مداحی ایام فاطمیه حماسی، محکم و بصیرت افزا باشد/ خارج از مقاتل وارد نشویم
کد خبر: 3579950
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷
حمید منتظر:

مداحی ایام فاطمیه حماسی، محکم و بصیرت افزا باشد/ خارج از مقاتل وارد نشویم

گروه جامعه: مداح پیشکسوت کشورمان مهم ترین ویژگی های مداحی در ایام فاطمیه را حماسی، محکم و بصیرت افزا بودن دانست و گفت: اهل بیت مقتدر و مظلوم هستند نه صرفاً مصیبت دیده.

حاج حمید منتظر، مداح پیشکسوت کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تشریح تفاوت‌های مداحی در ایام فاطمیه با سایر مناسبت‌های مذهبی پرداخت و اظهار کرد: تفاوتی که مداحی در ایام فاطمیه با سایر مناسبت‌ها دارد در روشنگری و بصیرت افزایی است. نشان دادن و بیان اقتدار در کنار مظلومیت و حفظ اسلام با گذشت از خود و همه اینها یعنی برای حفظ اسلام باید از هرچه داریم بگذریم.

وی تصریح کرد: مداحی در این ایام یعنی تزریق حیات سیاسی اسلام و تزریق جوانمردی و فرهنگ از خودگذشتگی است. امیرمومنان(ع) در اوج قدرت برای حراست از اسلام سکوت کردند ما هم در مداحی هایمان در عین بیان واقعیات باید به این مسئله توجه کنیم که وحدت حفظ شود تا اصل اسلام حفظ شود و دشمن فرصت ایجاد تفرفه و تشتت را پیدا نکند.

این مداح پیشکسوت کشورمان، حماسی، محکم بودن و بصیرت افزایی در مداحی ایام فاطمیه را مهم و اساسی دانست و گفت: بصیرت افزایی و حماسی بودن با شبهه افکنی و تفرقه، سازگاری ندارد. سوگواری در ایام فاطمیه اصل و اساس سایر عزاداری هاست چون هر چه بعد ایجاد شد به خاطر جرئت دشمنان در این مسئله بود پس باید با مداحی روشنگرانه با بصیرت و شجاعانه زندگی و مکتب اهل بیت (ع) ترویج و از هر گونه اختلاف افکنی ممانعت شود.

منتظر در مورد نحوه واکنش مداحان به شبهات مطرح در خصوص شهادت حضرت زهرا(س) گفت: مداحان باید اهل مطالعه و حضور در جلسات ضمن خدمت و به روز کردن اطلاعات خود باشند و از اساتید فن غافل نشوند. آنها می توانند در کلاس ها و جلسات، دفاع آگاهانه و شیوه های مقابله با شبهات را یاد بگیرند و در صورت لزوم پاسخ به شبهات را با اهل فن ارجاع دهند.

نباید خارج از میدان مقاتل وارد میدان شد

وی معتبرترین منابعی که اهل منبر و مداحان می توانند در ایام فاطمیه از آن استفاده کننده را منابعی دانست که مراجع عظام تقلید و رهبری معظم انقلاب به آنها اشاره و اهل فن در مقاتل ذکر کرده اند و گفت: رجوع به روضه های علمای طراز اول در این مسئله مهم است. هدف فقط باید صحیح خوانی و همخوانی عزاداری با اهداف عزاداری فاطمی باشد. نباید خارج از میدان مقاتل وارد میدان شد. مقتل های چون مقتل شیخ جعفر شوشتری و شیخ عباس قمی و کتاب های مقتلی که سازمان تبلیغان اسلامی نشر می‌دهد در این زمینه مناسب هستند.

مداحان جوان به حس معنویت و غیر مادی بودن کارشان توجه داشته باشند

این مداح پیشکسوت کشورمان با تأکید بر اینکه مداحان جوان باید استاد داشته باشند، اظهار کرد: جوانان نباید بی گدار به آب بزنند و اخلاص و ایمان چاشنی کارشان باشد. فقط صدای خوب و سبک کافی نیست بلکه علم و عمل و داشتن استاد خبره و اهل کار بسیار حیاتی است. مداحان جوان باید به حس معنویت و غیر مادی بودن کارشان توجه داشته باشند و از غرور و تکبر پرهیز کنند. اهل مطالعه سبک های اسلامی و تحت اشراف بزرگان مداحی باشند. زرق و برق های تو خالی، بروبیاهای اطرافیان، پول های آنچنانی، به به و چه چه های کاذب و ... آنها را از میدان ارزش ها و معنویت مدح اهل بیت(ع) خارج نسازد.

وی افزود: مداحان جوان باید هدف و کیفیت را با علم، دانش و هنر مترقی مداحی و با سایه گستری بزرگ ترها همراه داشته باشند.

مداح با بصیرت شمشیری برنده چون ابوذر برای اسلام است

منتظر اظهار کرد: مداح با بصیرت و آگاه به زمانه شمشیری برنده چون ابوذر برای اسلام است. هنر مداحی باعث جذب دل ها و تعمیق بخشی به مفاهیم ارزشی اهل بیت برای عموم می شود. مداح باید اهل تلاش و کوشش در کار و حرفه خود باشد و از اشعار ناب که زندگی صالحان را مورد توجه قرار می دهد و مدحی که موجب تقویت جایگاه اهل بیت(ع) در نظر مردم می شود استفاده کند. فقط اشعار گریه و مظلومیت کافی نیست اهل بیت مقتدر و مظلوم هستند نه صرفاً مصیبت دیده. مداح باید قدرت ائمه را نشان دهد ولی در عین حال برای ماندگاری اسلام و همراهی با عامه مردم مظلوم بودن را هم نشان دهد.

وی ادامه داد: مداح نباید فقط از قدرت معجزه بگوید یا از ناتوانی ظاهری، چرا که زمین و زمان در اختیار آقاست ولی ایشان کاری غیر عقلانی انجام نمی دهند. مداح خود باید اهل عمل به واجبات و ترک محرمات باشد. اهل نماز و تعبد و عبادت و خضوع و خشوع باشد تا کلامش مؤثر و اثرگذار باشد و بداند بر کار وی امام عصر(عج) نظارت می کند.

این مداح کشورمان در پایان سخنانش گفت: هدف از مداحی در این ایام انس بیشتر و بهتر مردم با اهل بیت(ع) است. انس با فرهنگ قرآنی، شئون اسلامی و سبک زندگی حضرت زهرا(س) که دفاع از ولایت تا شهادت و تبعیت از ولی امر بود.

captcha