جزئیات عملیات مقابله با ریزگردها در خوزستان در قالب نهال کاری
کد خبر: 3579467
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۱

جزئیات عملیات مقابله با ریزگردها در خوزستان در قالب نهال کاری

گروه اجتماعی: وزیر کشاورزی به توضیح جزئیات عملیات مقابله با ریزگردها در خوزستان در قالب نهالکاری پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، محمود حجتی وزیر کشاورزی که به خوزستان سفر کرده است، در خصوص اجرای طرح نهالکاری در کانون‌های فوق بحرانی گرد و غبار خوزستان گفت: جهت اجرای با کیفیت این طرح ساختارهایی را تعریف کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه مطالعات زیست محیطی در این خصوص انجام شده است، اظهارکرد: سازگاری با طبیعت و شرایط اقلیمی توسط مؤسسه تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه‌های استان صورت گرفته است و نتیجه این مطالعات در دستور کار مجریان طرح نهالکاری قرار خواهد گرفت تا این پروژه با سرعت عمل خوبی با توجه به محدودیت‌های زمانی کاشت نهال و فرارسیدن فصل گرما اجرایی شود.

حجتی در خصوص تأمین و انتقال آب لازم برای این طرح بزرگ، گفت: در این خصوص کارگاه انتقال آب تجهیز و نقشه‌های اجرایی طرح انتقال آب تدوین شده است.طرح انتقال آب موقت از پروژه آزادگان به طول ۳۵ کیلومتر و با سرعت و قدرت انتقال آب ۲۰ مترمعکب در ثانیه به کانون‌های بحرانی ریزگردها در حال انجام است. این کانال قابلیت انتقال سیلاب‌ها را به محل پروژه دارد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با هماهنگی‌هایی که با آب منطقه‌ای صورت گرفته است در فصل تابستان حداقل آب به محل پروژه و کاشت نهال منتقل می‌شود. نقشه‌های اجرایی این طرح تهیه و اکیپ‌های اجرایی برای این طرح تأمین شده است.

حجتی ادامه داد: زمان کمی برای اجرای فاز اول این طرح به میزان ۴۳ هزار هکتار با توجه به فصل گرما باقی مانده است و این طرح باید به طور ضربتی اجرایی شود.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: کانال انتقال آب باید از کوت امیر و نهر ماله و ریل راه آهن عبور کند که عملیات اجرایی این پروژه شروع شده است.

حجتی ادامه داد: بحث هرس نهال با بکارگیری ۱۰ اکیپ کاری در حال انجام است که موقتا از یک کانال منطقه‌ای آب از ماهشهر و کوت امیر با استفاده از تانکرها با پمپاژ آب‌های محدود، تأمین می‌شود تا به مقدار مورد نظر برسد.

وی با اعلام اینکه نهالکاری آغاز شده است، عنوان کرد: نهال‌ها از نقاط مختلف کشور با پشتیبانی مسئولان منابع طبیعی تهیه شده‌اند و با تنوع گیاهی مختلف از سایر استان‌ها در خوزستان غرس می‌شوند. البته با توجه به محدودیت فصلی لازم است سرعت عمل خود را بالا ببریم.

حجتی افزود: به دنبال این هستیم در این مدت محدود پس از آغاز فصل تابستان تا حد امکان نهال‌ها کاشته شوند. امکانات به طور کامل برای این امر بسیج شده‌اند تا در نهایت بتوانیم برای فصل تابستان خودمان را آماده کنیم. لازم است که مطالعات در دست اجرا نهایی شود که همراه و همگام با طبیعت این مشکلات فوق بحرانی رفع شود.

وزیر جهاد کشاورزی با ابراز امیدواری از اینکه تا آن زمان با آغاز فصل تابستان آب مورد نیاز نیز تأمین شود تا با مشکلاتی  در خصوص آبیاری نهال‌ها مواجه نشویم و آرام آرام شاهد رشد آن‌ها باشیم، تصریح کرد: در این صورت نهال‌ها به صورت بادشکن عمل می‌کنند و از برداشت خاک جلوگیری می‌شود.

حجتی عنوان کرد: به غیر از جهاد کشاورزی دستگاه‌های دیگر در سطح ملی و منطقه‌ای پشتیبانی‌هایی در خصوص حل و فصل معضلات خوزستان انجام داده‌اند و به گونه‌ای بسیج شده‌اند؛ همچنین استاندار خوزستان بر همت خود افزوده است. سازمان آب منطقه‌ای نیز در خصوص تأمین آب موقت و دائم کمک شایانی کرده است.

وی از احداث پارک جنگلی در اطراف شهر اهواز خبر داد و اضافه کرد: امیدواریم پساب شهر اهواز به یک کمربند عریض فضای سبز اختصاص داده شود تا با ایجاد فضای سبز جنگل شاهد شادابی و تلطیف بیشتر هوای این شهر باشیم، این امر قطعا سازگار با محیط است و در آینده نزدیک عملیاتی می‌شود.

حجتی با بیان اینکه در خصوص تأمین اعتبار مشکلی وجود ندارد و مطمئنا پیش‌بینی‌های دولت محقق خواهد شد، گفت: با هر گروهی از سازمان‌های مردم نهاد که آمادگی داشته باشند، برای کاشت نهال همکاری می‌شود، همچنین از سازمان بسیج کمک ویژه‌ای در ارتباط با نهالکاری  گرفته شده است. خواهش من این است که  با توجه به نزدیک شدن به هفته نهالکاری مردم با حضور خود به اجرای طرح کمک کنند تا شاهد رفع سریع‌تر این بحران باشیم.

captcha