برگزاری اولین همایش ملی بومی‌سازی آموزش زبان‌های خارجی؛ پاییز 96
کد خبر: 3576863
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲
به همت جهاد دانشگاهی؛

برگزاری اولین همایش ملی بومی‌سازی آموزش زبان‌های خارجی؛ پاییز 96

گروه دانشگاه: اولین همایش ملی بومی‌سازی آموزش زبان‌های خارجی با هدف توسعه دانش و فناوری تولید منابع بومی آموزش زبان‌های خارجی عاری از آسیب‌های فرهنگی، پاییز سال آینده به همت جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، نشست شورای سیاست‌گذاری «اولین همایش ملی بومی‌سازی آموزش زبان‌های خارجی» با محوریت بررسی اهداف و محورهای پیشنهادی این همایش،روز دوشنبه، 2 اسفندماه جاری در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد.
سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، سیدعبدالحمید احمدی، معاون آموزشی و فرهنگی وزارت ورزش و جوانان، فرج‌الله طالبی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمد اسحاقی از شورای عالی انقلاب فرهنگی، محسن قزنفلی، مشاور رئیس جهاد دانشگاهی، سیدسعید هاشمی، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی، عباس نجار از بنیاد سعدی، بهرام باقری از کانون زبان ایران، محمدنبی کریمی از دانشگاه خوارزمی تهران، رضا مقدم‌کیا از دانشگاه تهران، قدرت حاجی رستم‌لو از جهاد دانشگاهی، احمد شریفی‌زاده از سازمان جهاد دانشگاهی تهران، سیدامیر آقایی از ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی ریاست جمهوری، حسین ساری از شبکه آموزش صدا و سیما و انسیه خزعلی از دانشگاه الزهرا(س) از حاضران در این نشست بودند.
در ابتدای این نشست دکتر طیبی اظهار کرد: تاریخچه برگزاری این همایش به آخرین دیدار شورای عالی انقلاب فرهنگی با رهبر معظم انقلاب باز می‌گردد که ایشان در این دیدار زمان زیادی را صرف بحث زبان انگلیسی، اهمیت و ضرورت آموزش آن کردند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: رهبر انقلاب در ادامه ابراز نگرانی هم کردند که به طور طبیعی غربی‌ها سعی می‌کنند فرهنگ خود را به طور مستقیم و غیرمستقیم در این کتب به ما منتقل کنند و لازم است در زمینه منابع این زبان کار جدی انجام دهیم.
وی در ادامه گفت: بنده پس از آن دیدار با توجه به این که بخش زیادی از فعالیت‌های این نهاد آموزش در سطح عالی علمی کاربردی و تخصصی کوتاه‌مدت است، موضوع را با معاونان جهاد دانشگاهی به ویژه دکتر قرنفلی که معاون وقت آموزشی این نهاد در آن زمان بودند مطرح کردم که وی پس از بررسی و انجام اقدامات لازم، تصمیم به برگزاری همایش گرفت.
در ادامه قرنفلی، مشاور رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: هدف این جلسه سیاست‌گذاری برای همایشی است که در پاییز سال آینده تحت عنوان «همایش ملی بومی‌سازی آموزش زبان‌های خارجی» برگزار خواهد شد.
وی افزود: موضوع بومی‌سازی آموزش زبان‌های خارجی به سال 1392 سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی باز می‌گردد که رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای این شورا نکاتی را در رابطه با مسایل فرهنگی و بحث زبان انگلیسی مطرح کردند. پس از فرمایش رهبر انقلاب، این موضوع در شورای علمی جهاد بررسی و کار به حوزه آموزش جهاد واگذار شد.
قرنفلی بیان کرد: کارگروهی تشکیل و همایشی در سال 93 با عنوان «بومی‌سازی تولید منابع آموزش زبان انگلیسی» برگزار شد. این حرکت فرصت خوبی بود و 20 کار علمی و مقاله تهیه و 10 مقاله در همایش ارائه شد.
وی اظهار کرد: جمع‌بندی همایش نتایج خوبی داشت و به دنبال آن آسیب‌ها و تهدیدهای فرهنگی شناسایی شد، در این همایش به این نتیجه رسیدیم که این موضوع یک موضوع ملی است و به یک عزم ملی نیاز دارد. در نتیجه به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد برگزاری یک همایش ملی را دادیم. پس از چند جلسه شورا نیز با این موضوع موافقت کرد و ایجاد دبیرخانه همایش و دعوت عمومی را به ما واگذار کردند.
قرنفلی با اشاره به این که هدف این همایش ملی، توسعه دانش و فناوری تولید منابع بومی آموزش زبان‌های خارجی عاری از آسیب‌های فرهنگی است، گفت: ساختار این همایش شامل رئیس همایش (رئیس جهاد دانشگاهی)، شورای سیاست‌گذاری، شورای علمی، دبیر همایش، دبیر علمی و دبیر اجرایی است.
مشاور رئیس جهاد دانشگاهی در رابطه به محورهای پیشنهادی این همایش گفت: «اصول و مبانی ناظر بر تهیه و تدوین منابع آموزش زبان‌های خارجی (زبان‌شناختی، روان شناختی، فرهنگی و ...)»، «ابعاد هنری، فناوری و اقتصادی تهیه و تدوین منابع آموزشی زبان‌های خارجی بومی»، وضعیت موجود تولید منابع آموزشی زبان‌های خارجی داخلی و خارجی از منظر کیفیت محتوا، تدوام، استقبال و رقابت‌پذیری»، «تجارب کشورهای غیرانگلیسی زبان با تاکید بر کشورهای مسلمان در تولید منابع آموزش زبان‌های خارجی» و «چشم‌انداز، اهداف، راهبردها و سیاست‌های تهیه و تدوین منابع آموزش زبان‌های خارجی مطلوب (انگلیسی، فرانسوی، عربی و ...)» بخشی از محورهای در نظر گرفته شده برای این همایش است.
وی تصریح کرد: از دیگر محورهای پیشنهادی برای این همایش می‌توان به «راهکارهای استفاده بهینه از فرهنگ اسلامی–ایرانی در تهیه و تدوین منابع آموزشی زبان‌های خارجی بومی»، «مولفه‌ها و شاخص‌های تهیه و تدوین منابع آموزشی بومی زبان‌های خارجی»، «زیرساخت‌ها و الزامات تهیه و تدوین منابع آموزشی زبان‌های خارجی (قوانین و مقررات دستگاه‌ها و نهادهای متولی، مدیریت و ...)» و «رویکردها و روش‌های تهیه و تدوین منابع آموزشی زبان‌های خارجی» اشاره کرد.
در ادامه احمدی، معاون آموزشی و فرهنگی وزارت ورزش و جوانان گفت: یکی از نکاتی مهمی که باید به آن توجه کرد بحث عملیاتی ماجرا پس از برگزاری همایش است و به نظر می‌رسد یک همایش هر اندازه هم گستردگی داشته باشد، نمی‌تواند تمامی دغدغه‌ها و مسائل را پوشش دهد.
وی افزود: این موضوع نسبت به اهمیتش نیاز به یک کار دائمی، جدی و عمیق دارد تا با حضور تمام بخش‌های مسئول، تأثیرگذار و عامل بتوانیم یک کار جامع و موثرتری در این راستا رقم بزنیم.
در ادامه این نشست هر یک از حاضران به بیان پیشنهادها و دیدگاه‌های خود در رابطه با اهداف و محورهای همایش پرداختند و مقرر شد در جلسه بعدی محورهای پیشنهادی ارسال شده به دبیرخانه همایش مورد بحث قرار گیرد.
captcha