حفظ کرامت و برگزاری حج به مثابه عمل عبادی ـ سیاسی؛ دو خط قرمز کلان مذاکرات 5 اسفند
کد خبر: 3577185
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹
منصوری آرانی عنوان کرد:

حفظ کرامت و برگزاری حج به مثابه عمل عبادی ـ سیاسی؛ دو خط قرمز کلان مذاکرات 5 اسفند

گروه سیاسی: کارشناس مسائل سیاسی درباره چارچوب‌ها و ملاحظات هیئت ایرانی در مذاکرات حج با مقامات عربستانی که فردا برگزار می‌شود، گفت: در این خصوص باید دو خط قرمز کلان همواره مدنظر قرار گیرد؛ اول اینکه حتما زمینه برگزاری حج مطابق با احکام شرعی به عنوان یک عمل عبادی ـ سیاسی فراهم باشد و دوم اینکه تضمین‌های لازم برای حفظ کرامت، عزت و امنیت حجاج ایرانی وجود داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) 5 اسفند زمان آغاز مذاکره هیئت ایرانی با مقامات عربستانی در خصوص مراسم حج سال آینده است. این مذاکرات بنا به دعوت چندی پیش مقامات عربستانی از ایران برای هماهنگی‌های مناسک حج سال آینده صورت می‌گیرد و قرار است هیئت ایرانی ملاحظات و شرایط خود را به مقامات عربستانی اعلام کرده و نظر مقامات عربستانی را نیز جویا شود.

در واقع می‌توان گفت اعزام حجاج ایرانی به مراسم حج سال آینده تا میزان زیادی به نتایج این مذاکرات و قبول شرایط ایران از سوی مقامات عربستانی وابسته است.

با توجه به اتفاقات رخ داده در طی این مدت در روابط میان ایران و عربستان و تعیین تکلیف نشدن پرونده فاجعه منا قطعا هیئت مذاکره‌‌کننده ایرانی باید ملاحظات و خطوط قرمزی را مدنظر قرار داده و برای طرف عربستانی تبیین کند.

دو خط قرمز کلانی که در مذاکرات حج باید رعایت شود

عباسعلی منصوری آرانی، کارشناس مسائل سیاسی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس نهم، در گفت‌وگو با ایکنا درباره الزامات و خطوط قرمز پیش روی هیئت ایرانی در مذاکرات با مقامات عربستانی در خصوص حج سال آتی گفت: حج یک عمل واجب شرعی است که وجوب آن نیز در قران ذکر شده است که آن را با سایر سفرها متفاوت می‌کند و حجاج از زمانی که سفر خود را آغاز می‌کنند تا زمانی که برمی‌گردند در حال انجام دستورالعمل الهی هستند.

وی افزود: اما قرآن کریم در آیات شریفه دیگر به طور مکرر بر مسئله کرامت انسانی و حفظ عزت مردم تأکید کرده است و خداوند می‌خواهد این کرامت همواره حفظ شود و به هیچ وجه و به هر دلیلی زیر سؤال نرود.

منصوری اظهار کرد: لذا مذاکره کنندگان ایرانی در وهله اول، فارغ از اتفاقات رخ داده در روابط میان و عربستان، باید دو خط قرمز کلان را همواره مدنظر قرار دهند. اول اینکه حتما زمینه برگزاری حج مطابق با احکام شرعی به عنوان یک عمل عبادی ـ سیاسی نه بر مبنای سلیقه مفتیان وهابی به مثابه یک عمل عبادی صرف فراهم باشد. دوم اینکه تضمین‌های لازم برای حفظ کرامت، عزت و امنیت حجاج ایرانی وجود داشته باشد و طرف عربستانی آن را تأمین کند.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: لذا این دو مسئله، الزامات و خطوط قرمز اصلی و کلان هستند که در ذیل آن جزئیات مطرح می‌شوند. به عبارتی با توجه به تجربه‌ای که از سوء مدیریت مسئولان حج عربستان در حج سال‌های قبل وجود دارد هیئت ایرانی نمی‌تواند از این دو خط قرمز اصلی تخطی کرده و باید بر آن پافشاری کند.

وی تأکید کرد: سعودی‌ها باید متوجه باشند که اگر داعیه‌دار خادمی حرمین شریفین هستند وظیفه دارند تمام بسترها را برای برگزاری یک حج با عزت و در نهایت امنیت فراهم کنند. اکنون این سؤال برای امت اسلامی پیش آمده که آیا حکام سعودی شایستگی و لیاقت خادمی خانه خدا را دارند یا خیر و مقامات سعودی باید این را در عمل نشان دهند.

پرونده فاجعه منا تا تعیین تکلیف نهایی مفتوح است

منصوری درباره لزوم تعیین تکلیف پرونده فاجعه منا در این مذاکرات گفت: در فاجعه منا حدود 500 نفر از حجاج ایرانی به شهادت رسیدند. بدون شک نمی‌توان از خون یک نفر از این حجاج هم گذشت و حتما این پرونده تا رسیدن به نتیجه نهایی باید مفتوح بماند و همواره در همه مذاکرات مربوط به حج از جمله مذاکرات 5 اسفند مطرح شود و به ورطه فراموشی سپرده نشود.

 وی در پایان عنوان کرد: قطعا هیئت مذاکره‌کننده ایرانی نیز پرونده منا را در صدر مباحث و مطالبات خود از طرف عربستانی قرار خواهد داد.

captcha