این کار از افرادی که دارای مشکلات خانوادگی، آسیب‌های اجتماعی و کسانی که در سوانح و حوادث ترافیکی آسیب دیدند، حمایت می‌کند.

بندپی در ادامه با تأکید بر اهمیت ارتباط با سازمان بهداشت جهانی عنوان کرد: ما از این سازمان یاد گرفتیم که سلامت چهار بعد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است و در واقع این چهار بعد است که سلامت را برای جامعه به ارمغان می‌آورد؛ لذا در برنامه‌های خود هر چهار بعد را در نظر داریم.

ثمین صدیق نیز در این نشست با اشاره به پیشرو بودن ایران در بین کشورهای همکار با سازمان بهداشت جهانی عنوان کرد: همکار اصلی ما در ایران وزارت بهداشت بوده اما با سازمان‌های دیگر نیز همکاری داریم.

وی با تأکید بر وسیع بودن حوزه‌های تحت پوشش بهزیستی اظهار کرد: ما در حوزه سلامت این حوزه‌ها می‌توانیم با سازمان بهزیستی همکاری داشته و سلامت گروه‌‌های آن را پوشش دهیم.

نماینده بهداشت جهانی در ایران با بیان اینکه معمولا مؤلفه‌های اجتماعی مهم‌ترین ریشه‌های مشکلات سلامت هستند گفت: باید در رابطه با ریشه‌های این مؤلفه کار کرده و با برخوردهای علمی ریشه این تهدیدات را خشکاند.

وی با بیان اینکه پس از تعیین مؤلفه‌های اجتماعی اثرگذار بر سلامت در جهان اهداف توسعه پایدار نیز تعیین شد، تصریح کرد: 17 هدف توسعه پایدار در سال 2015 تصویب شد که هدف سوم آن مربوط به سلامت است؛ ما این آمادگی را داریم در راستای تحقق این اهداف با سازمان بهزیستی همکاری کنیم.

صدیق  همچنین همکاری فنی در رابطه پیمایش‌ها‌ی سطح بالا، آموزش مدیران و مربیان و حمایت از برنامه‌های جامع و ارتقای سطح همکاری‌های بین‌‌بخشی به وسیله در اختیار گذاشتن تجربه کشورهای مختلف را یکی دیگر از زمینه‌های همکاری سازمان بهداشت جهانی و بهزیستی دانست.

نماینده سازمان بهداشت جهانی یکی از بزرگترین مشکلات ایران بیماری‌های غیر واگیر خواند و عنوان کرد: برنامه ملی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر جمهوری اسلامی در حال حاضر بسیاری از بیماری‌های روانی و ترافیکی را نیز پوشش می‌دهد. در این ارتباط سازمان بهداشت جهانی ایران را کشوری پیشرو در میان کشورهای همکار سازمان می‌داند.

captcha