امروز دشمنان با استفاده از مبانی فرهنگی قصد مقابله با ایران را دارند
کد خبر: 3576864
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹

امروز دشمنان با استفاده از مبانی فرهنگی قصد مقابله با ایران را دارند

گروه سیاست و اقتصاد: معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان‌شمالی گفت: ورود دشمن به مبانی فرهنگی گزینه روی میز برای مقابله با ایران است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از خراسان‌شمالی، محمد تقی ایرانی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان‌شمالی، در گردهمایی رابطین سازمان‌های دولتی، و اعضای شورای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در بجنورد با بیان اینکه جوامع سنتی و مدرنتیه هر کدام به اقتضای خود با آسیب های اجتماعی مواجه هستند، افزود: در بسیاری از جوامع دنیا افراد با یک بررسی از داشته های خود و تقویت آنان با مباحث علمی و اجتماعی سعی بر کاهش تبعات و آثار ناشی از آسیب های اجتماعی را دارند.
ایرانی با اشاره به توطئه دشمنان در بحث مسائل فرهنگی و شبیحخون فرهنگی، ادامه داد: دشمنان از این مهم که ملت ایران خودش اداره کشور را بر عهده دارد ناراحت بوده و برای از بین بردن انقلاب دست به کار شده اند.
وی با تاکید بر اینکه امروز مبانی فرهنگی گزینه روز میز دشمنانی بوده که از در تهدید وارد می‌شوند، عنوان کرد: گزینه نظامی از سوی دشمنان شوخی بیش نیست زیرا ملت ایران را در دفاع مقدس آزموده اند بنابراین دوباره آزموده را آزمودن خطا است.
ایرانی با بیان اینکه گزینه مخفی استکبار و صهیونیست گزینه های فرهنگی و اجتماعی است که بر روی آن بسیار کار کرده‌اند، گفت:در این راستا باید به منظور مقابله با این توطئه دشمنان در پیشگری از آسیب های اجتماعی به یک گفتمان واحد برسیم.
وی با تاکید بر پرهیز از موازی کاری در عرصه فرهنگی و مقابله با آسیب های اجتماعی، افزود: نباید در این حوزه هر کسی متناسب با گفتمان خودش ورود یابد بلکه باید برنامه های فرهنگی با یک مرجعیت و به صورت متمرکز عملیاتی شود.
ایرانی عنوان کرد: ورود تک به تک افراد در حوزه های اعتقادی، اجتماعی و فرهنگی و نگاه به الگوهای خارجی غلط است در حالی که باید داشته های دینی و ملی خود را محور قرار داده و مدیریت کنیم.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون خرده فرهنگ ها در حال تزریق به جامعه است، ادامه داد:    این خرده فرهنگ ها سبب تغییر در فرهنگ اساسی کشور و ظاهر و پوشش افراد خواهد شد.
ایرانی افزود: در برخی از امور بدون وجود پشتوانه فرهنگی و به تشویق افراد، گروه و نهاد ها تشویق و وارد شده و در نتیجه متوجه بی توجهی به اعتقادات و هویت دینی و ملی و از هم گسیختگی ها خواهیم شد.
وی با تاکید بر اینکه اگر در این حوزه سلیقه ای عمل کنیم ، قافیه را باخته ایم، خاطرنشان کرد: باید در پیشگیری و برخورد با آسیب های اجتماعی از ظرفیت اساتید و معلمان دارای تجربه استفاده کنیم.
ایرانی با اشاره به اینکه توجه به آسیب های اجتماعی از دغدغه های اساسی بوده و مورد توجه قرار دارد، گفت:هم اکنون در حوزه طلاق، مهار خشونت، حاشیه نشینی توفیقات خوبی کسب کرده ایم که باید این مهم بیش از پیش توسعه یابد.
وی ادامه داد: طی ماه گذشته حدود 10 میلیارد ریال اعتبار به منظور پیشگیری از آسیب های اجتماعی به دستگاه هایی همانند آموزش و پرورش، بهزیستی، ناجا، دستگاه قضا و کمیته امداد ابلاغ شده تا به صورت متمرکز در اجرای برنامه ها مورد استفاده قرار گیرد.
وی با ذکر اینکه امیدواریم در آینده نزدیک شاهد کنترل مسائل اجتماعی باشیم، گفت: زیبنده نیست که دختر جوان و نوجوان با پوشش نامناسب و وضعیت روان پریش اقدام به آسیب زدن به بدن خود کند.
ایرانی با تاکید بر اینکه هم اکنون مورد تهاجم فرهنگی و اجتماعی قرار گرفته ایم، افزود: با توجه به وجود مشکلاتی در جامعه، حفظ مسائل اعتقادی مستلزم هم افزایی است.
وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی یکی از مسائل اجتماعی است، ادامه داد: آسیب اجتماعی برای همه جامعه است، باسواد، بیسواد، غنی و فقیر نمی شناسد.
ایرانی با بیان اینکه امروز هر کاری که انجام می شود در کنار آن یک حاشیه سیاسی و امنیتی هم درست می شود، گفت: هم اکنون با فضایی مواجه هستیم که بدون وجود سندی آبروی فرد را در فضای مجازی از بین می بریم، حال آنکه حفظ آبروی مومن ضروری بوده و نمی توانید آبروی رفته را بازگردانید.
وی با تاکید بر اینکه مردم امروز مسائل اجتماعی را از خدمتگزاران خود فرا می گیرند، عنوان کرد: باید مسائل را با صداقت به مردم بیان کنیم و از دروغ بپرهیزیم.
ایرانی با تاکید بر مسئولیت پذیری و اینکه فرزندان خود را تا چه میزان با هویت دینی و ملی آشنا کرده ایم، گفت: در کنار تربیت فرزندان و ایجاد زمینه های آموزش در کلاس های فوق برنامه، باید مهارت های زندگی و مسائل اعتقادی را هم به آنان ارائه دهیم.
وی با تاکید بر توسعه نهاد های غیر دولتی، خاطرنشان کرد: طی سال اخیر سمن ها در استان به لحاظ کمی ۷۰ درصد رشد یافته اند که امیدوارم رشد کیفی آنان نیز انجام شود.
ایرانی با اشاره به وجود ۲۶ نقطه حاشیه نشین در بجنورد، شش مورد شیروان و پنج ناحیه نیز در اسفراین، یادآورشد: افراد مهاجر از روستاها در این سکونتگاه ها به صورت غیررسمی اسکان یافته اند، و سربار جامعه نیستند، بنابراین باید در راستای کاهش آسیب های اجتماعی به آنان خدمات ارائه شود.
 وی با بیان اینکه با برپایی دوره های آموزشی مختلف، طلاق در مرکز استان هفت درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: ارائه دوره های آموزشی در هر مکانی منجر به کاهش آسیب های اجتماعی شده است که نباید نسبت به آن بی توجه بود.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان شمالی با اشاره به انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات ریاست جمهوری، افزود: برای انتخابات شوراها باید افراد از ۳۰ اسفند ماه سال جاری اقدام به ثبت نام کنند، بنابراین کسانی که قصد ورود به انتخابات را دارند باید از هم اکنون برای دریافت گواهی سوء پیشینه اقدام کنند.
ایرانی با بیان اینکه امنیت انتخابات توسط نیروی انتظامی تامین می شود، گفت:  امیدواریم مردم در این انتخابات با شکوه بیشتری حضور پیدا کنند.
دادستان بجنورد نیز در این گردهمایی اظهار کرد: با توجه به اهمیت پیشگیری از آسیب های اجتماعی و وقوع جرم در جامعه، این در حالیست که این مهم از دغدغه های اصلی مسئولان نظام است.
مسلم یاران با بیان اینکه در مسائل آسیب های اجتماعی نمی توان به صورت جزیره ای عمل کرد، ادامه داد: پیشگیری از آسیب های اجتماعی در جامعه هم افزایی همه دستگاه های اجرایی را می طلبد.
وی با بیان اینکه بسیاری از عوامل گسترش جرم در جامعه فقر و یا احساس فقر است، افزود: دست درازی مدیر یک جامعه اسلامی به بیت المال،با اینکه حقوق ناچیزی هم ندارد به دلیل احساس فقر است.
یاران عنوان کرد: بسیاری از طلاق، تعرض ها و بروز جرائم خشن ناشی از مصرف مواد مخدر است، گفت: باید به حاشیه های شهر و حاشیه نشین ها بیش از پیش توجه کرد زیرا بی توجهی سبب انبار مشکلات و آسیب های اجتماعی و ایحاد زمینه های جرم می شود.
یاران با بیان اینکه بحث نزاع و خشونت در این منطقه امان ما را بریده است، خاطرنشان کرد: این آسیب اجتماعی سبب عدم غلبه بر غضب و شهوت شده و در برخی موارد این نزاع ها نقص عضو را در پی داشته بنابراین باید به اظهار ندامت این افراد در زندان ها توجه کنیم.
یاران ادامه داد: با وجود اینکه در زندان ها برنامه های اصلاحی انجام می شود اما راه به جایی نمی برد زیرا محیط یک محیط خاص بود و فرد به سمت انجام آسیب های مختلف سوق داده می شود.
وی با بیان اینکه دستگاه قضا در حل مشکلات ناشی از آسیب های اجتماعی به تنهایی نمی تواند ورود یابد بلکه مشارکت دیگر دستگاه ها نیز ضروری است، یادآورشد: اگر حکم دستگاه قضا در برخورد با آسیب ها به موقع و سریع انجام شود به همان میزان نیز بازدارنده خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه طی سال جاری یک مورد و سال گذشته نیز دو فقره قتل عمد در استان رخ داده است، افزود: بیشتر پرونده های وارد شده به دادسرا در خصوص نزاع دسته جمعی و خشونت بوده که با رویکرد پیشگیرانه می توان از بروز آسیب های اجتماعی جلوگیری کرد.
captcha