به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین عسکر دیرباز، رئیس دانشگاه قم امروز هشتم اسفندماه در کرسی ترویجی نگاه متعالی به انسان در فلسفه ملاصدرا که از سوی معاونت پژوهش جامعة الزهراء(س) برگزار شد گفت: به لحاظ روشی این پیشنهاد را دارم که اگر بخواهیم این بحث مخاطبان و استفادهکنندگان بیشتری پیدا کنند باید ببینیم در فضای علمی ایران و کشورهای دیگر در زمینه انسانشناسی فلسفی چه سؤالات و مباحثی مطرح است.
وی افزود: پس از شناسایی، سؤالات را اخذ کرده و با توجه به آن وارد فلسفه ملاصدرا شده و کاری اجتهادی و استنباطی ارایه کنیم تا محصول اجتهادی ما وقتی عرضه میشود قابل استفاده بیشتری برای دیگران و مخاطبان بیشتری باشد.
دیرباز با اشاره به برخی سؤالات مطرح در این زمینه افزود: از جمله این سؤالات این است که آیا طبیعت آدمی با اشیاء مادی مشابهت دارد یا به صورت کلی انسان با اشیاء مادی متفاوت است به عبارتی انسان تافته جدا بافته از کل موجودات هستی است و برای مطالعه او روش دیگری از روش مطالعه سایر موجودات هستی است.
دیرباز بیان کرد: از دیگر سؤالات این است که آیا طبیعت آدمی ثبات دارد و جاودانه است و یا در تمامی کشورها و دورهها در یک زمان ثبات دارد و یکسان است یا اینکه تماما تحت تاثیر فرهنگ خانواده و شرایط محیطی و رسانهای پیرامون خود اوست و میتواند طبیعت ثابت او را مخدوش کند.
رئیس دانشگاه قم عنوان کرد: از دیگر مباحث مطرح این است که در زمینه اهداف و نیات و انگیزههای انسان که ممکن است برخی درونی و برخی ناشی از پیرامون انسان باشد در تلفیق میان این دو، وزنی که عوامل بیرونی یا درون ذات انسان دارند چگونه باید باشد و سهم هر کدام چیست؟ این ها سؤالاتی است که باید از فلسفه ملاصدرا به دست آید و نباید تنها ارزیابی ما منحصر به فرمایشات ملاصدرا شود بدون آن که سؤالات مرتبط را پاسخ دهیم لذا برای استفاده بیشتر باید سیر کنونی جهانی را بشناسیم و بعد جواب آن را از مطالب ملاصدرا به دست آوریم.
دیرباز ضمن تقدیر از مطالب ارایه شده توسط محقق این کرسی ادامه داد: محقق بیشتر در مقام بیان دعاوی بود اما در این نوع جلسات نقد باید مستنداتی نیز بیان شود که استنباط ما از کدام بخش مطالب ملاصدرا بوده است تا نقد مطالب نیز آسانتر باشد به عبارت دیگر ارجاعات مطالب ارائه شده به محتواهای ملاصدرا بیان نشد.
وی با بیان اینکه الان در علوم اجتماعی بحث تلقی از انسان مطرح است تصریح کرد: انسان اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... برش هایی از انسان هستند لذا برای بهرهمندی بیشتر بهتر است این ساحات را از هم جدا کنیم و یا مباحث کلی که به درد همه نوع انسان میخورد را از فرمایشات ملاصدرا نشان دهیم تا بحث حالت کاربردی بیشتری پیدا کند.
دیرباز عنوان کرد: از ما به حق خواسته شده که از منظر دینی به علوم انسانی بپردازیم و این زمانی محقق است که گوشه چشمی به تلقی انسان از علوم انسانی و تصورات و توصیفاتی که از انسان در علوم اجتماعی وجود دارد بیندازیم.