عدم مهارت‌های زندگی؛ مهم‌ترین علت طلاق/ کاهش ۱.۹ درصدی میزان طلاق در مازندران
کد خبر: 3577474
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴

عدم مهارت‌های زندگی؛ مهم‌ترین علت طلاق/ کاهش ۱.۹ درصدی میزان طلاق در مازندران

گروه اجتماعی: مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: با بررسی‌های انجام شده بر روی پرونده‌ه طلاق‌های صورت گرفت مهم‌ترین علت طلاق زوجین، عدم آگاهی آنها از مهارت‌های زندگی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران سید سعید آرام عصر چهارشنبه چهارم اسفندماه در جمع خبرنگاران، گفت: : دولت تدبری و امید در راستای رفع آسیب های اجتماعی جامعه همچون طلاق، اعتیاد و حتی پیشگیری از معلولیت‌ها در برنامه ششم توسعه گام بلندی برداشته است.
اجباری شدن مشاوره قبل از ازدواج و غربالگری ژنتیک در برنامه ششم توسعه
وی با اشاره  به  اجباری شدن مشاوره قبل از ازدواج و غربالگری ژنتیک در برنامه ششم توسعه، افزود: جهت عملیاتی شدن این برنامه‌ها دولت به خانواده کم بضاعت و بهزیستی مساعدت مالی می‌کند.
مدیرکل بهزیستی مازندران برگزاری کلاس‌های آموزشی و مشاوره قبل از ازدواج را ضریب موفقیتی برای جلوگیری از طلاق دانست و تصریح کرد: با اجباری شدن مشاوره قبل از ازدواج و آموزش مهارت‌های زندگی اعم از همسرداری، نحوه برخورد با خانواده ها و ... شاهد روند کاهشی در آمار طلاق خواهیم بود.

وی درباره طلاق های صوری افزود:  همچنان که روزی خیانت در بین زوجین زنگ خطری محسوب می شد که به مرور زمان و در اثر عدم پیشگیری به آسیب جدی  تبدیل شده  است، طلاق صوری هم برای رسیدن به برخی مقاصد مالی همچون استفاده از حقوق بازنشستگی پدر فوت شده (زنان) اگر چه اندک است ولی زنگ خطری است که ممکن است در اثر بی توجهی آمار آن افزایش یابد.

آرام اظهار کرد: سازمان بهزیستی مدت ۶ ماه برنامه جامع پیشگیری از طلاق در مازندران را که با پنج رویکرد ویژه تدوین شدبا رویکرد  پیشگیری از طلاق و حمایت از زنان مطلقه اجرا  کرد.

وی افزود: طلاق موضوعی نیست که با تصمیم آنی و در زمان کوتاه منجر شود، بلکه فرآیندی است که در طول زمان فرد اقدام به طلاق می کند به همین خاطر در این راستا موضوع مداخله در طلاق برای نخستین بار در استان و توسط این سازمان ارائه شده است.

مدیرکل بهزیستی مازندران عنوان کرد: در جلساتی که روزهای اخیر با مراکز دولتی و غیر دولتی دادگستری داشتیم تفاهم نامه‌ای که جایگاه محکم قانونی دارد امضاء شد که بر اساس این تفاهم نامه که از ابتکارات مازندران است، همه پرونده‌های طلاق و خانواده بدون استثنا قبل از ثبت در دادگستری باید در مرکز کاهش طلاق بهزیستی ارجاع داده شود.

آرام گفت: از  اسفندماه امسال به صورت آزمایشی در چهار شهرستان ساری، بابل، آمل و قائشمهر  همه  پرونده های با موضوع خانواده قبل از ثبت در دادگستری برای بررسی‌های مشاوره ای به منظور پیشگیری از طلاق به مراکز کاهش و پیشگیری از طلاق بهزیستی ارجاع  می‌شود.
وی افزود: فرآیندی که تغییرات طلاق در مدت ۱۰ سال اخیر در استان مازندران داشت این شائبه را ایجاد کرده بود که مازندران در  موضوع طلاق رتبه پنجم را دارد در حالیکه اینطور نیست.

مدیرکل بهزیستی مازندران تصریح کرد: بر طبق آمار ثبت احوال و پرونده های رسیده به بهزیستی در طی ۹ ماه اخیر اقدامات پیشگیرانه حوزه طلاق منجر شد تا شاهد کاهش ۱.۹ درصدی میزان طلاق در مازندران باشیم.

وی به روند افزایش طلاق و کاهش ازدواج در طی ۱۰ سال گذشته اشاره کرد و گفت: امسال  میزان پرونده های ارجاعی از دادگستری به مراکزکاهش طلاق ۳.۱ درصد کاهش داشت در عین حال در شهرهایی همچون بابلسر و فریدونکنار که آمار طلاق بالایی داشتند امسال شاهد کاهش آمار در این شهرها بودیم.

آرام با ابراز رضایت از برنامه‌های  کنترل و کاهش طلاق در مازندران، گفت:  آمار کاهش طلاق در ۹ ماهه امسال میانگینی از سراسر استان است ولی  بنا داریم در سال جدید این موضوع را شهرستانی بررسی تا در برنامه ریزی‌ها ملاحظات منطقه‌ای و جغرافیایی هم در نظر گرفته شود.

وی افزود: با بررسی هایی که بر روی پرونده‌های طلاق صورت گرفت مهم‌ترین علت طلاق زوجین، عدم آگاهی آنها از مهارت‌های زندگی است.

وی، افزود: به منظور آموزش علمی و تخصصی مهارت‌های زندگی  تهیه و تدوین متونی با هدف آموزش به زوجین با مشارکت و همکاری دادگستری، بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی در دستور کار قرار گرفت که با زبان ساده بر موضوعات مهم زندگی مشترک اشاره و حساس‌سازی شده است.

آرام، با اشاره به اقدامات مشاوره ای تلفن های ۱۲۳، گفت: در سال ۹۵ بیشترین تماس را مردم به اورژانس اجتماعی ۱۲۳ داشتند و این بدان معنا نیست که آسیب ها زیاد شده بلکه نشان از اعتماد مردم به  ۱۲۳ و مشاوران آن است.

وی با بیان اینکه  در مازندران ۱۲۰ مرکز مشاوره بهزیستی وجود دارد، افزود:  مرکز استان دارای ۱۳ مرکز مشاوره بهزیستی است.
مدیرکل بهزیستی مازندران، اعلام کرد:  حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد هزینه های مراکز مشاوره برای خانواده‌های نیازمند و کسانی که توان پرداخت را ندارند  توسط بهزیستی پرداخت می‌شود از سویی  میزان این هزینه ها در مراکزی که دکترا و فوق لیسانس روانشناسی حضور دارند حدود ۳۰ هزار تومان است.

captcha