راه رسیدن به «احسن‌الحال»
کد خبر: 3581231
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶
عضو هیئت علمی دانشکده الهیات عنوان کرد:

راه رسیدن به «احسن‌الحال»

گروه معارف: عضو هیئت علمی دانشکده الهیات گفت: اگر هر کس در همان حیطه‌ کاری خود تکالیفش را به نحو احسن انجام دهد و رفتار دیگران را معیار رفتار خود قرار ندهد، می‌تواند زمینه احسن‌الحال را در خود به وجود آورد.

ایوب اکرمی، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در خصوص احسن‌الحال اظهار کرد: انسان با تغییر دید و نگاه خود و شرح صدر می‌تواند بسیاری از عواملی که باعث ایجاد حال بد می‌شود را از بین ببرد.
وی ادامه داد: در واقع اگر خودمان خودمان را اصلاح کنیم و همیشه توقع ما در مورد دیگران نباشد بلکه هر کسی در همان حیطه‌ی کاری خود تکالیفش را به نحو احسن انجام دهد، زمینه‌ای برای رسیدن به احسن‌الحال فراهم می‌شود.
وی با بیان اینکه انسان باید با اذکار و تضرع، روی روح و قلب خود کار کند تا ظرفیت وجودی خود را بالا برده و قابلیت دریافت احسن الحال را داشته باشد، به نو شدن طبیعت اشاره کرد و این شاهکار خلقت را استعاره‌ای دانست که با توجه به آن می‌توان فهمید، ظرفیت‌هایی در اختیار ما قرار داده شده تا انسان حال خودش را به احسن الحال تبدیل کند.
وی با تاکید بر اینکه احسن الحال هم فردی است و هم اجتماعی، عنوان کرد: انسان یک فرد اجتماعی است و مجموع عواملی که در جامعه تاثیرگذار است، روی انسان نیز اثرگذار خواهد بود.
عضو هیئت علمی دانشکده الهیات با بیان اینکه احساس رضایت از خود نه به معنای خود شیفتگی بلکه به معنای رضایت آگاهانه از خود می‌تواند انسان را به سوی احسن الحال سوق دهد، ادامه داد: انجام تکالیف فردی و اجتماعی که از منظر دین، همان انجام واجبات و ترک محرمات است، موجب احساس رضایت از خود می‌شود چراکه باعث می‌شود فرد احساس کند دارای هویت است و تکالیفی بر عهده اوست که باید آن‌ها را به نحو احسن انجام دهد، منتهی باید همه‌ این‌ها آگاهانه باشد.
اکرمی گفت: انجام تکالیف و احساس رضایت از خود به صورت آگاهانه، احسن‌الحال را به دنبال خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه در اختلافات خانوادگی همیشه فقط به بعد بخشش نگاه می‌شود، افزود: اگر زن و مرد در خانه به عنوان همسر، تکالیفی را که بر عهده دارند، درست و به جا انجام دهند زمینه برای درگیری به وجود نخواهد آمد، در حالی که همه ما بدون مقدمه، آن‌ها را به بخشش سوق داده و از این جنبه به مسایل نگاه نکرده‌ایم.
captcha