کد خبر: 3579118
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
یادداشت وارده/
گروه اقتصاد: یک اقتصاد مقاوم وقتی شکل می‌گیرد که فرهنگ و اجتماعش نیز مقاوم باشد؛ بدون مقاوم‌سازی نظام فرهنگی و اجتماعی نمی‌توان به مقاومت اقتصادی دست یافت، این نکته را می‌شد در فروشنده فرهادی گنجاند.
محمدجواد توکلی، عضو هیئت‌علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری بین‌الملی قرآن(ایکنا)، قرار داده است، به نقد و بررسی فیلم فروشنده از منظر اقتصاد مقاومتی پرداخته است که متن این یادداشت در ادامه می‌آید:
فیلم خوش‌ساخت فروشنده، از این جهت که به یکی از معضلات اجتماعی گریبانگیر جامعه بشری پرداخته، قابل تقدیر است. شاید بیانیه او در نقد نژاد‌پرستی ترامپ، ارزشش از اسکاری که گرفت بیشتر باشد، هرچند که هالیوود و اسکار در خدمت ترویج فرهنگی است که فروشنده، آسیب‌هایش را به تصویر می‌کشد.
توجه به آسیب‌پذیری‌های اقتصاد در فیلم فروشنده
فروشنده در ترسیم مشکل موفق بود ولی در تحلیل آن خیلی موفق نشان نداد. نکته‌ای که در فیلم از آن غفلت شده بود، آسیب‌شناسی عمیق مشکل است. در عصر حاضر، خانواده به عنوان عنصر انسجام اجتماعی تضعیف شده و این آسیب‌پذیری اجتماعی حتی به آسیب‌پذیری اقتصادی نیز منجر شده است، مقوله‌ای که اقتصاد مقاومتی به آن می‌پردازد.
در زیر لایه‌های پیدا و پنهان فیلم فروشنده، آسیب‌شناسی دقیقی از مشکل شهوت‌رانی و گسست بنیان‌های خانوادگی نشده است. در فیلم به صورت ضمنی ریشه این آسیب به اقتصاد کشانده شده است، این مطلب القا شده که مستاجر قبلی خانه فروشنده از سر اجبار اقتصادی دچار فحشا شده است.


اسلام حجاب و عفاف و وفاداری به خانواده را عامل انسجام اجتماعی می‌داند؛ چرا که بی‌حجابی و بدحجابی عملا سیگنال جذب به کسانی می‌فرستد که قلب مریضی دارند. فیلم فروشنده هیچگاه این آفت اجتماعی رو به رشد در کشورمان را به عنوان یکی از عوامل ایجاد زمینه فحشا مورد تأکید قرار نداد؛ چرا که سبک زندگی قهرمانان فیلم هم دچار همین آفت شده است.
اهمیت مقاوم‌سازی فرهنگی در تحقق اقتصاد مقاومتی
شاید فیلم باید به ریشه‌یابی این مسئله می‌پرداخت که چرا بنیان خانواده آن زن هنرمند تئاتر دچار تلاطم  شده که مجبور شود با بچه خردسالش سر صحنه حاضر شود. شوخی سخیف یکی از عوامل تئاتر با این خانم هم هرچند به گونه دیگری از سوی ایشان تفسیر شد، لایه‌های هجوم مدرنیته به قلعه لرزان خانواده‌های ایرانی را نشان می‌دهد.
در فیلم فرهادی، برخی از لایه‌های تلخ اجتماعی منعکس شده است که جای تقدیر دارد، از جمله داستان پسرکی که گوشی‌اش از عکس‌ها و فیلم‌های نامناسب پر بود و وقتی معلم فروشنده از او خواست با پدر به مدرسه بیاید، بچه‌ها گفتند پدرش مرده است. این سکانس کوتاه حاکی از مشکلات موجود در تربیت اخلاقی نسل فعلی است، نسلی که گوساله سامری فضای مجازی مدهوشش کرده است.
یک اقتصاد مقاوم وقتی شکل می‌گیرد که فرهنگ و اجتماعش نیز مقاوم باشد. بدون مقاوم‌سازی نظام فرهنگی و اجتماعی نمی‌توان به مقاومت اقتصادی دست یافت. این نکته را می‌شد در فروشنده فرهادی گنجاند و لایه‌های عمیق آسیب‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه مدرن و پست مدرن امروزی را تحلیل کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: