تحقق نسبی اقتصاد مقاومتی در عرصه نظری/ برخی بازرگان‌نماها به کشور خیانت می‌کنند
کد خبر: 3577803
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴
نبرد دوراهی‌ها/ هادی غنیمی‌فر عنوان کرد:

تحقق نسبی اقتصاد مقاومتی در عرصه نظری/ برخی بازرگان‌نماها به کشور خیانت می‌کنند

گروه اقتصاد: به گفته غنیمی‌فر، در سه سال گذشته فقط از لحاظ ادبیاتی و نظری به تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نزدیک شده‌ایم و از لحاظ عملی، فرصت نشد و موانع بسیاری در این زمینه وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سه سال قبل در چنین روزهایی، شاهد ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب بودیم؛ سیاست‌هایی که در ۲۴ بند، لوازم مقاوم‌سازی اقتصاد ایران و توسعه کشور را بیان کرده‌اند.
در طول سه سال گذشته، اقداماتی از سوی نهادهای مسئول در این زمینه صورت گرفته اما به نظر نمی‌رسد که لوازم تحقق کامل این سیاست‌ها فراهم شده باشد. در این ایام بنا داریم در قالب سلسله مصاحبه‌ها و گزارش‌هایی به بررسی دلایل اهمیت اقتصاد مقاومتی، وضعیت و همچنین موانع تحقق اقتصاد مقاومتی بپردازیم.
برای مشاهده متن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اینجا کلیک کنید
امروز سراغ هادی غنیمی‌فر، رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی رفتیم و در ابتدا درباره میزان نزدیکی به تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: فقط از لحاظ ادبیاتی و نظری به تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نزدیک شده‌ایم و از لحاظ عملی، فرصت نشد و موانع بسیاری در این زمینه وجود دارد.
وی ادامه داد: اینقدر مشکلات در این زمینه زیاد بود و هر روز مانع جدیدی به وجود آمده که تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را با مشکل مواجه کرده است. درباره سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید اول زمینه‌سازی شود اما در این مدت هیچ اقدامی در این راستا انجام ندادیم و در زمانی‌ هم که باید خود را آماده می‌‌کردیم، در شرایط تحریم قرار داشتیم.
رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی تأکید کرد: در شرایط تحریم هم وضعیتی پیش می‌آید که به محض باز شدن شرایط اقتصادی، فقط فرصت شد تا مقداری خرابی‌هایی که در آن وضعیت قبلی به وجود آمده را ترمیم کنیم، هرچند که آن هم به طور کامل به نتیجه نرسید و فقط وضعیت مقداری از قبل بهتر شد اما متأسفانه بلافاصله چنان با گرفتاری‌ها مواجه می‌شویم که فرصتی برای دست یافتن به اقتصاد مقاومتی دست نمی‌دهد.


غنیمی‌فر افزود: مشکلی که با آن مواجه هستیم درباره وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی است که در این‌باره باید گفت در اواخر دوره اوباما، به دلیل افزایش تحریم‌ها، اندکی از اقتصاد نفتی فاصله گرفتیم. در چنین شرایطی بود که خود به خود به این نتیجه رسیدیم که نفت نباید در کشور ما حرف اول و آخر را بزند.
رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی تأکید کرد: نفت یک ثروت خدادادی است که باید در راستای اقداماتی همانند توسعه و نوسازی صنایع استفاده کنیم اما اگر همه بودجه نفت را براساس نفت ببندیم، اگر روزی دوباره تصمیم به تحریم گرفته شود، به راحتی برای اقتصاد کشور مشکل ایجاد می‌شود.
وی ادامه داد: کاهش وابستگی به نفت نیازمند توسعه صادرات است اما اکنون باید چه چیزی را صادر کنیم. ما کالاهایی سنتی همانند فرش داریم که به دلیل پیدا شدن رقبایی همانند چین، هند، پاکستان، ترکیه و حتی بلغارستان، با مشکل مواجه شده است.
غنیمی‌فر یادآور شد: اکنون این کشورها، نقشه‌های ما را دزدیده‌اند و از روی آن تقلید می‌کنند. یکبار بنده به چین رفته بودم و مشاهده کردم که مدل تقلیدی همه فرش‌های ما را می‌سازند اما اینکار را هم به شکل ناشیانه‌ای انجام می‌دهند. البته کسانی‌ که قصد خرید فرش را دارند، چندان به این مرغوبیت توجه نمی‌کنند و فرش آنها را با قیمت بسیار پائین‌تر می‌خرند و صادرات ما را با مشکل مواجه می‌کنند.
رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی افزود: اکنون کار ما به جایی رسیده است که گردو و کشمش هم از کشورهایی همانند چین و ترکیه وارد می‌کنیم و این امر به دلیل بی‌غیرتی‌هایی است که برخی از بازرگان‌نماهای ما انجام می‌دهند. همچنین اکنون برنج‌کاران ما بر اثر واردات بی‌رویه برنج از چین یا جاها‌ی دیگر، ورشکست شده‌اند.
وی تأکید کرد: در کشوری همانند ترکیه، واردات کفش مجاز است اما بازرگانان برای وارد کردن اکنون انواع کفش باید چندین ماه در گمرک این کشور، مراحل اداری را طی کنند و همین امر مانعی بر سر راه توسعه واردات است اما در کشور ما، بازار پر از کفش‌های چینی است و اینگونه تحقق اقتصاد مقاومتی با چالش مواجه می‌شود.
غنیمی‌فر در پایان گفت: باید در این‌باره فکری اخلاقی کرد و به آنها فهماند که این‌کار باعث بدبختی مردم می‌شود و حتی خود شما هم چند سال دیگر بیکار می‌شوید. باید با چنین بازرگانانی به شدت برخورد کرد تا دیگر دست به چنین اقداماتی که قطعا مانعی بر سر راه تحقق اقتصاد مقاومتی است، نزنند.
captcha