«جشن تولد»؛ قربانی نگاه پول‌پرستانه گیشه
کد خبر: 3577378
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲
جبار آذین مطرح کرد:

«جشن تولد»؛ قربانی نگاه پول‌پرستانه گیشه

گروه هنر: یک منتقد سینما با بیان اینکه عظمت مضمونی «جشن تولد» آن‌چنان بالا بود که در ظرف ساختار سینمایی آن نگنجید، گفت: متاسفم که در سینمای کشور فیلم‌هایی نظیر «جشن تولد» قربانی نگاه پول‌پرستانه گیشه می‌شوند.

جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره فیلم «جشن تولد» تصریح کرد: «جشن تولد» یک اثر سینمایی مذهبی - انسانی و تلاشی درخور توجه برای نمایش گوشه‌ای از رشادت‌ها و فداکاری‌های مدافعان حرم در سرزمین خون و آتش، سوریه است. «جشن تولد» عنوان نخستین ساخته سینمایی عباس لاجوردی مستندساز سینماست که فیلمی خوش‌ساخت و با محتوای ضد ایران‌هراسی است که جزء بهترین مستندهای ارزشی سینمای کشور است. وی در این فیلم، راوی صدیق و وفادار جدال نیروهای حق علیه باطل در گستره مقاومت منطقه و جهان اسلام است.

وی افزود: مراسم خانوادگی جشن تولد در این فیلم بهانه و انگیزه‌ای است تا سازندگان این فیلم مخاطب خود را، وارد آوردگاه حق و باطل و ظالم و مظلوم کنند. یورش وحشیانه داعش و تکفیری‌ها، خانواده رقیه را (شخصیت اصلی فیلم) از ادامه مراسم کوچک جشن تولد باز می‌دارد تا آنها برای محافظت از خود به حرم مطهر حضرت زینب(س) پناه برند. آشنایی این خانواده با دو ایرانی و تلاش‌های همگی برای مقابله با مهاجمان داعش، آغاز حماسه‌آفرینی مدافعان حرم برای حفظ حرم مطهر خانواده رقیه مردم سوریه و اسلام است.

این منتقد ادامه داد: فیلم «جشن تولد» دارای مضامین و محتوای ارزشمند و متعالی انسانی و اسلامی است. عظمت مضمونی این فیلم آن‌چنان بالا بود که در ظرف ساختار سینمایی آن نگنجیده است. به عبارتی فیلم لاجوردی از منظر ساختار هنری و سینمایی به اندازه محتوای والای آن بزرگ و شاخص نیست؛ زیرا یکی از مشکلات فیلم‌های ارزشی از جمله فیلم «جشن تولد» نداشتن یا کم داشتن درست چیدمان‌های سینمایی استاندارد برای مظروف خود است. در این فیلم هم برغم فراوانی کوشش‌های سازنده آن و اندکی تجربه سینمایی کارگردان موضوعات و مضامین یاد شده به دلیل ضعف در پرداخت داستان، پردازش شخصیت‌ها، نقص در ارائه تصاویری باورپذیر از ویژگی‌ها و شرارت‌های داعش و همچنین کاستی در نمایش ماهیت و عملکرد گروه‌های درگیر در سوریه و حامیان آنها با بازی و کارگردانی متوسط در سطح شعار باقی مانده‌اند.

آذین تاکید کرد: «جشن تولد» چنانچه فیلمنامه قوی و استوار و ساختار سینمایی مناسب و روایت جذاب‌تر داشت می‌توانست به یک اثر ماندگار سینمایی تبدیل شود، ولی کاستی‌ها مانع این اتفاق شده است. با این همه «جشن تولد» با توجه به بضاعت آن در ادای دین به مدافعان حرم و بازنمایی بخشی از واقعیت‌های دردناک مردم و سرزمین تحت ستم سوریه و حرکت وحدت‌بخش مقاومت موفق است. ساخت «جشن تولد» و اقبال مردم باورمند از این فیلم نشانگر ضرورت تولید این گونه آثار برای آگاهی و استحکام صفوف مقاومت در عرصه جهان ضروری است و لزوم ساخت فیلم‌های با مضامین مقاومت را  در دستور کار فیلمسازان متعهد و مدیران سینمایی دلسوز و کارآمد قرار می‌دهد.

این منتقد درباره اکران نادرست این فیلم هم گفت: متأسفانه فیلم‌های ارزشمند انقلابی، دفاع مقدسی و مقاومتی در سینمای کشور مورد توجه شایسته مسئولان قرار ندارند و نگاه و تسلط باندهای سینمایی بر مناسبات اکران و سالن‌های سینما، مانع حضور گسترده نمایشی آثار سینمای مقاومت می‌شود. از همین رو، فیلم خوب و با محتوای «جشن تولد» که با سختی‌های فراوان و در زیر آتش و گلوله و در مسیر خدمت به اهداف آرمانی و انسانی تولید شده، مورد ظلم قرار گرفت، به گونه‌ای که سینماهای مطلوب و ممتاز همچنان به اکران فیلم‌های بازاری و تجاری اختصاص دارند و نمایش اثری چون جشن تولد در سانس‌ها و سینمایی محدود به نمایش در آمده و این ظلمی مضاعف است برای هنرمندان متعهد که جوانمردانه پرچم سینمای مقاومت را در اهتزاز نگاه داشته‌اند.

 آذین درباره عدم اشتیاق عوامل سینما برای حضور در چنین فیلم‌هایی نیز اینگونه اظهار نظر کرد: به دلیل گرمی بازار فیلم‌های سوداگرانه و گیشه‌پسند ‌و حمایت نامعقول برخی از مدیران و امتناع عده‌ای از هنرمندان در همکاری برای تولید آثار ارزشمند و پرمحتوا، ساخت این‌گونه تولیدات را با مشکلات عدیده روبرو کرده است، کما این‌که سازندگان جشن تولد هم حتی برای گزینش و دعوت از بازیگران مورد نظر خود دچار مشکل بودند و این امر به دلیل پر خطر بودن جغرافیای سوریه و پردرآمد بودن بازیگری در فیلم‌های تجاری است.

وی در انتهای درباره الزام پرداختن به چنین موضوعاتی در سینما گفت: تفکر و اندیشه دینی و الهی انسان‌های موحد به‌ویژه مسلمانان، دست‌گیری و حمایت از مومنان، موحدان و مستضعفان را در درجه نخست حمایت قرار داده است. از همین‌رو یک انسان موحد و مسلمان وظیفه انسانی و الهی خود می‌داند که از مستضعفان و تحت‌ستم قرارگرفتگان در تمام جهان دفاع کند و در این مسیر از هر گونه امکان و ابزار قانونی اخلاقی و شرعی استفاده می‌کند. یکی از این راه‌ها استفاده از ابزار هنر و فرهنگ برای انتقال ارزش‌ها و حمایت از مظلومان در خط مقاومت علیه کفر و ظلم است. به همین دلیل ساخت آثار فرهنگی و هنری و سینمایی در این راستا یک ضرورت تاریخی و بشری است.
captcha