آغاز ششمین جشنواره مد و لباس فجر/ جشنواره‌ای اسلامی‌تر از جشنواره‌های مشابه
کد خبر: 3576843
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴

آغاز ششمین جشنواره مد و لباس فجر/ جشنواره‌ای اسلامی‌تر از جشنواره‌های مشابه

گروه جامعه: از امروز سه‌شنبه سوم اسفندماه ششمین جشنواره مد و لباس فجر در حالی کار خود را آغاز کرد که از برگزاری افتتاحیه تا لباس‌های ارائه شده و برنامه‌های جانبی آن، بیش از جشنواره‌های مشابه رنگ و بوی اسلامی دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره مد و لباس فجر، امروز ‌سه‌شنبه سوم اسفندماه در تالار رودکی برگزار و به صورت رسمی جشنواره مد و لباس فجر از امروز تا 10 اسفند ماه در سه محل تالار وحدت، برج آزادی و برج میلاد تهران کار خود را آغاز کرد.

در این مراسم که با ادای احترام به آتش‌نشانان شهید حادثه پلاسکو آغاز شد، حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ایرانی اسلامی طی سخنانی با تأکید بر اینکه هر روز شاهد ورق خوردن کتاب پرحجم، پرمحتوا، پر فرهنگ و زیبای مد و لباس اسلامی ایرانی در کشور هستیم، اظهار کرد: در اولین روزهایی که کار شروع شد بسیاری با نگاه مأیوسانه به این موضوع نگاه می‌‌کردند اما تلاش شما (طراحان و دست‌اندرکاران حوزه مد و لباس) باعث شد سایر نهادهای مسئول نیز هشیار شوند.

وی عنوان کرد: هنرمند‌ان و صنعت‌‌گران ایرانی می‌توانند جلوی تهاجم‌ها را بگیرند. برغم سختی‌ها تولیدکنندگان و طراحان در کنار هم قرار گرفتند و اکنون شاهد دریافت 5200 اثر در دبیرخانه جشنواره مد و لباس هستیم.

قبادی افزود: در این جشنواره آثاری به نمایش در خواهد آمد که برای اولین بار به تولید انبوه رسیده است. در این جشنواره کسانی حضور دارند که در شرایط سخت تهاجم فرهنگی و اقتصادی تلاش و ایران اسلامی را سربلند کردند.

طراحان بدون ادعا پاسخ مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی را دادند

وی خطاب به طراحان حاضر در مراسم افتتاحیه جشنواره مد و لباس فجر، گفت: شما طراحان کسانی هستید که بدون ادعا پاسخ مطالبه مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی را دادید و امیدواریم روزی برسد که محصولات با کیفیت ایرانی جایگزین محصولات غیر ایرانی شود.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به اینکه در این جشنواره افرادی حضور دارند که به تنهایی 300 تا 400 هزار لباس با شاخص‌های ایرانی ـ اسلامی تولید کرده‌اند، گفت: در کنار کسانی هستیم که جای کشورهای همسایه را در تولید لباس می‌گیرند و ما امیدواریم این جشنواره بتواند بخش کوچکی از ظرفیت‌های این افراد را به نمایش درآورد.

نکته جالب توجه مراسم افتتاحیه مد و لباس فجر پوشش‌های زیبا و اسلامی طراحان مد و لباس کشور بود که در این مراسم حضور داشتند. طراحانی که با توجه به استعداد و هنر خود می‌توانستند به هر نحو و شکلی برای خود لباس تهیه کنند اما تقریباً همه آنها با لباس‌های بسیار مناسب در مراسم افتتاحیه حضور داشتند در حالی که در سایر جشنواره‌های مد و لباس فجر به ویژه بخش‌های هنری شاهد چنین پوشش‌های بسیار زیبا و در عین حال اسلامی نیستیم.

آتش‌نشانان هنرمندانی هستند که چون عاشق هستند به خلق هنر نجات انسان‌ها می‌پردازند

در ادامه این مراسم سید جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی که مسئولیت اطلاع‌رسانی در خصوص حادثه پلاسکو (که منجر به شهادت 16 آتش‌نشان کشورمان شد) را نیز بر عهده داشت طی سخنانی آتش‌نشانان را هنرمندانی دانست که چون عاشق هستند به خلق هنر نجات انسان‌ها می‌پردازند و ادامه داد: ما هنوز عزادار هستیم و حال‌مان خوب نیست اما نباید این حال را به هموطنان‌مان منتقل کنیم.

وی ادامه داد: ما پیش‌مرگ هم‌وطنان‌مان هستیم و خدا را شکر می‌کنیم که خداوند ما را قابل این کار دانسته است. پلاسکو گذشت اما علی‌رغم همه سختی‌ها دو نکته را فهمیدیم. اول اینکه بهترین مردم دنیا را داریم. من دست تک‌تک هموطنان‌مان را می‌بوسم. بغیر از افراد معدودی که در این حادثه به خاطر داشتن اشتیاق غلط مشکلاتی را ایجاد کردند شاهد مهر و محبت بسیاری از هموطنان‌مان به نحوهای مختلف بوده‌ایم.

هنوز هم مردم ما اسطوره ساز هستند

ملکی افزود: نکته دومی که بعد از پلاسکو متوجه شدیم این بود که هنوز هم مردم ما اسطوره‌ساز هستند. در ده‌های اخیر مطرح می‌شد که جامعه دچار خمودی شده و عاطفه جوانان دهه 70 و 80 مثل جوانان گذشته نیست اما یادگارهای خوبی از ایثار همین جوانان به یادگار ماند. اگر 16 آتش‌نشان به داخل پلاسکو نرفته و 300 تا 400 نفر از هموطنانمان را از ساختمان خارج نمی‌کردند اکنون عزادار 400 هموطن‌ بودیم.

وی در پایان گفت: ما می‌رویم و فراموش می‌شویم اما نام کسانی که به عنوان شهید ثبت شده‌اند برای همیشه باقی خواهند ماند.

تقدیر از ملکی سخنگوی آتش‌نشانی، سخنرانی حجت‌الاسلام پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و تقدیر از اسد‌الله سلیمانی، صاحب برند «حجاب گستر» به عنوان یکی از فعالان پیشکسوت حوزه مد و لباس از دیگر بخش‌های این مراسم افتتاحیه بود.

در ادامه مراسم، مرادخانی، معاون امور هنری وزارت ارشاد طی سخنانی لباس را نماد اصلی معرفی و هویت یک فرد دانست و گفت: حوزه مد و لباس حوزه‌ای است که باید مردم در خصوص آن تصمیم بگیرند.

وی از طراحان خواست مباحث و نقدهای خود در این حوزه را مطرح کنند، همچنین از دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس خواست دبیرخانه جشنواره فجر را در طول سال فعال نگه‌داشته و نشست‌های هم‌اندیشی با دست‌اندرکاران و طراحان این حوزه به صورت مستمر برگزار کند.

تقدیر از رحیم چگینی، مدیر برند «زاگرس پوش» و قرائت پیام صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پایان‌بخش مراسم افتتاحیه بود و در ادامه مسئولان، طراحان و دست‌اندرکاران جشنواره با حضور در تالار وحدت روبان آغاز جشنواره مد و لباس فجر را بریدند.

captcha