هوشیاری مضاعف مسلمانان در برابر پروژه مقاومت هراسی/ اشغالگری تنها با همه پرسی خاتمه می یابد
کد خبر: 3577424
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۰
رئیس جمهور در اختتامیه کنفرانس انتفاضه تأکید کرد:

هوشیاری مضاعف مسلمانان در برابر پروژه مقاومت هراسی/ اشغالگری تنها با همه پرسی خاتمه می یابد

گروه سیاسی: حسن روحانی در اختتامیه ششمین کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه مردم فلسطین اظهار کرد: اقدامات تحریک آمیز در تداوم غصب سرزمین های مردم مظلوم و تلاش های هدفمند برای تغییر هویت تاریخی و تمدنی این سرزمین به تدریج نتایج ویرانگری برای صلح و امنیت جهانی به بارآورد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور، امروز، چهارشنبه، 4 اسفندماه در مراسم اختتامیه ششمین کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه مردم فلسطین اظهار کرد: یک بار دیگر موضوع فلسطین ما را گرد هم آورد تا درباره زخمی عمیق و جانکاه سخن بگوییم که بیش از 70 سال است وجدان جامعه جهانی و پیکره جهان اسلام را به دردآورده است.
وی با بیان اینکه فلسطین مشکل یک قوم یا یک ملت نیست، اظهار کرد: فلسطین از یک سو نشانه ظلم و ستم و نادیده گرفتن حقوق بین الملل و ناکارآمدبودن سازمان های بین المللی است و از سوی دیگر نماد تلاش های مجاهدانه و مستمر یک ملت برای احقاق حقوق خود در کنار سرشکستگی جامعه جهانی و شرمساری برخی کشورهای اسلامی است.
رئیس جمهور گفت: از سال 1948 تاکنون نسل هایی در این منطقه با آوارگی و جنگ زندگی کردند؛ نسل هایی که هنوز در جای جای جهان آواره اند و میراثی که به آنها رسیده چیزی جز رنج، آوارگی، شکنجه و شهادت نیست.
رئیس جمهور افزود: رهبران کشورهای غربی هفت دهه پیش به منظور دستیابی به اهداف سلطه جویانه و استعماری خود کوشیدند تا سرنوشت خاورمیانه سرشار از نعمت، ثروت و فرهنگ های متنوع و ادیان آسمانی از طریق دگرگون سازی ساختارهای دینی ـ فرهنگی و با نشاندن نهال خشونت، قساوت، اشغال و جنایت، قدس شریف و فلسطین عزیز را به دست بگیرند.
وی گفت: رهبران آن روزگار غرب در اشتباهی راهبردی و برای فرافکنی معضلات اقتصادی و اجتماعی خود پس از دو جنگ خانمان سوز به تاسیس رژیم اشغالگر قدس دست زدند تا با غصب ثروت و سرمایه های این منطقه توسط رژیمی جعلی و تا دندان مسلح بحران های ایجاد شده در جنگ های جهانی و جنگ سرد را به بدترین شکل به سامان برسانند اما این مشکل رژیم غرب ساخته به تدریج دامان پدیدآوردگان آن را هم فراگرفت و آرام آرام بر اعتقادات و ارزش های آنان نیز غلبه کرد، معیارهای انسانی و بین المللی را به زیر کشید و سیاست های دوگانه و ضرورت حراست از وضع موجود را برآنان تحمیل کرد.
حجت الاسلام روحانی ادامه داد: اقدامات تحریک آمیز در تداوم غصب سرزمین های مردم مظلوم و تلاش های هدفمند برای تغییر هویت تاریخی و تمدنی این سرزمین به تدریج نتایج ویرانگری برای صلح و امنیت جهانی به بارآورد که این حجم از جنایات ضد بشری هم حمایت از غاصبان را در جهان غرب به چالش کشید و هم افکار عمومی مردم مسلمان را بر علیه این حمایت غرب شوراند.
وی گفت: مسلمانان تنها راه خود در برابر این اشغالگری، تجاوز و کشتار را در مقاومت دیدند و همواره کوشیدند جهان را نسبت به این ظلم آشکار آگاه سازند؛ باید به روان پاک مجاهدان درود فرستاد که جان بر کف در سال های تاریک و سیاه دهه 60 و 70 میلادی بار سنگین مقاومت و آگاه سازی جهانی را به دوش کشیدند و به تدریج مقاومت و قیام مثنی و فرادی را به انتفاضه ای تبدیل کردند که طلیعه دگرگونی های اساسی در منطقه و شروع عقب نشینی های غاصبان گردید.

وی تصریح کرد: مهمترین هدف اسرائیل در وضعیت کنونی طبیعی جلوه دادن شرایط موجود است. صهیونیست ها به دنبال آن هستند که جهانیان باور کنند فلسطینیان آوارگانی هستند که باید بدون تعلق به سرزمین، گذران عمر کنند؛ تبدیل عنوان مقاومت به تروریسم و تلاش طولانی برای عادی سازی تسلیم و سازش به همین دلیل است.
رئیس جمهور افزود: در ادبیات امروز رژیم صهیونیستی خواهان عادی سازی روابط خود با جهان اسلام است و این معنایی ندارد مگر فراموشی و نادیده گرفتن تمام جنایات آنان در فلسطین و دیگر سرزمین های اسلامی.
وی اظهار کرد: این رژیم چنان برخی رهبران غربی را به گروگان گرفته است که گویی هرگونه مقابله با آن در حکم حمله به منافع حیاتی آمریکا و اروپاست؛ چنان اسطوره خیالی از دموکراسی خود تبلیغ کرده اند که گویی مبارزه با آنان مبارزه با مردم سالاری است؛ چنان امنیت خود را به امنیت غرب گره زده اند که گویا با شکست صهیونیسم امنیت جهانی به مخاطره می افتد.
حجت الاسلام روحانی ادامه داد: نباید از خاطر برد که صهیونیسم چنان بر طبل توخالی قدرت نظامی خود می کوبید که گویا شکست هرگز در آن راهی ندارد و همگان باید باور کنند که زیستن تسلیم گونه در کنار این جنایتکاران سرنوشت محتوم آنان است؛ ایجاد یأس از امکان تغییر در آینده منطقه نیز از دیگر راهبرد های صهیونیست ها در مواجهه با ملت فلسطین و جهان اسلام است.
وی با بیان اینکه انتفاضه جز مقاومت مستمر و مومنانه مردم فلسطین نیست، گفت: انتفاضه فلسطین مقاومتی از جنس تلاش برای بقاست؛ انتقاضه یک انتخاب از میان چند انتخاب نیست بلکه تنها انتخاب شرافتمندانه یک ملت برای باقی ماندن است.
رئیس جمهور تصریح کرد: همه گزینه های دیگر طی دهه های گذشته با آنچه بر سر فلسطینیان آمده عملا حذف شده است؛ غصب سرزمین ها و اشغالگری همه راه ها را بر مردم فلسطین بسته و این ملت نیز دریافته است که اتحاد و وحدت و همدلی تنها رمز عبور از این دوره خشنم و حشت و کشتار است.
حجت الاسلام روحانی گفت: کم نبوده اند سرزمین هایی که اشغال بوده اند و از آنان جز نامی باقی نماند اما فلسطینان ایستادند تا سرزمین هایشان بماند.
وی اظهار کرد: سنگ ها در دست کودکان فلسطینی و قلم ها در دست شاعران و نویسندگان فلسطین حقیقت واحدی را فریاد می زنند؛ شور آزادی و شادی زیستن در وطن.
رئیس جمهور گفت: اینک فلسطین به نمادی برای تمام ملت های تحت ستمی تبدیل شده که برای احقاق حقوق سلب شده، آزادی های نقض شده و حق تعیین سرنوشت فراموش شده خود به پا خواسته اند؛ از این رو انتفاضه مظهر مقاومت و مقاومت مظهر وجدان انسانی است؛ انتفاضه بیان خشم و خروش نسل جدیدی از ملت فلسطین است در پاسخ به ناکامی های نسل های گذشته و این ملت فلسطین است که دوباره به میدان آمده است؛ نسلی که در اردوگاه های آوارگان و شهرها و روستاهای محاصره شده به دنیا آمده اند و اینک با صدای بلند و با بغضی در گلو فریاد می زنند با سلاح و پول نمی توان ستم و ظلم را ادامه داد و مقاومت یک ملت را نادیده انگاشت.
وی با بیان اینکه اکنون جهان اسلام به ویژه منطقه خاورمیانه پرآشوب و متلاطم است، اظهار کرد: اندیشه های خشن و افراطی به نام دین جان انسان ها را می گیرد و متأسفانه برخی دولت های اسلامی درگیر انواع مشکلات ناشی از بی کفایتی و ناتوان و فساد ساختاری شده اند.
حجت الاسلام روحانی افزود: در حال حاضر تعداد دولت های فرومانده در منطقه رو به افزایش است و دولت های ظاهرا مستقر نیز از تهدید بی ثباتی و بی آیندگی رنج  می برند.
وی گفت: جنگ و درگیری و ترور در یمن، عراق، سوریه و افغانستان هر روز جان صدها انسان را می گیرد و دولت های اسلامی به جای همکاری برای پایان درگیری ها و کشتار بی هدف مسلمانان به اتهام زنی علیه یکدیگر و فرافکنی می پردازند که سود چنین شرایط اسفناکی تنها نصیب رژیم اشغالگر قدس می شود.
رئیس جمهور اظهار کرد: صهیونیست ها امروز در جنگ ها و اختلافات داخلی مسلمانان برای خود یک فرصت تاریخی می بینند و حتی از متحدان جدید سخن می گویند؛ آنها تلاش می کنند  با دمیدن به مقاومت هراسی، کشورهای عربی و اسلامی حامی فلسطین را از دشمن به متحد خود علیه مقاومت و حامی اصلی آنان یعنی ایران تبدیل کنند؛ پروژه ای که هوشیاری مضاعف و نگاه بلند مدت ما و دولت های عربی به ویژه همسایگان ما را می طلبد.
وی گفت: رژیم اشغالگر در تلاش برای عادی سازی وضعیت خود برای نخستین بار برخی کشورهای عربی را نه دشمن، که متحد خود علیه مقاومت می نامد و ادعا می کند که اکثر کشورهای عربی دیگر مخالف صهیونیسم و اشغالگری نیستند بلکه در مقاومت هراسی با آن شریک هستند.
وی تأکید کرد: جهان اسلام باید موضع خود را در برابر این عادی سازی روشن کند و نشان دهد که آیا مسئولان آنها و رهبران امت اسلام هستند یا بخشی از روند عادی سازی اشغالگران و ستمگران؟ آیا نفس همین واقعیت تلخ که امروز میان مقاومت هراسی و صهیونیسم پذیری همپوشانی به وجود آمده، نباید نسبت به درستی رویکردهای منطقه ای برخی کشورها تردید ایجاد کرد؟ آیا زمان آن نرسیده که همسایگان یک بار و برای همیشه به برادرکشی نه بگویند و همه قوای خود را صرف حل مسئله اصلی دنیای اسلام نمایند؟
رئیس جمهور با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در افتتاحیه کنفرانس انتفاضه فلسطین گفت: ایشان چه حساسیت فوق العاده ای در مقوله وحدت و همگرایی جهان اسلام با همه تنوعات و تکثرهای ملی و قومی حول دفاع از مقاومت مشروع ملت فلسطین دارند؛ ایشان به نقشی که علمای اسلام و روشنفکران می توانند در جهت حل اختلافات تحلیلی داشته باشند نیز تاکید ویژه ای کردند که امید است راهگشای امت اسلامی باشد.
حجت الاسلام روحانی اظهار کرد: مقاومت فلسطین موفق شده همدلی بخش قابل توجهی از افکار عمومی جهان را به خود جلب کند؛ اکنون صلح دوستان به حمایت از این گفتمان برخاسته و از زندگی و حق سرنوشت فلسطینیان دفاع می کند.
وی گفت: انزوای رژیم صهیونیستی در رخدادهای سال های اخیر چون قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل، شورای امنیت و یونسکو نشان می دهد که علاوه بر مقاومت مشروع فلسطینیان در اراضی اشغالی عرصه های جدیدی برای پیشبرد مبارزه در جهان سیاست و فرهنگ گشوده شده است؛ ما از همه کسانی که بر ماهیت اسلامی بیت المقدس صحه می گذارند، تشکر می کنیم و قدردان همه دولت هایی هستیم که علیه اعمال محدودیت عبادت مسلمانان در قدس شریف و دفاع از حقوق مسلم فلسطینیان گام های بلندی در مجامع بین المللی برداشته اند.
رئیس جمهور افزود: گذشت آن دوره ای که قدرت ایستادگی هر فلسطینی تنها در پرتاب تکه ای سنگ متبلور بود؛ امروز قدرت فلسطین بر بستر رسانه های اجتماعی متجلی است تا پیام مظلومیت و ظلم ستیزی را به گوش جهانیان برساند؛ اکنون جهانیان در انتفاضه ای دیگر به وسعت جغرافیای رسانه های اجتماعی که صلح طلبان سراسر جهان در آن مشارکت دارند به دفاع از فلسطین و مقاومت برخاسته اند.
وی گفت: در این راستا بر این باوریم که برقراری صلح عادلانه و فراگیر در خاورمیانه جز از طریق پایان دادن به اشغال سرزمین فلسطین و احقاق حقوق این ملت از جمله حق تعیین سرنوشت و بازگشت کلیه آوارگان و تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس شریف از طریق برگزاری یک همه پرسی با حضور همه اقوام و ساکنان اصلی این سرزمین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی حاصل نمی شود.
حجت الاسلام والمسلمین روحانی در پایان اظهار کرد: اقدام ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران در حمایت بی دریغ از آرمان فلسطین و قدس شریف و مبارزات مشروع این ملت برخاسته از نگاه اعتقادی و دیدگاه ما در لزوم رعایت حقوق مشروع ملت ها، اصل انصاف و عدالت در نظام بین الملل و وظیفه ما در دستگیری از مظلومان و مستضعفان است که در این چارچوب به حمایت از محور مقاومت تاکید می کنیم.
captcha