حرکت زیبای قاری و اوج‌گیری مسابقات قرآن در پاییز
کد خبر: 3581377
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳
نگاهی به مهم ترین رویدادهای قرآنی پاییز 95/

حرکت زیبای قاری و اوج‌گیری مسابقات قرآن در پاییز

گروه فعالیت های قرآنی: در فصل پاییز علاوه بر برگزاری سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن در زیباکنار گیلان، مسابقات قرآن وزارت دفاع نیز برپا شد که طی آن یکی از قاریان قرآن حرکت زیبایی را نشان داد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، فصل پاییز را شاید بتوان اوج فعالیت‌های قرآنی توسط دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی کشور عنوان کرد، با توجه به اینکه مراحل مقدماتی مسابقات قرآنی مختلف توسط نهادها و دستگاه‌ها در فصول بهار و تابستان برگزار می شد، فصل پاییز به محلی برای تجمع نخبگان قرآنی برای برگزاری مرحله کشوری مسابقات قرآن می‌شود.
در این فصل علاوه بر برگزاری سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن در زیبا کنار گیلان که به محلی برای نمایش برترین تلاوت‌ها و قرائت‌های قرآن تبدیل شده است، خبر تأثر برانگیزی نیز منتشر شد که تألم جامعه قرآنی را به دنبال داشت و آن هم درگذشت استادالاساتید قرآن «محمدتقی مروت» بود. وی در شب عاشورای حسینی و در تورنتوی کانادا برای همیشه چشم از جهان فروبست.
معرفی نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن از طریق برگزاری دوره ارزیابی و حاشیه‌هایی که پس از آن به وجود آمد از دیگر خبرهای مهم قرآنی در فصل پاییز هزار رنگ سال 95 بود.
در ادامه نگاهی گذرا به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی فصل پائیز سال 95 شده است:
فصل پائیز و به خصوص مهرماه همیشه یادآور بازگشایی مدارس و خاطرات تلخ و شیرین آن است،‌ در عرصه فعالیت‌های قرآنی نیز امسال در فصل پاییز و در مهرماه شاهد برگزاری مرحله کشوری جشنواره‌های قرآنی در دانشگاه‌های مختلف بودیم. بیشترین خبری که در این فصل و مهرماه به خصوص منتشر شد، مربوط به برگزاری مسابقات قران در دانشگاه‌ها بود که در ادامه بیشتر به آن پرداخته شده است.
مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع)
در اولین روزهای مهرماه بود که آیین اختتامیه دهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) ویژه بانوان و با قرائت پیام آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی برگزار شد. در بخش بانوان این مسابقات 5200 نفر شرکت کردند که این امر حاکی از سه برابری تعداد شرکت کنندگان نسبت به سال قبل بود. این مسابقات طی یک هفته و با داوری ۱۰ گروه در ۱۰ مکان مجزا برگزار شد. این بخش در دو مقطع سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال در هفت رشته حفظ کل و حفظ در اجزاء ۲۰، ۱۰، ۵ و ۲ جزء قرآن، همچنین قرائت و ترتیل‌خوانی برگزار شد.
مسابقات بین‌المللی روسیه / رتبه چهارم برای ایران
هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه روز چهارم مهرماه در حالی به کار خود پایان داد که «مهدی ساعد» نماینده کشورمان در این مسابقات بعد از رقبایی از کشورهای مالزی، یمن و بحرین رتبه چهارم را از آن خود کرد. وی روز ششم مهرماه از طریق فرودگاه امام خمینی(ره) وارد کشور شد و مورد استقبال تیم خبری ایکنا و جمعی از مسئولان قرآنی کشور قرار گرفت. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در فرودگاه امام خمینی(ره) سطح مسابقات روسیه را بسیار بالا عنوان کرده بود. 
جشنواره قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی
بیست و یکمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت از بعدازظهر روز سه‌شنبه، ششم مهرماه با برگزاری مراسم افتتاحیه و با حضور وزیر بهداشت آغاز شد و در روز نهم مهرماه به کار خود پایان داد. در این مسابقات که به میزبانی مشهد برگزار شد بیش از 600 شرکت کننده در سه بخش دانشجویان، اساتید و کارکنان رقابت داشتند. 175 شرکت کننده هم در بخش غیر شفاهی حضور داشتند.
جشنواره قرآنی دانشگاه علمی کاربردی
یکی دیگر از مراکز دانشگاهی که در این ماه مسابقات خود را آن هم در مرحله کشوری برگزار کرد، دانشگاه جامع علمی کاربردی بود. این جشنواره در دو بخش بانوان و آقایان در ۱۵ رشته و به میزبانی استان قم برگزار شد.
رتبه اول مسابقات بین‌المللی کرواسی برای ایران
نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی که از روز هشتم مهر آغاز شده بود در حالی روز دهم مهرماه به کار خود پایان داد که نمایندگان ایران در رشته قرائت و حفظ به ترتیب رتبه‌های نخست و چهارم را از آن خود کردند. این دوره از رقابت‌های قرآنی کرواسی با حضور ۵۴ متسابق از کشورهای مختلف در مسجد مرکز اسلامی زاگرب برگزار شد و در نهایت «هادی موحد امین» در رشته قرائت و «علیرضا نژادتبریزی» در رشته حفظ کل قرآن به ترتیب رتبه‌های اول و چهارم را کسب کردند. همچنین در اقدامی تحسین برانگیز هادی موحد امین جایزه خود را به شهدای مدافع حرم تقدیم کرد.
 حاشیه‌های جشنواره قرآنی دانشگاه پیام نور
در مهرماه بود که دانشگاه پیام نور طی تصمیمی سعی در برگزاری مرحله کشوری جشنواره قرآن و عترت خود به صورت ویدئو کنفرانس آن هم به دلیل کمبود اعتبارات داشت. با انتشار این خبر، خبرگزاری قرآن با انتشار سلسله گزارش‌هایی اقدام به تحلیل این نوع از برگزاری مسابقات و فواید و آسیب‌های احتمالی آن پرداخت تا اینکه چند روز بعد از سوی مسئولان فرهنگی این دانشگاه خبر از لغو برگزاری مرحله کشوری جشنواره قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه پیام نور به صورت ویدئو کنفرانسی داده شد و اعلام شد که بیستمین دوره این جشنواره همچون ادوار گذشته به صورت حضوری برگزار می‌شود.
درگذشت استادالاساتید قرآن
استاد محمدتقی مروت، اولین ایرانی دارنده رتبه بین‌المللی مسابقات قرآن مالزی، پیشکسوت قرآنی و استادالاساتید کشورمان، روز، ۲۱ مهرماه، مقارن با عاشورای حسینی در شهر تورنتوی کانادا چشم از جهان فرو بست. این شاید یکی از ناراحت کننده‌ترین خبرهای قرآنی در چند سال اخیر بود. سرانجام و پس از حدود ۱۷ روز از درگذشت استاد محمدتقی مروت در دیار غربت، پیکر این استاد قرآنی کشورمان در روز هشتم آبان ماه در خاک قطعه ۲۵۵ نام‌آوران بهشت زهرا(س) برای همیشه تاریخ آرام گرفت. محمدتقی مروت در سال ۱۳۲۳ در تهران دیده به جهان گشود و زیر نظر استاد مرحوم ملامحمد باقر فانی علوم قرآنی را فرا گرفت. اهم فعالیت‌های قرآنی استاد را می‌توان، کسب رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن‌ کریم کشور مالزی در سال ۱۹۷۳ میلادی عنوان کرد که به عنوان اولین ایرانی شیعه موفق به کسب این مقام شد.
برگزاری مسابقات سراسری قرآن
سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم کشور که گاهی از آن به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی داخلی نیز یاد می‌شود، روز 25 مهرماه در زیباکنار گیلان و در بخش آقایان کار خود را آغاز کرد. در این دوره شاهد تغییرات متعددی بودیم. برگزاری جشنواره‌ای این دوره از مسابقات، پخش زنده تمامی رویدادها از روز اول تا روز آخر از سوی شبکه قرآن و معارف سیما و برگزاری مسابقات در یک مجتمع متمرکز و نیز جداسازی رقابت‌ها در بخش بانوان و آقایان به لحاظ زمانی از مهم‌ترین تغییرات این مسابقات بود.
نتایج مسابقات سراسری قرآن
اما این مسابقات از روز 25 مهرماه و با رقابت شرکت کنندگان در بخش مدیحه‌سرایی، همخوانی قرآن کریم و دعاخوانی آغاز شد، با برگزاری رقابت‌های بخش معارفی و اذان و ابتهال ادامه یافت و نهایتاً با برگزاری مسابقات رشته‌های شفاهی در روز اول آبان ماه به کار خود پایان داد تا رقابت‌های بخش بانوان بعد از خارج شدن شرکت کنندگان از مجتمع محل برگزاری مسابقات، آغاز شود. در این مسابقات در رشته حفظ کل قرآن کریم موسی معتمدی از اصفهان، محمدرسول تکبیری از تهران، سعید علی‌اکبری از قزوین، رضا گلشاهی از خراسان رضوی و ابوذر کرمی از استان مرکزی رتبه ممتاز را کسب کردند. همچنین در رشته قرائت نیز سیدمصطفی حسینی از قزوین و حسین رفیعی از گیلان حائز رتبه ممتاز شدند.
 تعیین تکلیف صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی
جلسه سی‌ و سوم شورای توسعه فرهنگ قرآنی که روز هشتم آبان‌ماه برگزار شد، یک مصوبه مهم برای جامعه قرآنی به همراه داشت و آن هم تصویب اساس‌نامه صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی بود. اساس نامه‌ای که با تصویب آن گام بلندی در راستای راه‌اندازی این صندوق برداشته شد. همچنین در این جلسه پس از رأی‌گیری، اعضای کمیته تخصیص و نظارت بر اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی انتخاب شدند. صندوق مشارکت صندوقی است که بودجه فعالیت‌های قرآنی از محل تحقق اهداف منشور در آن ذخیره می‌شود.
جشنواره قرآنی دانشگاه آزاد / تجلیل از مقام قرآنی‌ ایت‌الله
بیست و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن دانشگاه آزاد اسلامی طی روزهای نهم و دهم آبان ماه در قم و با حضور 200 استاد و 320 دانشجو در دو بخش بانوان و آقایان برگزار شد. مراسم اختتامیه این مسابقات نیز روز سه‌شنبه، ۱۱ آبان‌ماه با حضور آیت‌الله هاشمی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار و در آن به ایشان پیشنهاد برپایی کرسی تفسیر قرآن کریم در این دانشگاه و نیز جایزه علامه طباطبایی اهداء شد.
برگزاری آزمون حفظ قرآن
پانزدهمین آزمون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که گاهی به عنوان بزرگترین آزمون قرآنی کشور از آن یاد می‌شد در بخش کتبی ۲۰ آبان‌ماه در سراسر کشور برگزار شد. این آزمون در بخش موسسات با حضور بیش از ۷۰ هزار شرکت کننده و قرآن‌‌آموز از مؤسسات قرآنی سراسر کشور به همراه افرادی که به طور آزاد در آن شرکت کردند، در ۳۲۰ شهرستان کشور برگزار شد. این برای اولین بار بود که آزمون سراسری حفظ وزارت ارشاد به صورت یک بار در سال برگزار می‌شد، در سال‌های قبل این آزمون در دو نوبت برگزار می‌شد.
برگزاری جشنواره ملی قرآن دانشجویان
سی و یکمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور از روز 20 آبان ماه و به میزبانی دانشگاه فرهنگیان در مشهد مقدس آغاز شد و تا دو روز بعد ادامه داشت. این مسابقات با حضور 650 شرکت کننده از دستگاه‌های دانشگاهی سراسر کشور برگزار شد. حسن ختام این جشنواره نیز برگزاری یادواره علامه طباطبایی بود که در روز 23 آبان ماه برگزار شد.
تکرار یک افتخار برای ایکنا
غرفه ایکنا در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، هفته‌ای پرکار را پشت سر گذاشت و میزبان شخصیت‌های مختلفی از مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس، هنرمندان و نویسندگان و جامعه قرآنی بود و در نهایت به عنوان غرفه برتر بخش دین و اندیشه شناخته شد تا به این ترتیب برای دومین سال متوالی به این هم دست یابد. نمایشگاه مطبوعات از روز 14 تا 21 آبان ماه در مصلی تهران برپا بود.
سرنوشت نخبه قرآنی ایران در مسابقات امارات
نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان امارات در رشته حفظ کل قرآن کریم، ۱۶ تا ۲۶ آبان‌ماه برگزار شد. حنانه خلفی، حافظ کل قرآن کریم نماینده کشورمان در این مسابقات در کمال ناباوری رتبه دهم را کسب کرد. این مسابقات با مشارکت نمایندگان ۷۲ کشور برگزار شد. همچنین در حاشیه این مسابقات رقابت احسن الاصوات نیز برگزار شد که حنانه خلفی در آن رقابت رتبه سوم را کسب کرد.
آئین‌نامه‌ای برای پرداخت شهریه دانشجویان قرآنی
در اولین روزهای آذرماه آیین‌نامه اجرایی پرداخت کمک هزینه تحصیل رایگان قاریان و حافظان قرآن تصویب و ابلاغ شد. پیوست مصوبه «آیین‌نامه اجرایی پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانشجویی به حافظان و قاریان قرآن در سال ۱۳۹۵» موضوع فعالیت ذیل برنامه ۱۸۰۳۰۰۸۰۰۰ از ردیف ۱ـ۱۰۹۵۰۰ قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور که در جلسه سی و سوم مورخ ۱۳۹۵/۸/۸ شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسیده است برای اجرا ابلاغ شد.
برگزاری آخرین آزمون نورالهدی
نهمین و آخرین آزمون سراسری «نورالهدی» ۱۲ آذرماه همزمان با سالروز هجرت پیامبر اکرم(ص) از مکه به مدینه در سراسر کشور برگزار شد. این آزمون در ۱۷۰ حوزه کشور و استان‌ها و با حضور بیش از ۱۰ هزار نفر شرکت کننده برگزار شد. این مسابقات در رشته «تفسیر یک جزء» شامل تفسیر جزء ۳۰ قرآن و «تفسیر ۳ جزء» شامل اجزای ۲۷، ۲۸ و ۲۹ قرآن کریم برگزار شد.
برگزاری دوره ارزیابی قاریان و حاشیه‌های آن
دهمین دوره ارزیابی قاریان و حافظان قرآن کریم از روز چهارشنبه ۱۷ آذرماه در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه آغاز شده و تا روز نوزدهم این ماه ادامه داشت. سرانجام نیز پس از گذشت حدود چهار روز از پایان دوره، اسامی قاریان و حافظان قرآن کریم اعزامی به مسابقات بین‌المللی اعلام شد. موسی معتمدی، حافظ کل قرآن و سعید پرویزی، قاری قرآن در مسابقات ایران حضور خواهند داشت. همچنین در این دوره حامد علیزاده به عنوان نماینده کشورمان در مسابقات مالزی معرفی شد. اعلام نتایج این دوره حاشیه‌ها و اعتراضات بسیار زیادی را به دنبال داشت و یکی از تبعات آن اعلام انصراف حسین رفیعی، ‌دارنده رتبه ممتاز مسابقات سراسری قرآن از هر رقابت قرآنی بود. 
حرکت جالب قاری قرآن
در آخرین خبر مهم فصل پاییز اشاره به حرکت زیبای یکی از قاریان قرآن در مسابقات قرآن وزارت دفاع خالی از لطف نخواهد بود. یکی از حرکات زیبای قاریان قرآن که البته در هیاهوی دوره ارزیابی قاریان و حاشیه‌های مربوط به آن چندان دیده نشد، در مسابقات قرآن کارکنان وزارت دفاع صورت گرفت. در آیین اختتامیه سی و سومین مسابقات قرآن کارکنان شاغل وزارت دفاع «عباس چنینی» در حالی که از سوی هیئت داوران نفر اول شناخته شده بود، معترف شد که شایسته دریافت رتبه دوم است نه اول و رتبه اول خود را پس داد تا در نهایت از سوی داوران به عنوان نفر دوم معرفی شود.
captcha