خطبه فدکیه تبیین‌کننده مؤلفه‌های سیاست دینی است
کد خبر: 3579671
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰
آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی:

خطبه فدکیه تبیین‌کننده مؤلفه‌های سیاست دینی است

گروه سیاسی: عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به خطبه‌ها و سخنان فراوان حضرت زهرا(س) پس از وفات پیامبر اکرم(ص)، آن را یک نوع مبارزه و مانور سیاسی و حضور فعال و آگاهانه در سیاست دانست و گفت: حضرت زهرا(س) در این خطبه تبیین می‌کند که سیاست غیر از دین نیست و شاخص‌های سیاست دینی را بیان می‌کنند.

آیت‌الله هاشم هاشم زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره ابعاد شخصیت سیاسی حضرت فاطمه زهرا(س) و اهمیت خطبه فدکیه به لحاظ سیاسی و اجتماعی گفت: حضرت فاطمه زهرا(س) عصاره اسلام و اهل بیت رسول خدا(ص) است و نماد عزت، عفاف، اخلاق، سیاست، انسانیت و مظلومیت است.

وی افزود: فضائل حضرت زهرا(س) را باید در کلام رسول اکرم(ص) دید تا از وجود این انسان کامل و الگو استفاده کنیم. مهمترین سخن رسول اکرم (ص) درباره حضرت زهرا(س) این است که ایشان معیار خشم و خشنودی خداوند معرفی شده‌اند و نارضایتی ایشان نارضایتی خداوند و رضایت ایشان رضایت خداوند بیان شده است و این معیار تا روز قیامت ادامه دارد و تنها اختصاص به آن زمان ندارد و ما باید ببینیم رضایت و خشم حضرت زهرا(س) در چیست تا خدا هم از ما راضی و خشنود باشد.

هاشم‌زاده هریسی اظهار کرد: همچنین مقام حضرت زهرا(س) آن چنان رفیع است که آیات فراوانی از قرآن با حضرت فاطمه(س) و اولاد ایشان انطباق دارد و یک آیه و یک سوره مستقیما مربوط به حضرت زهرا(س) است که می‌توان به آیه مباهله در سوره آل عمران و سوره کوثر اشاره کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: حضرت زهرا(س) تنها زن در مانور سیاسی و دینی مباهله بود که در جمع همراهان رسول خدا(ص) حضور داشت و این یکی از اولین حضور زنان در عرصه سیاسی بود.

وی یادآور شد: حضرت زهرا(س) در زمان حیات پیامبر(ص) عامل آرامش پدر در عرصه سیاسی و تبلیغ دین بود و به پدر در مقابل توهین، دشنام‌گویی و خشونت کفار، دلداری می‌داد. حضرت زهرا(س) بعد از وفات پیامبر(ص) و غصب حق شوهرش و انحراف ولایت از محور خود، نیز فعالترین فرد در مقابله با تحریف ولایت بود و به عنوان دختر رسول خدا(ص) و کسی که در خاندان نبوت پرورش یافته به پا خاست و با خلیفه و صحابه گفت‌وگو می‌کرد و دلایل خود را بیان می‌کرد.

هاشم‌زاده هریسی با اشاره به خطبه‌ها و سخنان فراوان حضرت زهرا(س) پس از وفات پیامبر(ص) آن را یک نوع مبارزه و مانور سیاسی و حضور فعال و آگاهانه در سیاست دانست و گفت: خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) طولانی، زیبا، حماسی، عاطفی، استدلالی، علمی و ادیبانه است که باید در دانشگاه‌ها تدریس شود.

وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) در این خطبه تبیین می‌کند که سیاست غیر از دین نیست و از دین قابل تفکیک نمی‌باشد. متاسفانه بعضا این جمله معروف که سیاست از دیانت جدا نیست، بد معنی شده است. معنای این جمله آن است که سیاست ما برگرفته از دین و احکام شرع باشد و خارج از دین نباشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: سیاست اگر از دین خارج شود، کارهای خلاف به نام دین انجام می‌شود و ظلم به نام دین اعمال می‌شود. سیاست باید رنگ و بوی دین، عدالت، نورانیت و وحی بدهد و اگر سیاست این صبغه‌ها را نداشته باشد سیاست اسلامی نیست.

وی تأکید کرد: حضرت زهرا(س) در این خطبه به ما یاد می‌دهد که سیاست دینی چیست و چه شاخص‌هایی دارد و اگر سیاست رنگ اخلاق و دین نداشته باشد همان سیاست معمول سیاستمداران دنیاست و چون به نام دین نیز هست بدتر از آن است.

هاشم‌زاده هریسی در تشریح ابعاد مختلف خطبه فدکیه گفت: حضرت زهرا(س) در این خطبه از حمد خدا و شهادت به وحدانیت الهی شروع کرده، سپس به تبیین فلسفه نبوت می‌پردازد و در مرحله بعد فلسفه احکام اسلام را بیان می‌کند آن هم نه به صورت کلی، بلکه کاملا جزئی و انضمامی.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه ایشان در تبیین فلسفه ایمان به خدا و توحید می‌فرمایند ایمان برای این است که جامعه به یک خدا معتقد باشد تا توحید در جامعه حاکم شود و اختلاف و دعوایی به‌ وجود نیاید. اما اگر شرک حاکم شود گروه‌ها و جریانات مختلف به جان هم می‌افتند. نشانه توحید، یگانگی و وحدت است و نشانه شرک، اختلاف و جناح‌بندی است و اینگونه فلسفه توحید را تبیین می‌نمایند. در ادامه نیز فلسفه سایر احکام مانند نماز، حج، حرام بدون شراب و ... را مطرح می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: پس از این مسائل به تشریح تاریخ اسلام از بعثت پیامبر(ص) تا زمان خود می‌پردازند و سیر حرکتی اسلام را ارائه می‌دهند. حضرت زهرا(س) خطاب به حضار می‌فرماید زمانی که پیامبر(ص) فوت کردند عداوت، نفاق و اختلاف در میان شما بروز کرد در حالی که هنوز از فوت پیامبر(ص) زمانی نگذشته بود و شما در پی خلافت و ریاست رفتید و مست قدرت شدید و می‌گفتید از وقوع فتنه می‌ترسیم در حالی که خود فتنه ایجاد کردید و اینگونه حضرت زهرا(س) پیشگام در عرصه دفاع از جایگاه ولایت شد و نقطه و منشأ انحراف را تبیین کرد.

وی در پایان ابراز کرد: در واقع سیاست‌ورزی حضرت زهرا(س) در چارچوب عفاف و حجاب، در قالب الفاظ زیبا و مبتنی بر دین بود و  فعالیت سیاسی ایشان بر محور قرآن، دین، عفاف و حیا قرار داشت و این در کنار تربیت فرزند، همسرداری و ...بود و همه اینها در جای خودش قرار داشت.
captcha