تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند قرآنی شدن هویت ماست
کد خبر: 3577156
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶
عادل پیغامی:

تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند قرآنی شدن هویت ماست

گروه اقتصاد: عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: آنچه در اقتصاد اسلامی بسیار اهمیت دارد، مقوله هویت است و اگر هویت ما قرآنی نشود و با بزرگان اندیشه و تاریخ و با اشتباهات تاریخی گره نخوریم، بی‌هویتیم و تحقق اقتصاد مقاومتی با چالش مواجه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، عادل پیغامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) صبح امروز چهارشنبه 4 اسفند 95 در همایش «اقتصاد مقاومتی؛ پیوند فرهنگ، سیاست و اقتصاد» اظهار کرد: نقطه محوری و اصلی همه آنچه در انقلاب اسلامی و نهضت‌ها و بیداری‌ها وجود دارد را می توان در کلمه هویت گنجاند.
وی ادامه داد: آنچه در اقتصاد اسلامی بسیار اهمیت دارد، مقوله هویت است و اگر هویت ما قرآنی نشود و با بزرگان اندیشه و تاریخ و با اشتباهات تاریخی گره نخوریم، بی هویتیم و تحقق اقتصاد مقاومتی با چالش مواجه می شود. آنچه بنده برای دانشجویانم عرض حال می کنم، مسئله بی هویتی است و حتی در حوزه کلیدواژه‌ها هم بی‌هویت هستیم.
پیغامی اظهار کرد: مثلا وقتی از مصرف گرایی صحبت می شود، معنای آن را به خوبی نمی دانیم. هسته سخت و اصلی اقتصاد مقاومتی، چیزی غیر از هویت ما نیست و آنچه منجر به شکنندگی و آسیب پذیری اقتصاد مقاومتی می شود، بی روح بودن ساختارهای اقتصادی ماست.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تأکید کرد: در حوزه آبخیزداری، پدران ما برای سالیان طولانی، در این کشور بی آب با قنات زندگی می کردند و ما حتی از لایروبی آن هم عاجز هستیم و دانش آن مغفول است. شهرسازی ما بی هویت است و بازار ما که در انقلاب اسلامی بسیار نقش آفرین بود، تبدیل به پاساژ شده است.
پیغامی افزود: این نشانه بی هویتی ماست که حافظه تاریخی خود را پاک شده یافته‌ایم. الگوی مصرف ما با الگوی مصرف پدران و پدربزرگ های ما ما ربط تاریخی ندارد. رابطه کارگر و کارفرمای ما هم همین‌گونه است و این فهرست بسیار طولانی است.

////
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: عنوان این همایش و پیوند فرهنگ، سیاست و اقتصاد، یک پیوند عرضی بین سه ساحت است که ما این پیوند را از دست داده‌ایم و این بی‌روحی و بی‌هویتی در تک‌تک لایه‌ها قابل مشاهده است. همچنین ما نمی‌توانیم در دانشگاه‌ها، کارهای میان‌رشته‌ای در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی انجام دهیم.
وی عنوان کرد: یک نویسنده غربی در کتابی با عنوان «تاریخ عقاید اقتصادی» نوشته است فاصله قرون هفتم و هشتم تا شانزدهم میلادی، دوره شکاف تاریخی در اروپاست و دقیقا آن دوران، عصر شکوفایی تمدن اسلامی ماست که متأسفانه به آن توجه نمی شود و این نشان می دهد که ما حافظه تاریخی خود را فراموش کرده‌ایم.
این پژوهشگر اقتصاد اسلامی یادآور شد: اگر به این نکات توجه کنیم، اقتصاد ما مقاوم می شود اما حافظه تاریخی ما پاک شده است و پیوندی بین فرهنگ، سیاست و اقتصاد وجود ندارد. این روند از دوران بعد از قاجاریه شروع شد و بعد از انقلاب اسلامی هم هنوز نتوانسته‌ایم این پیوند را برقرار کنیم.
پیغامی تأکید کرد: واژه مقاومت را امام موسی صدر وارد کلیدواژه های فرهنگ شیعه کردند و امروز با گفتن اقتصاد مقاومتی، می‌گوئیم آنچه جان و روح انقلاب اسلامی بود، در لایه سیاست یافت شده است اما هنوز لایه اقتصادی را فتح نکرده‌ایم.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در پایان عنوان کرد: امیدوارم همه دانشجویان اقتصاد، پژوهشگران و فعالان اقتصادی، هویت تاریخی خود را فراموش نکنند؛ چراکه دانشجویان ما هنوز تمایزات مسیر شهید مدرس و سید جمال‌الدین اسدآبادی در حوزه بانک را نمی دانند و اگر این تمایز را می دانستند مسیر شهید مدرس در حوزه بانکی را طی می کردند.
captcha