مردم از خریدهای مشکوک در فضای مجازی پرهیز کنند
کد خبر: 3578589
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۷

مردم از خریدهای مشکوک در فضای مجازی پرهیز کنند

گروه فضای مجازی: رئیس پلیس فتای استان کردستان با اشاره به رشد 90 درصدی جرائم سایبری در استان کردستان گفت: مردم از خرید از حراج‌های نوروزی و ثبت‌نام در تورهای مسافرتی ارزان قیمت در فضای مجازی پرهیز کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان،  فرامرز شاکری، رئیس پلیس فتای  استان کردستان امروز، هشتم اسفندماه در خبرنگاران  رسانه‌های گروهای استان کردستان با اشاره به اینکه امروزه اهمیت فضای مجازی برکسی پوشیده نیست، اظهار کرد:مردم باید با هوشیاری بیشتر در فضای مجازی حضور یابند و مراقب باشند تا در دام کلاهبرداران فضای مجازی نیفتند.

وی با اشاره به اینکه در روزهای پایانی سال و نزدیک شدن به ایام نوروز فعالیت کلاهبرداران سایبری نیز افزایش می‌یابد، افزود: کلاهبرداران فضای مجازی با عناوینی از جمله فروش کالاهای ارزان قیمت، تخفیف‌های ویژه و ارزان، تورهای مسافرتی ارزان قیمت سعی در اغفال مردم طی این ایام دارند که این امر آگاهی بیشتر مردم را می‌طلبد.

شاکری بیان کرد: کاربران فضای مجازی باید از بارگزاری عکس‌های خانوادگی و شخصی خود به عنوان تصاویر پروفایل به شدت خودداری کنند چراکه این امر کار مجرمان فضای مجازی را به منظور سوء استفاده از این تصاویر راحت‌تر کرده است.

وی اعلام کرد: ما به عنوان پلیس منکر استفاده از فضای مجازی و محدود کردن فعالیت کاربران در این فضا نیستیم و تامین کننده امنیت مردم در انجام فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در فضای مجازی هستیم.

رئیس پلیس فتای استان کردستان با اشاره به اینکه پلیس فتا یکی از اولویت‌های ما در سال 95 توجه به انجام اقدامات پیشگیرانه اجتماعی است، عنوان کرد: پلیس فتا همراه و همگام با مردم در کنار کاربران در فضای مجازی حضور دارد و هدفش تنها امنیت مردم است تا مشکلی برای آنها ایجاد نشود.

وی در ادامه به اقدامات پلیس فتای استان کردستان در 11ماهه گذشته امسال اشاره و اعلام کرد: پلیس فتای کردستان در 11 ماهه امسال اقدامات خوبی در همه حوزه‌ها انجام داده است.

شاکری با اشاره به اینکه 99 درصد جرائم سایبری در حوزه استان کردستان کشف شده است، ادامه داد: 11 ماه گذشته   50 درصد مجرمان جرائم سایبری دستگیر شده‌اند که از این تعداد 82 درصد مرد و 18 درصد خانم هستند.

وی با اشاره به رشد 90 درصدی جرائم سایبری در استان کردستان گفت: مردم از خرید از حراج‌های نوروزی  و ثبت‌نام در تورهای مسافرتی ارزان قیمت در فضای مجازی پرهیز کنند.

رئیس پلیس فتای استان کردستان عدم آگاهی کاربران، اعتماد بی‌جا به افراد، استفاده‌های بی‌مورد از فضای مجازی را از دلایل مهم افزایش میزان جرایم سایبری دانست و افزود: کاربران فضای مجازی باید دقت لازم را داشته باشند و با نیازسنجی از این فضا استفاده کنند.

وی با اشاره به انگیزه مجرمان فضای مجازی بیان کرد: 27 درصد جرائم سایبری با انگیزه مالی و اقتصادی، 36 درصد انتقامجویی، 22 درصد موضوعات غیراخلاقی و 14 درصد با انگیزه سرگرمی و کنجکاوی صورت گرفته است.

شاکری سهم استان کردستان از جرائم سایبری را ناچیز دانست و اعلام کرد: از کل جرائم سایبری کشور 34/1  سهم استان کردستان است. هفت درصد مجرمان فضای مجازی زیر 18 سال، 14 درصد 17 تا 25 سال، 55 درصد 26 سال به بالا هستند.

وی افزود: هفت طرح پیشگیرانه توسط پلیس فتای استان کرستان انجام شده که اقدامات خوبی بوده است، این طرح‌ها شامل مبارزه با فروشندگان داروهای غیرمجاز، مبارزه با شرط بندی و قماربازی، طرح مبارزه با کسانی که اقدام به اشتراک‌گذاری اطلاعات مشترکان می‌کنند، از جمله این طرح هاست.

رئیس پلیس فتا  استان کردستان در پایان با اشاره به توصیه‌های ایمنی فعالیت در فضای مجازی یادآور شد: کاربران فضای مجازی در هنگام خرید از فروشگاه های مجازی که نماد اعتباری الکترونیکی دارند و درگاه‌های پرداخت بانکی که آدرس اینترنتی ان ها با https شروع می‌شود، استفاده کنند و رمز و پسورد خود را هر ماه تغییر دهند.

captcha