به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از لرستان، اگر کسی حدّ و اندازه خود را بداند در واقع به انسانشناسی ـ که پایه همه معارف دیگر است ـ دست پیدا میکند. انسان باید بداند که اندازه و استعداد او بسی بالا و والاست، او میتواند همنشین فرشتگان شود، از آنها هم بالاتر رود، چشم و گوش و قلب او، به عرصههای بالاتری، گشوده شود، او خلیفه خداست و اندازه او بهقدر عروج تا بینهایت است.
اگر کسی به چنین شناختی از اندازه خود برسد، به مسیر محکم و پایندهای، راه پیدا کرده و همت والایی به دست آورده است کمااینکه امام علی(ع) فرموده است: «اندازه و ارزش مرد به اندازه همت اوست».
همه انسانها با هر درجه از فهم و درک و استعدادِ جسمی و روحی، باید به چنین شناختی از قدر و اندازه خود برسند وگرنه نمیتوانند چشم از دنیا و جاذبههای آن بکشند و راه عروج را طی کنند، اینان به کم، قانع میشوند و وجود خود را میبازند و کسانیکه ارزش وجودی خود را به اندک بهایی میفروشند به قدر و اندازه خود، پی نبردهاند و سرانجام نهاییشان هلاکت است، علی(ع) فرمود: «کسیکه قدر خود را نداند هلاک میشوند».
امام علی(ع) در فراز چهل و یکم از نامه خود به فرزندش امام حسنمجتبی(ع) فرموده است: «هر کس قدر و اندازه خود را بداند، برایش پایندهتر است»، این احاطه بر قدر و اندازه در بُعد روحی و معنوی است، اما از نظر جسمی و مادی و میزان تخصص و توانایی، اگر کسی حد و اندازه خود را در این زمینهها بداند به ادعاهای واهی نمیپردازد و بلندپروازی نمیکند و به افراط و تفریط دچار نمیشود کمااینکه دعای امام علی(ع) اینگونه بدرقه راه کسانی است که قدر خود را شناختهاند: «رحمت خدا برکسی که اندازه خود را بشناسد و از حدش، پا فراتر نگذارد».
چنگ زدن به محکمترین رشتههاامام علی(ع) در ادامه این فراز از نامه خود مینویسد: «مطمئنترین وسیلهای که میتوانی به آن چنگ بزنی، رشتهای است که میان تو و خدای تو باشد» کمااینکه در قرآن، از حبلالله(ریسمان خدا) و چنگ زدن به این ریسمان سخن رفته است، حال این رشته و ریسمان میان خدا و بنده چیست که باید به آن چنگ زد؟
«منظور از ریسمان الهی، هرگونه وسیله ارتباط با ذات پاک خداوند است، مصداق بارز این وسیله همانا اسلام، قرآن و اهلبیت(ع) است».
در دعای ندیه میخوانیم که: «کجاست آن وسیلهای (امام زمان(عج)) که سبب اتصال زمین با اسمان است».
رشته و ریسمان خدا، محکمترین وسیله است؛ زیرا اولاً: خداوند، قدرت مطلق هستی است و همه علل و اسباب به فرمان اویند، ثانیاً: او بخشنده و مهربان است، بیمنت میدهد، ثالثاً: دانا و حکیم است، لذا احکام و دستوراتی که دارد بهدلیل همهجانبه بودن آن، باعث تکامل و سعادت بشر است و هیچگاه به گژراهه دعوت نمیکند.او از سر رحمت، پیامبران و کتابهای آسمانی و ائمهمعصومین را فرستاد تا رشتهای میان خود و خلق باشند.
علی(ع) در این نامه خود، جوان را مخاطب قرار میدهد که تو در جهان، در همه مراحل زندگی به رشته و وسلیهای نیاز داری که با چنگ زدن به آن، راه را گم نکنی، با همین ریسمان، به خدا متصل شوی و از فرو افتادن در گمراهیها نجات یابی.
کسی را فرض کنید که مجبور است در بیابان و کوهستان تاریک و پُر پیچ و خمی حرکت کند تا به مقصد برسد، اگر طنابی از مبدا تا مقصد کشیده باشند او با چنگ زدن به آن، مسیر خود را با اطمینان طی میکند.انسان در دنیا چنین وضعی دارد پس باید وسیله و راهنمایی باشد تا به بیراهه نرود.این وسیله و رشته همانا قرآن و اسلام و اهلبیت(ع) هستند.
امام علی(ع) در آغاز همین نامه نیز، جوان را به اعتصام به حبلالله، دعوت کرد و فرمود: «والاعتصام بحبله و ای سبب اوتق من سبب بینک و بین الله ان انت اخذت به».